Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kompaktní novinky v roce 2021: Letos nás ještě čeká Astra i 308, facelift Ceedu či hybridní Suzuki

David Bureš
Diskuze (7)

Klíčovou kompaktní kategorii letos ještě čekají důležité novinky. Koncern Stellantis chystá obměnu svých zástupců, Suzuki zase návrat po letech.

Nižší střední třída i v době neustále rostoucí popularity různých SUV nadále patří mezi klíčové segmenty na trhu. Oblíbená je jak mezi soukromými zákazníky, pro něž jsou kompakty vhodnými auty pro rodinu, tak pro firmy, v nichž často slouží jako služební automobil. Ještě do konce letošního roku nás tak čekají důležité novinky. Na jaké nové kompakty se letos ještě můžeme těšit?

Na poli kompaktních novinek je letos aktivní hlavně nově vzniklý koncern Stellantis. Na začátku roku začal prodávat už loni odhalenou novou generaci Citroënu C4, která se rozhodla stát hatchbackem nové doby, když se v mnoha ohledech inspirovala světem crossoverů. Fiat zase v téže době modernizoval své Tipo.

Elegantní, stylový i luxusní

A další novinky z dílny Stellantisu ještě dorazí v následujících měsících. Pro druhou polovinu letošního roku se počítá hned s trojicí nově uvedených modelů, novými generacemi Peugeotu 308, Opelu Astra i DS 4.

Trio modelů se spolehne na novou verzi platformy EMP2, která je více přizpůsobena elektrifikovaným pohonům. V praxi to má znamenat, že všechny tyto modely nabídnou hned dvě plug-in hybridní verze o systémovém výkonu 132 kW a 162 kW, s přeplňovanou benzinovou jedna šestkou pod kapotou.

Jinak se ale tato trojka zásadně odliší. Nový Peugeot 308 nejprve v březnu debutoval ve formě pětidveřového hatchbacku, v červnu ale následovalo také odvozené kombi 308 SW. Automobil vsadil na elegantní vzhled, jež už zdobí nová loga výrobce s retro motivem lva. Uvnitř pak nechybí dnes už charakteristický prvek Peugeotů, řešení i-Cockpit, v tomto případě s dvojicí displejů s úhlopříčkou až 10“.

To Opel Astra se představil teprve nedávno, zatím navíc jen ve formě pětidveřového hatchbacku, byť praktičtější kombi už je dopředu rovněž avizováno. Automobil vsadil na stylovější vzhled než předchůdce, v duchu nového designérského stylu značky, s tzv. Opel Vizorem inspirovaným někdejším modelem Manta. Podobně jako v 308 se uvnitř mohou objevit dva až 10“ displeje, avšak v jiném rozvržení, zde v podobě takzvaného Pure Panelu, kdy jsou obrazovky opticky propojeny v jeden celek.

Jestliže 308 se vyrábí ve francouzských Mylhúzách, Opel si bude Astru vyrábět ve své domovské továrně v Rüsselsheimu. Objednávky mají být spuštěny už na přelomu léta a podzimu, k zákazníkům se ale fyzicky mají první auta dostat až na začátku roku 2022. To 308 to má stihnout do konce roku.

V Rüsselsheimu se bude vyrábět také nové DS 4, které se z této trojky představilo první – už v únoru s tím, že prodej bude zahájen na konci roku. Francouzská prémiová značka se jeho prostřednictvím vrací do segmentu, který na čas opustila – po konci první generace DS 4 v roce 2018.

Automobil má přitahovat klientelu, které se líbí SUV kupé i tradiční hatchbacky, což v praxi znamená zvýšenou stavbu karoserie proti klasickým hatchbackům. Příď opticky navazuje na SUV DS 9 Crossback, je tu však nový světelný podpis, díky protaženým „klům“ z hlavních světlometů. Světelná technologie je přitom moderní, DS 4 nabízí Matrix LED světlomety. Nový světelný podpis využívají také koncová světla, s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin.

