Lancia nekončí. Ypsilon se dočkal nového motoru. Je to hybrid
Lancia Ypsilon se v současné generaci vyrábí již od roku 2011, na domácím trhu se jí však nadále daří, a tak se pro rok 2020 dočkala důležité inovace.
Se značkou Lancia je to pro koncern Fiat Chrysler Automobiles jako na houpačce. Většinu jejích prodejů tvořila Itálie, a tak se v roce 2017 postupně stáhla jen na domácí trh. Tam je ale její Ypsilon nadále natolik populární, že pořád patří mezi nejprodávanější auta, a to navzdory tomu, že se současná generace vyrábí již od roku 2011. A tak se místo dříve plánovaného ukončení výroby ypsilon dočkal modernizace.
Díky neutuchajícímu zájmu se dokonce najednou spekulovalo o příchodu nové generace, v současné situaci je ale pro značku výhodnější upravit stávající provedení. To už je dávno zaplacené, a tak jeho inovace stojí minimální prostředky, což je v době celoprůmyslového šetření klíčová věc.
Lancia Ypsilon se tak pro rok 2020 dočkala nové motorizace. Až tolik nepřekvapí, že jde o stejné hybridní ústrojí, které se již dříve objevilo v modelech Fiat, 500 a Panda, které jsou prodávány po celé Evropě.
Konkrétně jde tedy o mildhybrid se srdcem v podobě nově vyvinutého litrového tříválce o výkonu 51 kW a točivém momentu 163 N.m. Nový motor řady FireFly se dvěma ventily na válec spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Spalovací jednotku doplňuje 12V elektrický motor fungující jako startér-generátor a lithium-iontová baterie s kapacitou 11 Ah, která je rekuperací brzdné energie dobíjená během zpomalování. Elektrický motor pak poskytuje výkon 3,6 kW a pomáhá při startování spalovacího motoru a akceleraci.
Motor již splňuje emisní normu Euro 6D-Final. Ypsilon s ním zrychlí z 0-100 km/h za 14,2 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 163 km/h. V italské nabídce pak nadále zůstává též stávající dvanáctistovka Fire s 51 kW a 102 N.m, schopná jezdit i na LPG, stejně jako dvouválec 0.9 TwinAir s možností jízdy na CNG.
Mildhybridní varianta je aktuálně nejdostupnější motorizací pro ypsilon. Na italském trhu s ní vůz začíná na 14.450 eurech, což je v přepočtu asi 368.000 korun. Fiat 500 mimochodem s tím samým motorem v Itálii startuje na 15.150 eurech (zhruba 386.000 korun).
Lancia loni podle statistik evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) prodala 58.938 aut, o 20,6 % více než o rok dříve. S jediným modelem, působícím navíc na jediném trhu, tak udala více vozů než Alfa Romeo, jejíž nabídka je mnohem bohatší a nabízená v celé Evropě. Ta v roce 2019 podle statistik ACEA dosáhla na 53.876 prodaných vozů, o 35 % méně než o rok dříve.
Podle analytiků má úspěch ypsilonu několik důvodů. Italové jsou domácím značkám odjakživa věrni, navíc ypsilon je dnes jediný zástupce italských automobilek v Itálii tak populárním segmentu malých hatchbacků – Fiat po konci punta žádný takový model ve svém portfoliu nemá. Lancia přitom šikovně cílí na ženy, mezi nimiž se díky svému stylu ypsilon stal nesmírně populární. A tak se FCA rozhodně vyplatí držet ypsilon nadále v nabídce. Jen si asi vedení trhá vlasy, že značka s minimálními náklady prodává více vozů než Alfa Romeo, do níž naopak v minulých letech byly investovány miliony eur. Přitom bez většího úspěchu...