Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 500 a Panda Hybrid: Exkluzivně jsme projeli elektrifikované ikony Itálie

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 7. 2. 2020 • 23:14
56
14
Zobrazit náhledy (56)
Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat 500 Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid Fiat Panda Hybrid

Italský Fiat je další značkou, která startuje vlnu elektrifikace. Začíná zlehka mild hybridizací městských ikon 500 a Panda. My techniku vyzkoušeli v domovině automobilky a sbírali dojmy na prvních kilometrech.

Prvně si v tom musíme udělat trochu pořádek. Fiat sice říká, že 500 a Panda Hybrid jsou úvodním krokem elektrifikace značky. Není to tak úplně pravda, zohledníme-li elektrickou pětistovku, která se už pár let prodává v zámoří. Čerstvé novinky jsou ale zcela jistě počátkem globální elektrifikace, na kterou chce Fiat v příštích letech navázat dalšími a dalšími počiny.

video

Není divu, že svou první hybridní technologii nasadili Italové právě do modelů 500 a Panda. Nejen na domácí půdě jde o ikony segmentu městských automobilů, byť někteří jízlivě hovoří o „nových youngtimerech“. Fiat vzkřísil pětistovku v roce 2007, produkce třetí generace Pandy odstartovala závěrem roku 2011. A s pravidelnými omlazovacími procedurami a limitovanými edicemi modely přežívají dodnes. A pořád dělají slušná čísla!

Není hybrid jako hybrid

I když se novinky pyšní několika emblémy Hybrid na karoserii, fakticky se jedná o mild hybrid, na který jiné automobilky vlastně ani nijak zásadně neupozorňují. Na to má ale Fiat jiný názor. Už kvůli tomu, že i mild hybridy se mohou doma v Itálii, ale i jinde ve světě dočkat zajímavých úlev, což hlavně v přecpaných uličkách velkoměst přijde vhod. Vzhledově se ani jedno z aut nezměnilo. Pětistovka je pořád tím nestárnoucím roztomiloučkým přibližovadlem do města, Pandu tu zase dostáváme ve výrazně oplastovaném provedení Cross.

Základem mild hybridního ústrojí je litrový atmosférický motor FireFly o výkonu 51 kW (70 k) při 6000 otáčkách a točivém momentu 92 newtonmetrů při 3500 ot/min. Jednotka se vyznačuje dvouventilovou hlavou válců s jedním vačkovým hřídelem s variabilním časováním ventilů, které je ovládáno řetězem. Konstrukce motoru zahrnuje kompaktní spalovací prostor, klapky pro tumble efekt, kdy vzduch rotuje ve vertikální rovině, a konečně recirkulaci výfukových plynů EGR. To všechno umožňuje vysoký kompresní poměr 12:1, což vede k lepší tepelné účinnosti.

Blok motoru vyrábí společnost Teksid z vysokotlakové hliníkové slitiny a je opatřen litinovými vložkami válců. Takové řešení zkracuje čas nastartování a současně udržuje nízkou hmotnost celého agregátu – pouhých 77 kilogramů! Pohonná jednotka se zároveň chlubí nižšími třecími ztrátami v klikovém mechanismu, poměrem vrtání k zdvihu 1,24 a excentricitou klikového mechanismu 10 mm pro maximální účinnost.

Dále tu máme 12voltový elektromotor BSG namontovaný přímo na motoru. Je ovládán řemenem, který pohání i další pomocná zařízení. Systém získává energii během brzdění a zpomalování a ukládá ji do lithiové baterie s kapacitou 11 Ah. Výkon 3,6 kW je posléze využíván při restartování spalovacího agregátu v režimu stop/start, případně asistuje při akceleraci. Technologie umožňuje vypnutí motoru v rychlostech pod 30 km/h zařazením neutrálu, v režimu plachtění zase lithiová baterie napájí všechny funkce vozu. Fiat slibuje o 20 až 30 % nižší spotřebu a emise CO2 v závislosti na modelu.

