Lancia měla už dávno skončit, doma je ale pořád hitem. Jaké jsou důvody úspěchu?
Značka Lancia dnes působí na jediném trhu, s jediným modelem, přesto letos v Evropě prodává více aut než sesterská Alfa Romeo.
Automobilka Lancia má za sebou úžasnou historii. V první polovině minulého století bývala průkopníkem moderní techniky, v sedmdesátých a osmdesátých letech úspěšně závodila v rallye. Poté však její sláva uvadala, její majitel, skupina Fiat Chrysler Automobiles, si s ní nevěděl rady. Využití přeznačkovaných Chryslerů v nabídce nevyšla, a tak Lancia nakonec skončila na jediném trhu, s jediným modelem v nabídce. FCA raději investovalo do Alfy Romeo, v níž vidělo vyšší potenciál na mezinárodních trzích. Lancia měla už dokonce skončit, ale zatím žije dál. Jak je to možné?
Lancii drží nad vodou domácí trh, na který se postupně stáhla v roce 2014. Byl to logický tah, protože už tehdy naprostou většinu prodejů značky tvořila právě domovská Itálie. A Lancii se tam daří i nadále, a to takovým způsobem, že s jediným modelem v nabídce, malým hatchbackem Ypsilon, prodává v Itálii více aut než sesterská Alfa Romeo v celé Evropě.
Zatímco Lancia podle statistik Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) za devět měsíců letošního roku prodala 45.806 aut (+29,2 %), Alfa Romeo má za tu samou dobu v Evropě na svém kontě jen 41.378 automobilů, a to kvůli silnému meziročnímu propadu o 41,8 %.
Automobilka na domácím trhu těží ze silné loajality svých zákazníků, oblíbená je třeba mezi italskými půjčovnami aut. V Itálii navíc zůstává silný segment malých aut a právě Lancia Ypsilon je po konci Fiatu Punto jediným zástupcem domácího koncernu FCA v této kategorii.
Ypsilon je navíc nadmíru populární mezi dámskou populací, podle výrobce tvoří tři čtvrtiny prodejů právě ženy. A Lancia na ně umí cílit, pravidelně představuje různé stylové edice, které ženy lákají. Automobilka dokonce používá výrazy z módního prostředí, aby dámy k „ypsilonce“ přilákala. Styl je nejdůležitější faktor ovlivňující nákup Ypsilonu, tvrdí k tomu šéfka Lancie Antonella Bruno.
Plusem na domácím trhu je také nabídnutí verze na LPG, která tvoří 30 procent prodejů. Díky tomu je třetím nejžádanějším vozem na LPG na Apeninském poloostrově, hned za Dacií Duster a Fiatem Panda.
Pro koncern se navíc výroba vyplatí i finančně. Přestože jakožto malé auto (které obvykle kvůli vysoké konkurenci mívá nízké marže) logicky není nejvýdělečnějším modelem koncernu, Ypsilon už se vyrábí osm let, navíc s platformou sdílenou s dalšími modely (Fiat 500 a Panda), a tak už je jeho technika dávno zaplacena. A co víc, výroba Ypsilonu je méně nákladná než u Pandy – probíhá totiž v Polsku, kde jsou nižší výrobní náklady než v Itálii, kde vzniká Panda.
To všechno znamená, že FCA zatím nemá důvod ukončovat výrobu Ypsilon. I proto přehodnotil původní plány, které počítaly s koncem Lancie v roce 2018. Setrvávající úspěchy tak najednou znamenají, že se místo o konci Ypsilonu spekuluje o nástupci. Ten by měl dorazit v příštím roce, s novou technikou, umožňující zástavbu mildhybridního pohonu. Díky tomu by Ypsilon mohla svůj život prodloužit a tím i své značce Lancia.