Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 500 a Panda Hybrid: Exkluzivně jsme projeli elektrifikované ikony Itálie

Stanislav Kolman
Diskuze (14)

Italský Fiat je další značkou, která startuje vlnu elektrifikace. Začíná zlehka mild hybridizací městských ikon 500 a Panda. My techniku vyzkoušeli v domovině automobilky a sbírali dojmy na prvních kilometrech.

Prvně si v tom musíme udělat trochu pořádek. Fiat sice říká, že 500 a Panda Hybrid jsou úvodním krokem elektrifikace značky. Není to tak úplně pravda, zohledníme-li elektrickou pětistovku, která se už pár let prodává v zámoří. Čerstvé novinky jsou ale zcela jistě počátkem globální elektrifikace, na kterou chce Fiat v příštích letech navázat dalšími a dalšími počiny.

Video se připravuje ...

Není divu, že svou první hybridní technologii nasadili Italové právě do modelů 500 a Panda. Nejen na domácí půdě jde o ikony segmentu městských automobilů, byť někteří jízlivě hovoří o „nových youngtimerech“. Fiat vzkřísil pětistovku v roce 2007, produkce třetí generace Pandy odstartovala závěrem roku 2011. A s pravidelnými omlazovacími procedurami a limitovanými edicemi modely přežívají dodnes. A pořád dělají slušná čísla!

Není hybrid jako hybrid

I když se novinky pyšní několika emblémy Hybrid na karoserii, fakticky se jedná o mild hybrid, na který jiné automobilky vlastně ani nijak zásadně neupozorňují. Na to má ale Fiat jiný názor. Už kvůli tomu, že i mild hybridy se mohou doma v Itálii, ale i jinde ve světě dočkat zajímavých úlev, což hlavně v přecpaných uličkách velkoměst přijde vhod. Vzhledově se ani jedno z aut nezměnilo. Pětistovka je pořád tím nestárnoucím roztomiloučkým přibližovadlem do města, Pandu tu zase dostáváme ve výrazně oplastovaném provedení Cross.

Základem mild hybridního ústrojí je litrový atmosférický motor FireFly o výkonu 51 kW (70 k) při 6000 otáčkách a točivém momentu 92 newtonmetrů při 3500 ot/min. Jednotka se vyznačuje dvouventilovou hlavou válců s jedním vačkovým hřídelem s variabilním časováním ventilů, které je ovládáno řetězem. Konstrukce motoru zahrnuje kompaktní spalovací prostor, klapky pro tumble efekt, kdy vzduch rotuje ve vertikální rovině, a konečně recirkulaci výfukových plynů EGR. To všechno umožňuje vysoký kompresní poměr 12:1, což vede k lepší tepelné účinnosti.

Blok motoru vyrábí společnost Teksid z vysokotlakové hliníkové slitiny a je opatřen litinovými vložkami válců. Takové řešení zkracuje čas nastartování a současně udržuje nízkou hmotnost celého agregátu – pouhých 77 kilogramů! Pohonná jednotka se zároveň chlubí nižšími třecími ztrátami v klikovém mechanismu, poměrem vrtání k zdvihu 1,24 a excentricitou klikového mechanismu 10 mm pro maximální účinnost.

Dále tu máme 12voltový elektromotor BSG namontovaný přímo na motoru. Je ovládán řemenem, který pohání i další pomocná zařízení. Systém získává energii během brzdění a zpomalování a ukládá ji do lithiové baterie s kapacitou 11 Ah. Výkon 3,6 kW je posléze využíván při restartování spalovacího agregátu v režimu stop/start, případně asistuje při akceleraci. Technologie umožňuje vypnutí motoru v rychlostech pod 30 km/h zařazením neutrálu, v režimu plachtění zase lithiová baterie napájí všechny funkce vozu. Fiat slibuje o 20 až 30 % nižší spotřebu a emise CO2 v závislosti na modelu.

Mild hybrid se pojí s novou verzí šestistupňové manuální převodovky C514 umístěnou napříč, jež také byla přepracována pro zlepšení účinnosti. Má nová ložiska, těsnění, využívá účinnějšího oleje a hlavně těží ze šestého stupně, který oběma autům uleví mimo město. Při optimalizaci převodovky se přitom myslelo i na komfort, nový systém pohonu je umístěn o 45 mm blíže zemi, což snižuje těžiště a zlepšuje chování v zatáčkách.

Nenápadný pomocník

Tradiční měření zavazadelníků a hodnocení jízdního komfortu můžeme tentokrát přeskočit. Pětistovku i Pandu velmi dobře známe, za ty roky jich redakční garáží prošlo nespočet a vyjma mild hybridního pohonu k žádným dalším zásadním změnám nedošlo. Pojďme tedy rovnou k věci:

Fiat pro nás naplánoval cestu tam, kde se pětistovky a Pandy pohybují nejčastěji – v úzkých italských uličkách (v našem případě Boloně), kde je i v průběhu pracovního dne poměrně rušno. Po prvním nastartování se vlastně nic zvláštního neděje, motor si tak příjemně přede, na poměry tříválců má vcelku sympatický zvuk. Dráhy převodovky jsou vcelku krátké, i když je pravda, že drobná vůle v kulise je znát. Jednotlivé kvalty ale zapadají přesně tak, jak řidič očekává.

