Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Kutilové si vyrobili bezvzduchové pneumatiky a vyrazili na drsný test

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Léta vývoje drahých konstrukcí pneumatik byla nahrazena vodovodními trubkami a stovkami šroubů. Domácí provedení kol bez vzduchu zamířilo na test, který doprovázel křik posádky.  

Bezdušové pneumatiky jsou samozřejmou součástí automobilů, kulatý tvar formuje konstrukce kola opíraná o vzduch nafoukaný do předepsaného tlaku. Zhruba posledních 20 let v různých intenzitách vystupují nápady na zjednodušení obutí aut nejlépe vypuštěním vzduchu a nahrazením přizpůsobivou kostrou.

Pružné složení futuristických kol existuje v mnoha konceptech, které nikdy neprošly do sériové výroby osobních aut. Masová produkce je možná obtížná kvůli nahrazení vzduchového polštáře plastovými nebo kompozitními strukturami schopnými léta spolehlivě odolávat nerovnostem pod tíhou vozidla. Zatím se vyplácí standardní dodávky tradičních kol a prototypy průhledného obutí zůstávají oblastí aktivního výzkumu gumárenských společností.

Vědce předstihla redakce televizního kanálu Driven Media. Britský spolek vycházel z dosavadních postřehů a veškeré složitosti nahradil selským rozumem. Pomocí vodovodních trubek a starých disků sestavili bezvzduchové pneumatiky prokazatelně odolné proti driftování ve vysoké rychlosti.

Levná verze z Velké Británie vznikla ze sady čtrnáctipalcových ocelových ráfků Fordu Mondeo, na které pánové našroubovali 15 nařezaných plastových trubek. Obvod z instalatérského odpadu stačilo pokrýt běhounem vyříznutým z běžné pneumatiky. Za účelem pokusu o dosažení kulatého tvaru kutilové doplnili průměrově menší roury mezi základ složený z větších kusů. K udržení kol v jednom celku posloužilo více než 300 matic a šroubů.

Domácká napodobenina odborných studií se podařila, přirozeně nastal okamžik testu. Redakce mohla vyslat zkušební kompakt za pár korun, ale kolektiv Driven Media překvapil a vlastní projekt prověřil na Caterhamu Seven 270R. Bezprostřední řidičský model pro opravdové fajnšmekry váží lehce přes půl tuny a stovku atakuje za pět sekund, oholená hračka jen pro dva umí drtit okresky nehorázným stylem diktovaným vysmátým řidičem uvnitř spartánského kokpitu.

Caterham je stejně kontroverzní testovací nářadí jako pneumatiky z vodovodního vedení. O to lepší je podívaná na první zkušební jízdy dokumentované kameramanem. Nervozita prostupovala obrazovkou, proto dva redaktoři začali pomalejším tempem. Kola držela v celku, kromě dvojnásobného hluku a ztráty několika šroubů bylo cítit nedokonalé tvarování běhounu způsobující vibrace. Nepohodlí vystřídala radost z absolvování testu proti defektu – asi největší benefit bezvzduchových pneu se projevil i u Caterhamu, který opakovaně přejel desku plnou hřebíků.

Pokus pokračoval přes zpomalovací prahy, výtluky i po trávě zpět na uzavřenou trať. Mezi kužely si pánové dovolili zvýšit tempo na překvapivou hodnotu přes 100 mph (161 km/h), chvílemi se dařilo Seven 270R roztancovat a hodit bokem. Nejostřejší zkouška přišla v závěru prvního testu, před ukončením akce chybělo už jen prověřit odolnost kutilské konstrukce při driftování a protáčení na místě. Modrý kouř od zadní nápravy a jásavý křik posádky nedal pochyb o výdrži během drsného trápení řízeným smykováním a pálením vzorku na místě. Průhledná kola překvapila.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme