Kultovní Škoda Octavia RS 1.8 T do detailu: Dobové ceny i vyrobené kusy podle roků
První Škoda Octavia RS je oblíbenou volbou všech milovníků sportovně orientovaných škodovek. Přinášíme vám kompletní přehled toho, co byste o tomto modelu měli vědět, a dokonce odhalíme i přesná výrobní čísla.
Škoda Octavia RS je opravdovou českou moderní klasikou. Originální první Octavia RS se představila už začátkem nového milénia a dodnes se těší velkému zájmu benzinových nadšenců. O popularitě vůbec prvního „eReSa“ svědčí i prodejní ceny aut v tuzemských inzercích, protože za zachovalou a původní Octavii RS dnes zaplatíte i čtvrt milionu korun. A to nás inspirovalo, abychom se na ni podívali detailněji.
První generace modelu Škoda Octavia RS v originálním továrním stavu je dnes doslova svatý grál. Když nahlédnete do světa ojetin, zjistíte, že nejlevnější vozy koupíte i za padesát tisíc korun, ale budete potřebovat odvahu a naditou prkenici, protože velkému servisu se nepochybně nevyhnete. Opačným extrémem jsou ty nejlepší kousky na trhu s prodejní cenou přibližující se už uvedenému čtvrtmilionu. Co však za své peníze dostanete?
RS jako „Rally Sport“
Škoda Octavia RS se poprvé představila už v roce 2000. Na svět přijela jako sportovnější specifikace už tehdy úspěšné Octavie a hlavní novinkou byl turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.8 20V Turbo vycházející z techniky koncernové značky Audi. Škoda Octavia RS jej měla naladěný na maximální výkon 132 kW (180 koní) a 235 newtonmetrů.

Octavia RS s pětistupňovým manuálem a pohonem předních kol zrychlila z 0 na 100 km/h za 8 sekund a vyvinula maximální rychlost 231 kilometrů v hodině. Automobilka uváděla, že s benzinovou osmnáctistovkou jezdila s kombinovanou spotřebou 8 litrů na 100 km. A když jsme nahlédli do autentických dobových ceníků, všimli jsme si i údaje o součinitele odporu vzduchu 0,31.
Už tehdy musely silnějšímu srdci odpovídat i úpravy karoserie a podvozku. Prostorná záď charakteristická obrovským zavazadlovým prostorem byla zpevněna dvěma výztuhami vedenými šikmo mezi podlahou a zadními podběhy. Automobilka pro Octavii RS použila i nové tužší tlumiče s většími kotouči o průměru 312 milimetrů vpředu a ventilovanými kotouči vzadu. Zapomenout nesmíme ani na standardní 16“ kola Spider, volitelně 17“ za příplatek.
Navenek se vrcholná verze od běžných Octavií lišila hlavně sportovnějším bodykitem, charakteristickou nerezovou výfukovou koncovkou, křidélkem a typickými zelenými brzdami. V kabině se objevila sportovně tvarovaná sedadla čalouněná kombinací černé kůže a světlé látky. Zásadním přínosem nových předních sedadel byla i tenčí opěradla, která trochu přispěla k větší prostornosti na zadních sedadlech. To nebyla zrovna nejsilnější stránka první novodobé Octavie.
Zpočátku se Škoda Octavia RS vyráběla pouze s karoserií liftback, ale v srpnu 2002 se v nabídce objevila i Octavia RS Combi, která je dnes překvapivě vzácnou raritou. První generace Octavie RS se pak vyráběla ve žluté, červené, černé a stříbrné barvě. Specialitou byla Octavia RS „WRC 100“ v barvách tovární závodní divize Škoda Motorsport. Na originální myšlenku vzniku modelu odkazovalo i modelové označení RS, tedy „Rally Sport“.
Dobová výbava a ceny
Škoda Octavia RS byla vrcholnou specifikací populárního modelu, která se už standardně prodávala s bohatou výbavou. V základní výbavě byl sportovní bodykit, emblémy RS, šestnáctipalcová kola, sportovní podvozek, světlomety s čirou optikou a elektronickým nastavením sklonu z místa řidiče nebo přední mlhovky. A je pravdou, že v exteriéru jste si v dobovém ceníku mohli zaškrtnout pouze minimum příplatků.
