Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lamborghini 3500 GTZ je zapomenutý krasavec z počátků italské značky. Připomeňte si ho

David Bureš
Diskuze (0)

Když automobilka Lamborghini začínala, hledala různé partnery v otázce designu. Než začala dlouhodobě spolupracovat s Bertonem, zkusila to i se Zagatem.

Italská karosárna Zagato v letošním roce slaví 100 let od svého založení, na jehož počest vznikl speciální projekt DBZ Century Collection s dlouholetým partnerem, automobilkou Aston Martin. Britský výrobce ale není jedinou známou značkou, s níž Zagato v minulosti spolupracovalo, známá jsou i díla pro Alfu Romeo nebo Lancii. Naopak společné projekty s Lamborghini jsou dnes už takřka zapomenuty.

A přitom je to v případě takového Lamborghini 3500 GTZ, které se nedávno ukázalo na japonské přehlídce Concorso d'Eleganza v Kjótu, velká škoda. Je to totiž zajímavé dílo z roku 1965, tedy z období počátků italské automobilky s rozzuřeným býkem ve znaku.

Lamborghini 3500 GTZ vzniklo v době, kdy nově založený výrobce teprve hledal svoji tvář. První osobní auto značky, koncept Lamborghini 350 GTV z roku 1963, navrhnul Franco Scaglione, zakladatel společnosti Ferruccio Lamborghini ale s dílem nebyl spokojený. A tak se sériové provedení, pojmenované Lamborghini 350 GT, změnilo, navrženo bylo karosárnou Carrozzeria Touring. Ani s ní však Lamborghini podle všeho nebyl spokojen (Carrozzeria Touring navíc r oce 1966 zkrachovala), a tak na bázi 350 GT vznikly i vozy s karoserií navrženou dalšími firmami. A Zagato bylo právě jedno z nich.

Zagato bylo v šedesátých letech na vrcholu, a tak není divu, proč navrhlo auto pro nově založenou automobilku. Vzniklo právě na bázi sériového 350 GT, oproti němuž však mělo zcela jiné tvary, drsnější a hranatější. Nechyběl ani pro Zagato typický prvek v podobě „uříznuté“ zádě. Design konkrétně navrhnul Ercole Spada, známý třeba pro Aston Martin DB4 GT Zagato a Lancii Fulvia Sport.

Oproti sériovému 350 GT mělo 3500 GTZ (někdy nazývané též Lamborghini 350 GT Zagato nebo Lamborghini 350 GTZ) zkrácené šasi, panely karoserie byly hliníkové. Pod kapotou pracoval čtyřlitrový dvanáctiválec, tedy upravený motor, který Lamborghini použilo v inovovaném modelu 350 GT nazvaném 400 GT. K výstavní premiéře 350 GTZ došlo na londýnském autosalonu v roce 1965.

Zagatovo dílo se však podle všeho také moc nelíbilo, protože za éry Ferruccia Lamborghiniho už milánská firma další vůz pro automobilku ze Sant‘ Agaty nenavrhlo. Lamborghini dalo raději přednost konkurenčnímu centru Bertone, konkrétně talentovanému designérovi Marcellu Gandinimu, který navrhl krásnou Miuru i dech beroucí Countach.

Nakonec ale vznikly dva exempláře Lamborghini 350 GTZ. Bílý kousek (s číslem šasi 0310) a stříbrný (s číslem šasi 0320). První byl prodán bývalému závodníkovi Gerino Gerinimu, prodejci Lamborghini v Miláně, který si podle některých zpráv dokonce objednal jeho stavbu. Druhý zamířil k Dani Gambirasimu, bratranci tehdejšího šéfa Lancie.

Další historie je ale spletitá. Podle některých zpráv se první kousek dostal do Austrálie, kde byl přelakován načerveno a přestavěn na pravostranné řízení. Druhý měl pak údajně havarovat. Jisté je jen to, že dnes určitě existuje bílý exemplář, s volantem na levé straně, který vlastní nejmenovaný americký sběratel. A právě ten se ukázal na letošní Concorso d'Eleganza v Kjótu.

Lamborghini 3500 GTZ každopádně není jediným dílem spojujícím milánskou karosárnu s výrobcem ze Sant‘ Agaty. V roce 1997 vzniklo Lamborghini Raptor na bázi Diabla, které nakonec zůstalo vyrobeno v jediném exempláři. Zagato dokonce navrhovalo i nástupce Diabla (Lamborghini Canto), po převzetí italské automobilky Audi však z projektu sešlo – nový majitel raději navrhnul zcela jinak tvarované Murciélago. Posledním společným dílem bylo pak Lamborghini 5-95 Zagato, speciálně upravené Gallardo na počest 95. narozenin milánské karosárny.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme