Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lada slaví významný milník. Za svoji historii postavila už 30 milionů aut

David Bureš
Diskuze (9)

Meta 30 milionů vyrobených automobilů padla v případě ruské automobilky AvtoVAZ po 50 letech produkce.

Ruská automobilka AvtoVAZ slaví důležitý milník. Její továrny za dobu její existence vyrobily už 30 milionů automobilů. Stalo se tak v rámci letošních oslav 50 let od zahájení produkce. Výrobu Volžské automobilové závody zahájily 19. dubna 1970.

Za půlstoletí existence se přitom výrobní portfolio ruské automobilky významně proměnilo. Jestliže před padesáti lety výrobu zahajoval jediný model, sedan VAZ 2101, odvozený od Fiatu 124, dnes Lada na domácím ruském trhu nabízí šest modelových řad. Místo Fiatu pak výrobce spolupracuje s Renaultem, když je součástí aliance Renault-Nissan-Mitsubishi.

Jubilejním automobilem se konkrétně stal červený sedan Lada Granta ve speciální edici #Club, který zůstane v majetku výrobce. Časem se totiž stane součástí muzejní sbírky automobilky. Zhotoven byl 24. září 2020, přičemž ceremonie na oslavu tohoto významného jubilea se zúčastnil i sám generální ředitel Renaultu Luce de Meo.

Video se připravuje ...

Právě Lada Granta sedan se dá považovat svým způsobem za nástupce někdejšího VAZu 2101. Aktuálně je Granta nejdostupnějším modelem značky, který je vedle sedanu dostupný také jako liftback, hatchback nebo kombi. Nabídka karosářských verzí se rozšířila po faceliftu v roce 2018, do té doby hatch a kombík nesly označení Kalina. I díky tomu je dnes Lada Granta vůbec nejprodávanější automobil na ruském trhu.

I přes mnoho změn v padesátiletém období automobilky zůstávají některé věci při starém. AvtoVAZ nadále sídlí v Toljatti, tamější původní závod ale doplnila továrna v Iževsku, kdysi vyrábějící vozy Iž, odvozené od Moskvičů.

I nadále pak zůstává v nabídce Lada 4x4, dříve známá jako VAZ 2121 nebo Lada Niva, vyráběná s různými úpravami už od roku 1977. Letos se však do nabídky opět vrátilo i označení Lada Niva, tentokrát ho ale nese moderněji pojatý offroad, dříve vyráběný jako Chevrolet Niva.

Video se připravuje ...

Šestici modelových řad pak doplňují ještě kompaktní Vesta dostupná jako kombi a sedan, crossover Xray a kombi Largus dostupné s třemi řadami sedadel. Zatímco Vesta a Xray jsou zástupci nové generace vozů Lada, Largus je přeznačkovaná verze první generace Dacia Logan MCV.  

David Bureš
Diskuze (9)

Doporučujeme

4. 10. 2020 23:34
Re: Suverénně nejhezčí Lady stejně byly....
Mě se naopak ta větší světlá výška na Žigulech líbila.
Avatar - Barrichello
4. 10. 2020 21:58
Re: Jako proč ne.
Oficiální prodejce na SR je SlovLada a Vesta a Niva plní euro6dtemp, neplní až ty novější normy co přijdou.
Avatar - Barrichello
4. 10. 2020 21:57
Re: 30 milionů šmejdů
hahaha https://www.autoforum.cz/…ina-automobilka/
Avatar - kuk
4. 10. 2020 20:26
30 milionů šmejdů
Jo za komančů to bylo nejsilnější východní auto co bylo k dispozici. :D
4. 10. 2020 11:03
Suverénně nejhezčí Lady stejně byly....
...klasické čtyřoké modely 2103 (1500), 2106 (1600) a odvozený 21061 (1500 S). Tyto verze se designově mimořádně povedly, dokonce byly hezčí, než italský originál Fiat 124 Special (tedy s jedinou drobnou výjimkou - zvětšenou světlou výškou, nezbytnou pro ruské mizerné cesty, ale to designéři nemohli ovlivnit) :-) :yes: :yes: :yes: (Po stránce jízdních vlastností a výkonů na tom ale ruské deriváty byly naopak výrazně hůře, o tom žádná :-) )