Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Koncernový večer v Paříži 2014: Modrá symfonie

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
70 Fotogalerie
Diskuze (3)
VW Group letos v Paříži vsází na modrou barvu. Různý odstín této barvy použilo hned pět koncernových novinek.

Volkswagen Group si již poněkolikáté ukradl předvečer velkého autosalonu pro sebe. Už tradiční koncernový večer se konal i před zahájením letošního ročníku pařížského autosalonu, a to přímo na výstavišti Paris Expo. Letošním mottem bylo Les images del marque.

Na koncernovém večeru samozřejmě nemohli chybět nejvyšší představitelé největší evropské automobilky. Zastoupeni byli šéfové všech desíti prezentovaných značek koncernu (chyběla tedy jen prezentace nákladních vozů MAN a Scania), včetně pana nejvyššího, Ferdinanda Piëcha, kterého doprovázela manželka Ursula, členka dozorčí rady VW. Příjemným oživením prezentace byl nečekaný host, psík Junior, který je ambasadorem koncernu. Junior se nemihl jen v propagačních spotech, ale také přímo na místě.

„Pařížský“ koncernový večer měl být jakousi procházkou po městě nad Seinou. Jednotlivé prezentace uvozovaly spoty z tohoto města. Tento „výlet“ začal u Audi. Exempláře TT Roadster potěšily, ale nebyly velkým překvapením, automobil už jsme viděli dříve na fotografiích, proti kupé tu není tolik změn. Jakmile z pódia odjela otevřená tétéčka, je náhle jasné, že prezentace Audi nekončí. A skutečně, Ingolstadtští na koncernový večer přivezli ještě jedno TT – nový koncept TT Sportback.

Audi chce model TT vyrábět ještě v jedné karosářské variantě, stále se však vedení patrně nerozhodlo, která by to měla být. Považte sami, už jsme viděli TT shooting brake (alias koncept Allroad Shooting Brake), TT crossover (TT offroad) a nyní pětidveřový model. Rudý koncept se sice designově povedl, nekonkuroval by ale až příliš stávajícímu A3 sedan?

Po ingolstadtské prezentaci VW Group ukázal, že nabízí i motocykly. Italské Ducati se pochlubilo novým motocyklem Scrambler. Motorka s retro vzhledem a moderní technikou má lákat hlavně na zábavu za řídítky.

Prezentace Bentley začala majestátně, šéf značky Wolfgang Dürheimer se totiž nechal přivést na pódium na zadním sedadle nového Mulsanne Speed. Ten značka obecně charakterizuje jako sportovní luxus, luxusní interiér totiž doplňuje osmiválec twin-turbo o výkonu 395 kW, díky kterému Mulsanne Speed zrychlí z 0-100 km/h za 4,9 sekundy. Auto je to pro workoholiky, do práce se díky této akceleraci dostanou opravdu včas, navíc na zadních sedadlech mohou pracovat, vůz je díky dvojici notebooků jakousi pojízdnou kanceláří.

Na místo Mulsanne Speed náhle přijíždí pětice Volkswagenů Type 2. Že by divize Volkswagenu pro užitková vozidla chtěla ukázat duchovního nástupce tohoto legendárního auta? Ne tak docela, Type 2 pouze uvozují prezentaci Transporteru v nové edici California, která se inspirovala érou hippie. Nová generace Transporteru je už za dveřmi, což ukázal koncept Tristar. Byť je svojí karoserií pickupem, jedná se o ukázku nového Transporteru.

Po oplastovaném Tristaru přijel na pódium další vůz s terénním vzhledem – Seat Leon X-Perience. Ten bude dalším oplastovaným kompaktem koncernu – po Škodě Octavii Scout a VW Golf Alltrack, který v Paříži má rovněž premiéru. Auto je to sice hezké, nehodilo by se ale k Seatu spíše sportovní kombi než terénní?

Prezentaci následující po Seatu uvozoval záběr na místnost s křišťálovým lustrem, což v první chvíli jasně naznačovalo český křišťál a nadcházející prezentaci Škody Fabia. Nebylo ale tomu tak, následný záběr na slona dokázal, že přišel čas na Bugatti. Již v roce 2011 jsme na tehdejším koncernovém večeru psali, že Veyron už pomalu míří na odpočinek, tenkrát jsme se ale trochu spletli. Je rok 2014 a Bugatti s námi stále hraje hru Veyron na sto způsobů. Tentokrát přišel čas na Veyron Grand Sport Vitesse Ettore Bugatti, jehož hlavní specialitou je modrý karbon. Mimochodem, letos má Veyron konci mnohem blíže, výroba by totiž mohla skončit ještě před koncem roku.

