Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Lancia nekončí. Ypsilon se dočkal nového motoru. Je to hybrid

David Bureš
Diskuze (8)

Lancia Ypsilon se v současné generaci vyrábí již od roku 2011, na domácím trhu se jí však nadále daří, a tak se pro rok 2020 dočkala důležité inovace.

Se značkou Lancia je to pro koncern Fiat Chrysler Automobiles jako na houpačce. Většinu jejích prodejů tvořila Itálie, a tak se v roce 2017 postupně stáhla jen na domácí trh. Tam je ale její Ypsilon nadále natolik populární, že pořád patří mezi nejprodávanější auta, a to navzdory tomu, že se současná generace vyrábí již od roku 2011. A tak se místo dříve plánovaného ukončení výroby ypsilon dočkal modernizace.

Díky neutuchajícímu zájmu se dokonce najednou spekulovalo o příchodu nové generace, v současné situaci je ale pro značku výhodnější upravit stávající provedení. To už je dávno zaplacené, a tak jeho inovace stojí minimální prostředky, což je v době celoprůmyslového šetření klíčová věc.

Lancia Ypsilon se tak pro rok 2020 dočkala nové motorizace. Až tolik nepřekvapí, že jde o stejné hybridní ústrojí, které se již dříve objevilo v modelech Fiat, 500 a Panda, které jsou prodávány po celé Evropě.

Konkrétně jde tedy o mildhybrid se srdcem v podobě nově vyvinutého litrového tříválce o výkonu 51 kW a točivém momentu 163 N.m. Nový motor řady FireFly se dvěma ventily na válec spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Spalovací jednotku doplňuje 12V elektrický motor fungující jako startér-generátor a lithium-iontová baterie s kapacitou 11 Ah, která je rekuperací brzdné energie dobíjená během zpomalování. Elektrický motor pak poskytuje výkon 3,6 kW a pomáhá při startování spalovacího motoru a akceleraci.

Motor již splňuje emisní normu Euro 6D-Final. Ypsilon s ním zrychlí z 0-100 km/h za 14,2 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 163 km/h. V italské nabídce pak nadále zůstává též stávající dvanáctistovka Fire s 51 kW a 102 N.m, schopná jezdit i na LPG, stejně jako dvouválec 0.9 TwinAir s možností jízdy na CNG.

Mildhybridní varianta je aktuálně nejdostupnější motorizací pro ypsilon. Na italském trhu s ní vůz začíná na 14.450 eurech, což je v přepočtu asi 368.000 korun. Fiat 500 mimochodem s tím samým motorem v Itálii startuje na 15.150 eurech (zhruba 386.000 korun).

Lancia loni podle statistik evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prodala 58.938 aut, o 20,6 % více než o rok dříve. S jediným modelem, působícím navíc na jediném trhu, tak udala více vozů než Alfa Romeo, jejíž nabídka je mnohem bohatší a nabízená v celé Evropě. Ta v roce 2019 podle statistik ACEA dosáhla na 53.876 prodaných vozů, o 35 % méně než o rok dříve.

Podle analytiků má úspěch ypsilonu několik důvodů. Italové jsou domácím značkám odjakživa věrni, navíc ypsilon je dnes jediný zástupce italských automobilek v Itálii tak populárním segmentu malých hatchbacků – Fiat po konci punta žádný takový model ve svém portfoliu nemá. Lancia přitom šikovně cílí na ženy, mezi nimiž se díky svému stylu ypsilon stal nesmírně populární. A tak se FCA rozhodně vyplatí držet ypsilon nadále v nabídce. Jen si asi vedení trhá vlasy, že značka s minimálními náklady prodává více vozů než Alfa Romeo, do níž naopak v minulých letech byly investovány miliony eur. Přitom bez většího úspěchu...

David Bureš
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - .StenLi.
11. 3. 2020 19:23
Ked Bures v nadpise oznaci nieco za hybrid..
Ochvilu bude u Buresa hybridom aj Rapidka s vysavacom v krufi :(
10. 3. 2020 12:51
Škoda, že Fiat...
instalací tohoto motoru neprodloužil život taky skvostnému Puntu! :-( Kdoví, kdy v segmentu B příjde s nástupcem... ;-\
Avatar - JFK
10. 3. 2020 08:32
Re: Buchanka po italsku
Já na to auto teď koukal v Berlíně na Kurfürstendamm a live to není tak hrozný jako na fotkách. A dele než dvanácettroska se to vyrábět stejně nebude. Ta dostala facelift po 17 letech výroby
9. 3. 2020 18:52
Re: skoda
hm.....
Avatar - 3_diamanty
9. 3. 2020 17:56
Re: Buchanka po italsku
stale je to sikovne mini... tieto minikusky starnu velmi pomaly... pretoze u nich je nadalej najvacsou prednostou kompaktnost jednoduchost ovladatelnost ... tu netreba 10 palcovy tablet ani to aby si auto s tebou "povidalo" jak u debilov ... takze za mna je fajn ze Y-ka este nekonci... a budem rad ked ostane vo vyrobe este dalsich aspon 5 rokov .. no a v torine si este nadalej aspon mozu drbat hlavu o stenu ako "spravne " sa s lanciou pred rokmi rozhodli ... ;-\