Startujeme popojíždění městskými uličkami a všímáme si slušného odpichu z místa, stejně jako příjemného zátahu už z nejnižších pater otáčkoměru. Nemáme sice přímé srovnání s konvenčně poháněnou variantou, ale tady nám přišlo, že se elektromotor vcelku výrazně hlásí o slovo a přispívá svižnějšímu pohybu. Motor se ochotně sbírá, žádnou výkonnostní špičku ale nečekejte, všechno probíhá lineárně a hladce, jen se s rostoucími otáčkami zvyšuje i hluk pronikající do kabiny. Tím trpěla hlavně Panda, která má o něco horší izolaci a odhlučnění. Pětistovka zapůsobila kultivovanějším dojmem.

Na mild hybrid si nemusíte nějak zásadně zvykat. Prostě sednete a používáte jej jako každé jiné auto. Jen se nelekněte, když budete dojíždět na semafory a systém stop/start se aktivuje dříve, než jste možná zvyklí z jiných aut. Stačí počkat na zelenou, sešlápnout spojku a ústrojí se dá zase rychle do chodu.

Prvních pár desítek kilometrů napříč centrem nám musí stačit. Tomu z velké části odpovídala i spotřeba, počítadlo v pětistovce i Pandě ukazovalo po nějakých dvaceti kilometrech něco pod osmi litry na sto kilometrů. To není zrovna málo, ale vozy měly najeto jen lehce přes 1000 kilometrů a znovu opakuji – byl fakt provoz. Uvidíme, jak si hybridní pětistovka poradí s nástrahami českých městeček a okresek, na tradiční test ji můžeme vyhlížet v horizontu několika příštích týdnů.

Ekosedačky

Jedna věc se vlastně přeci jen změnila. Jsou to sedadla, která v úvodní hybridní edici Launch Edition využívají materiál Seaqual Yarn. Jde o jeho první využití v automobilovém průmyslu. Jedná se o specifický materiál certifikovaný organizací Seaqual Initiative, která bojuje za zdravější životní prostředí.

Materiál je vyrobený na bázi recyklovaných plastů: 10 % pochází z moře, 90 % ze země. Vyrábí se transformací plastů z moře na vločky polyethylentereftalátu (zkuste to říct 3x po sobě) a tyto vločky se následně využívají při výrobě příze, ze kterých je textilie utkána. Ekologický proces výroby završuje aplikace barviv a ekologických povrchových úprav vyznačujících se úsporou vody a energie. Fiat tak společně s organizací bojuje se znečištěnými oceány a podniká reálné kroky proti plastovému odpadu v mořích.

Co bude dál?

To se pořád hovoří o nové generaci pětistovky, a najednou dá Fiat té staré zcela nový motor. Jak to tedy s její budoucností vlastně je? Vysvětlíme. Nová 500 skutečně dorazí a podle posledních informací už nebudeme muset dlouho čekat (hovoří se dokonce o premiéře na autosalonu v Ženevě). Novinka ale dostane výhradně elektrický pohon. Vedle bateriového vozu se bude i nadále prodávat stávající generace s mild hybridním pohonem a 0,9litrovým dvouválcem. Dvanáctistovka z nabídky za nějaký čas zmizí a náhradou se stane právě mild hybrid. A Panda? Ta si může i nadále žít svým spokojeným životem. Proč také měnit něco, co už roky dělá tvůrcům jen a jen radost?

Stanislav Kolman
Diskuze (14)

Doporučujeme

Avatar - Ja Prvni 123
9. 2. 2020 19:24
Re: elektro fiat
No, dneska je slepa... a dotovana.
Cieco et dotaro.
;-)
Avatar - Avanti
9. 2. 2020 14:01
Re: elektrifikace
Ja mám presne ten istý plán :D
Avatar - Ja Prvni 123
9. 2. 2020 10:17
Re: elektro fiat
Tak tak.
Ale nechali toho - byla to uz tehdy slepa ulicka.

;-)
Avatar - Ja Prvni 123
9. 2. 2020 10:17
Re: elektrifikace
Prave, ze zatim nejsou podrobnosti dostupne. Pri urovni novinarske prace to jeste porad muze byt Firefly, ale N4 - tedy ctyrvalec 1.3 bez turba.
To by byl ideal.
;-)
Jsem v podobne situaci.
To nove Tipo bude v dubnu k videni na autosalonu v Turecku... tak pak se rozhodnu.
A budu mit porad par mesicu na to tu 1.4 objednat, protoze nove Tipo k nam prijde az ve 4.Q 2020.
No, radeji jenom mesic, aby ho neprestali vyrabet.
Pokud se mi nove v dubnu nebude libit, objednam v kvetnu puvodni 1.4, co nejlepe vybavenou.
Avatar - 1975ak
8. 2. 2020 21:50
elektro fiat
Elektrický Pandy byly už v osmdesátých letech.