Pokud jde o barvu, v oficiálním ceníku platném od 1. července 2002 jsme našli, že za stříbrnou diamantovou metalízu jste si připlatili 3300 Kč. Větší sedmnáctipalcová kola s bezpečnostními šrouby proti odcizení vás vyšla na 10.000 Kč. Chtěli jste raději lepší světla? Za xenonové světlomety s dynamickou regulací nastavení výšky, ostřikovači světlometů a signalizací poklesu hladiny náplně jste si připlatili 22.500 Kč. U standardních světel jste si pak za ostřikovače připlatili 2000 Kč.
A málo příplatků bylo i v interiéru, pokud se tedy zatím nebudeme bavit o bezpečnosti a asistentech. Standardem všech Octavií RS byl dvoubarevný interiér s tříramenným sportovním volantem o průměru 370 milimetrů, specifické barvy budíků nebo kovové kryty pedálů a hlavice řadicí páky s logem modelu. Za 4000 Kč jste pak mohli mít sklopnou loketní opěrku s úložným prostorem, a pokud vám nestačila základní klimatizace s mechanickou regulací, za 17.400 Kč jste mohli mít systém s elektronickou regulací Climatronic. Vyhřívaná přední sedadla vyšla na dalších 5900 Kč.
Až u komfortní a bezpečností výbavy jste se mohli opravdu rozšoupnout za následující příplatkové prvky: tempomat (12.000 Kč), tažné zařízení s odnímatelnou hlavicí (9500 Kč), signalizace vzdálenosti při parkování (9000 Kč), střešní nosič (5500 Kč), automatické stěrače s nastavením citlivosti (2650 Kč), zadní stěrač s ostřikovačem (pouze liftback za 2750 Kč, u kombíku byl standardem), vypínatelný airbag spolujezdce za 3500 Kč nebo přední boční airbagy za 8900 Kč.
Standardem všech prvních Octavií RS byly asistenční systémy ABS, MBA, MSR a ASR, a když jste si chtěli připlatit i za ESP, rozšíření původního balíčku vás vyšlo na 21.700 Kč. Imobilizér a štítek s VIN kódem byl standardem, autoalarm s hlídáním vnitřního prostoru stál 5500 Kč. A než se budeme věnovat audiu a telefonu, uvedeme, že elektrické střešní okno bylo za 19.800 Kč.
Standardem bylo rádio Škoda Symphony s kazetovým přehrávačem a za 14.000 Kč jste jej mohli rozšířit o měnič na 6 CD v zavazadlovém prostoru. Rádio Škoda Symphony na CD bylo za 2500 Kč navíc, s CD měničem na šest disků pak 16.500 Kč. Navigační systém s dynamickým modulem a CD mapami s integrovaným rádiem a CD měničem stál 92.400 Kč.
Příprava pro telefon GSM I s neodnímatelnou anténou GSM a rádia byla za 1900 Kč, příprava pro telefon GSM II za 9600 Kč navíc měla navíc univerzální interface, vestavěným mikrofonem a držákem telefonu na středové konzole. Za 13.600 Kč jste si pak mohli připlatit za verzi s držákem v přední loketní opěrce.
Necelých 20 tisíc aut a oficiální české ceny
V letech 2000 až 2007 se vyrobilo přesně 19.481 kusů Octavie RS, konkrétně 14.004 liftbacků a 5477 kombi. Do tohoto součtu se počítá i stokusová speciální edice „WRC 100“, vyrobená v počtu 75 levostranných a 25 pravostranných aut. Automobilka ji uvedla v roce 2001 jako připomínku stoleté účasti značky v motorsportu.
Škoda Octavia RS: Výroba v letech [ks] | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | Celkem |
Liftback | 19 | 4454 | 3323 | 2168 | 2392 | 1438 | 179 | 31 | 14004 |
Kombi | 0 | 1813 | 1190 | 1378 | 794 | 302 | 0 | 0 | 5477 |
Celkem | 19 | 6267 | 4513 | 3546 | 3186 | 1740 | 179 | 31 | 19481 |
Oficiální ceník Škodovky z 1. července 2002 uvádí, že Škoda Octavia RS se v Česku prodávala se základní cenou od 680.900 Kč. Za praktičtější Škodu Octavii Combi RS jste zaplatili minimálně 735.900 Kč. Obě uvedené ceny byly včetně DPH.