To po starém známém Bugatti přichází opravdová novinka. Na pódium přijíždí modrý býk, koncept Lamborghini Asterión LPI 910-4. Kdo čekal bouři mnoha válců, musí být zklamán, Asterión se před očima novinářů zjevuje potichu, je totiž plug-in hybridem a je tedy schopen jezdit jen na elektřinu.

Asterión každopádně je správným lambem, vzbuzuje totiž emoce, jak se pro vozy této značky sluší a patří. Nejen pohon vzbuzoval vášně, s kolegy z branže jsme se neshodli, zda se nám Asterión líbí, nebo ne. Někomu přijde nudný, jiný ocení netradiční detaily připomínající Miuru a Espadu.

Po Lamborghini přichází konečně na řadu Škoda a její očekávaná třetí generace Fabie. Na pódium přijelo pět exemplářů ukazující různé barevné konfigurace tohoto vozu, přičemž lak modrého kousku nápadně připomínal předchozí Lamborghini – zkrátka koncern je koncern. Nejvíce to každopádně dle mého názoru slušelo bílé Fabii s černou střechou.

Na koncernový večírek přijel pouze hatchback, premiéra kombi se odehraje až dnes, přímo na autosalonu. V předvečer autoshow jsme se alespoň dozvěděli, že Škoda chce příští rok v Česku prodat přibližně 16.000 Fabií a že cenový rozdíl mezi hatchbackem a kombi bude nejmenší v historii tohoto modelu. Kolik to však bude, jestli třeba 10.000 nebo 15.000 korun, to zatím nevíme.

Prezentace následující po té mladoboleslavské je největším zklamáním celého večera. Porsche totiž na večírek nepřivezlo žádnou velkou novinkou, prezentace vsadila na plug-in hybridy. Ty nabízí Porsche aktuálně tři – 918 Spyder, Panameru S E-Hybrid a nový Cayenne S E-Hybrid. U Bugatti jsme si na minimální novinky zvykli (co také měnit na jediném nabízeném modelu), u mnohem většího výrobce jako Porsche to ale zamrzí. Třeba si ale nějakou tu bombu Stuttgartští nechávají až přímo na autosalon. Uvidíme již dnes.

Konec prezentace Porsche naznačuje, že koncernový večer se blíží ke konci. Na řadu totiž přichází poslední značka, mateřský Volkswagen. Začátek jeho prezentace není nijak překvapivý, na pódium přijíždí osmá generace Passatu, a to jak v podobě sedanu, tak kombi. Auto už jsme si mohli osahat, což ví i Volkswagen, a tak hlavní náplní prezentace byla plug-in hybridní verze Passat GTE.

Po odjezdu Passatů z pódia se zdá, že se šéf vývoje pohonných jednotek Heinz-Jakob Neußer s námi chce už jen za celý koncern rozloučit. Není tomu tak, ještě je čas na jednu novinku. Tipujeme avizovaný Golf Alltrack, jsme ale vedle. Volkswagen totiž opravdu překvapil a do Paříže nečekaně přivezl koncept XL Sport. O tom už jsme se kdysi zmiňovali, úplně jsme ale na vůz zapomněli a nečekali jej.

XL Sport je opravdovou specialitou. Jeho základem je úsporný XL1, v jeho útrobách ale pracuje vidlicový dvouválec od Ducati. Díky 147kW motoru auto zvládne upalovat až rychlostí 270 km/h. S takovou spoluprací koncernových značek zkrátka nemůžeme nesouhlasit.

Koncernový večer vyvrcholil prosloven generálního ředitele VW Group Martina Winterkorna. Ten se pochlubil, že koncern je na dobré cestě překonat již letos hranici 10 milionů prodaných aut za jeden rok. Tento cíl by tak mohl být překonán o čtyři roky dříve, než se původně čekalo.

Vedle toho Winterkorn mluvil o tendenci snižování emisí oxidu uhličitého. Winterkorn sice prohlásil, že snižovat emise je nutnost, zároveň se ale mezi řádky dalo vyčíst, že s dalším snižováním emisí v Evropské unii po roce 2020 nesouhlasí. Šéf VW Group totiž přiznal, že snižování emisí je velice nákladné, do této oblasti koncern každoročně investuje na 100 milionů eur ročně.

Jaký tedy byl letošní koncernový večer před pařížským autosalonem? Mezi prezentovanými vozy dominovaly ty s modrou karoserií (Veyron, Asterión, Fabia, Passat a XL Sport), můžeme jej tak označit jako modrý. Největší bombou byl Volkswagen XL Sport, jehož premiéra se nečekala. Naopak zklamáním byla prezentace Porsche. Opravdu je plug-in hybridní SUV vozem, kterým by se měla chlubit tato značka?

Video placeholder
Koncernový večer v Paříži 2014: Modrá symfonie • Zdroj: Auto.cz

Vstoupit do diskuze (3)