Specialitou je pak interiér. Ovladače jsou nově seskupeny do tří zón. V liště ve tvaru šavle se nachází ovladače klimatizace, spolu s unikátními, nízkými centrálními ventilátory. Centrum ovládání je však soustředěno do pětipalcového displeje na středovém tunelu pro ovládání nového multimediálního systému DS Iris, který v tomto prostoru doplňuje kompaktní volič převodovky. Nechybí však ani hlasové ovládání či ovládání gesty, stejně jako možnost aktualizace systému v reálném čase. Obrazovka infotainmentu má pak 10 palců.

Nová tvář i rozšíření nabídky

Zajímavých novinek se ale dočkáme také od ostatních výrobců. Kia nedávno představila modernizovaný Ceed, který se má začít prodávat na konci roku. Poznáte ho podle přepracované přídě, která chce být výraznější než dosud. Hlavně je tu ale nové logo Kie, které se už začíná objevovat také na dalších modelech výrobce. Modernizací přitom vedle hatchbacku a kombíku prošel rovněž odvozený shooting brake Proceed. A brzy faceliftem projde také technicky spřízněný crossover Xceed.

Suzuki se pak po letech vrátí do segmentu kompaktních kombíků. V druhé polovině roku mají plně spustit prodeje hybridního kombi Swace, vzniklého ve spolupráci s Toyotou – jde o přeznačkovanou Corollu Touring Sports.

Těšit se ale můžeme i na jedno hodně ostré náčiní. Audi tento týden představilo novou generaci RS 3, která na trh bude uvedena na podzim. Už zná i české ceny, hatchback přijde na 1.552.900 Kč, sedan stojí minimálně 1.626.900 Kč.

Tento hot hatch, respektive také hot sedan, opět sází na benzinový pětiválec 2.5 TFSI, o nejvyšším výkonu 294 kW. Standardem je dvouspojková převodovka S tronic se sedmi stupni, stejně jako pohon všech kol. Ten však místo diferenciálu a vícelamelové spojky na zadní nápravě využívá elektronicky řízenou vícelamelovou spojku na příslušném hnacím hřídeli ke každému kolu, což má zajistit optimálnější rozdělení točivého momentu na zadní nápravě.

Mezi kompakty se pak řadí i nové BMW řady 2 kupé. To si na rozdíl od ostatních zástupců dvojkové řady uchovalo pohon zadních kol a motor uložený vpředu podélně, díky čemuž může nabídnout také řadový šestiválec, v podobě verze M240i xDrive. Automobil je už možné objednávat, k prvním zákazníkům nicméně dorazí až na začátku roku 2022.

Naopak na jednoho nového zástupce segmentu si v Evropě počkáme. Jde o Hondu Civic již jedenácté generace. Při letošní premiéře hatchbacku totiž japonská automobilka dala najevo, že v Evropě tento kompakt začne prodávat až v srpnu 2022.

David Bureš
Diskuze (7)

Doporučujeme

Avatar - kari.laz
23. 7. 2021 08:33
Re: Nic zajímavého
Zoufalé bych nenapsal. 1,2PT není špatný. Ale rohodně by to měl být základní motor a ne jediný.
23. 7. 2021 06:31
Re: Krásné jak to tady v EU šlape....
Přesně. :-( :no:
22. 7. 2021 21:35
Nic zajímavého
Všechny nové modely Stellantisu v C segmentu mají naprostou zoufalé benzínové motorizace, ze kterých není co vybrat (bohužel vč. modernizovaného Tipa). Suzuki Swaze je jen Toyota se znáčky Suzuki, fakt trapné a navíc hybridní. No a ta Audina a BMW jsou jen v automatu... :-( :no:
Avatar - hugino
22. 7. 2021 20:46
Re: Z týchto kompaktných noviniek
Ja by som išiel do 308 ale škoda tých motorizácii.
Avatar - 3_diamanty
22. 7. 2021 20:19
Z týchto kompaktných noviniek
sa mi najviac paci nova astra.... :yes: