Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Raritní Škoda Octavia Laurin & Klement Long: Boj o 8 centimetrů

Škoda Octavia Laurin & Klement Long
Škoda Octavia Laurin & Klement Long
První nositelkou vzhledově elegantnější palubní desky se vedle modelu SLX stala také varianta Laurin & Klement. Tyhle noblesní tvary snad nikdy nezestárnou!
Škoda Octavia Laurin & Klement Long
32 Fotogalerie
Lukáš Prejzek
Diskuze (5)

Za sběratelsky nejvzácnější původní Škodu Octavia mnozí považují stokusovou sérii RS WRC Edition v soutěžních barvách. Ještě větší raritu však představuje prodloužený model Long – na spočítání všech vyrobených kusů totiž bohatě vystačí prsty dvou rukou!

Granitově šedá Octavia první generace z oficiální sbírky největší české automobilky je raritní nejen zřídkavou kombinací luxusní specifikace Laurin & Klement na modelu před faceliftem. Navíc se chlubí skutečností, že za téměř čtvrtstoletí zdolala nicotných 2629 km. Ale především z boku působí mnohem dotaženěji než ostatní soudobé octavie – díváme se totiž na model Long, jenž disproporce mezi účelově dlouhými převisy karoserie a původně krátkým rozvorem 2512 mm smazal. Prodloužená škodovka vypadá mnohem dospěleji a přirozeněji. Však taky jde o první novodobou boleslavskou limuzínu určenou jen pro vyvolené!

Kouzlo tkví ve sloupku

Jestliže původní oktávka za něco sklízela všeobecnou kritiku, pak jednohlasně za málo místa vzadu a špatné nastupování do druhé řady.

Tehdejší premiér Miloš Zeman prosazoval ve vládních službách výhradně česká auta. Patriotský přístup chválíme – německá špička státu se má vozit v mercedesech, italská v alfách romeo, francouzská v DS… a česká? V tatrách!

Jenže dosluhující Tatra 700 už se přímého nástupce bohužel nedočkala, a tak jednomyslně připadla v úvahu Škoda. Avšak platforma Volkswagenu Golf IV ještě úpravu rozvoru náprav ani rozchodu kol neumožňovala, a tak se nakonec Češi v celém koncernu stali jedinými, kdo se k tomuto náročnému úkolu odhodlal. „Když kterákoliv automobilka prodlužuje auto, vždycky se to týká oblasti zadních dveří. My jsme je však ponechali beze změny a naopak rozšířili sloupek B,“ vzpomíná dnes Zdeněk Ettel, tehdejší šéf přípravy stavby prototypů.

„Prahová výztuha byla prodloužená, vnější postranice dělená laserem a pájená ze dvou sériových dílů. Krycí plech sloupku B a střecha představují nové díly lisované na prototypovém nářadí. Sloupek spolu se svojí a střešní výztuhou jsou dělené laserem a svařené ze dvou sériových dílů,“ popisuje tehdejší složité úpravy.

Video placeholder
Auto TIP Klassik (upoutávka) • Zdroj: Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (5)