Mild hybrid se pojí s novou verzí šestistupňové manuální převodovky C514 umístěnou napříč, jež také byla přepracována pro zlepšení účinnosti. Má nová ložiska, těsnění, využívá účinnějšího oleje a hlavně těží ze šestého stupně, který oběma autům uleví mimo město. Při optimalizaci převodovky se přitom myslelo i na komfort, nový systém pohonu je umístěn o 45 mm blíže zemi, což snižuje těžiště a zlepšuje chování v zatáčkách.

Nenápadný pomocník

Tradiční měření zavazadelníků a hodnocení jízdního komfortu můžeme tentokrát přeskočit. Pětistovku i Pandu velmi dobře známe, za ty roky jich redakční garáží prošlo nespočet a vyjma mild hybridního pohonu k žádným dalším zásadním změnám nedošlo. Pojďme tedy rovnou k věci:

Fiat pro nás naplánoval cestu tam, kde se pětistovky a Pandy pohybují nejčastěji – v úzkých italských uličkách (v našem případě Boloně), kde je i v průběhu pracovního dne poměrně rušno. Po prvním nastartování se vlastně nic zvláštního neděje, motor si tak příjemně přede, na poměry tříválců má vcelku sympatický zvuk. Dráhy převodovky jsou vcelku krátké, i když je pravda, že drobná vůle v kulise je znát. Jednotlivé kvalty ale zapadají přesně tak, jak řidič očekává.

Startujeme popojíždění městskými uličkami a všímáme si slušného odpichu z místa, stejně jako příjemného zátahu už z nejnižších pater otáčkoměru. Nemáme sice přímé srovnání s konvenčně poháněnou variantou, ale tady nám přišlo, že se elektromotor vcelku výrazně hlásí o slovo a přispívá svižnějšímu pohybu. Motor se ochotně sbírá, žádnou výkonnostní špičku ale nečekejte, všechno probíhá lineárně a hladce, jen se s rostoucími otáčkami zvyšuje i hluk pronikající do kabiny. Tím trpěla hlavně Panda, která má o něco horší izolaci a odhlučnění. Pětistovka zapůsobila kultivovanějším dojmem.

Na mild hybrid si nemusíte nějak zásadně zvykat. Prostě sednete a používáte jej jako každé jiné auto. Jen se nelekněte, když budete dojíždět na semafory a systém stop/start se aktivuje dříve, než jste možná zvyklí z jiných aut. Stačí počkat na zelenou, sešlápnout spojku a ústrojí se dá zase rychle do chodu.

Prvních pár desítek kilometrů napříč centrem nám musí stačit. Tomu z velké části odpovídala i spotřeba, počítadlo v pětistovce i Pandě ukazovalo po nějakých dvaceti kilometrech něco pod osmi litry na sto kilometrů. To není zrovna málo, ale vozy měly najeto jen lehce přes 1000 kilometrů a znovu opakuji – byl fakt provoz. Uvidíme, jak si hybridní pětistovka poradí s nástrahami českých městeček a okresek, na tradiční test ji můžeme vyhlížet v horizontu několika příštích týdnů.

Ekosedačky

Jedna věc se vlastně přeci jen změnila. Jsou to sedadla, která v úvodní hybridní edici Launch Edition využívají materiál Seaqual Yarn. Jde o jeho první využití v automobilovém průmyslu. Jedná se o specifický materiál certifikovaný organizací Seaqual Initiative, která bojuje za zdravější životní prostředí.

Materiál je vyrobený na bázi recyklovaných plastů: 10 % pochází z moře, 90 % ze země. Vyrábí se transformací plastů z moře na vločky polyethylentereftalátu (zkuste to říct 3x po sobě) a tyto vločky se následně využívají při výrobě příze, ze kterých je textilie utkána. Ekologický proces výroby završuje aplikace barviv a ekologických povrchových úprav vyznačujících se úsporou vody a energie. Fiat tak společně s organizací bojuje se znečištěnými oceány a podniká reálné kroky proti plastovému odpadu v mořích.

Co bude dál?

To se pořád hovoří o nové generaci pětistovky, a najednou dá Fiat té staré zcela nový motor. Jak to tedy s její budoucností vlastně je? Vysvětlíme. Nová 500 skutečně dorazí a podle posledních informací už nebudeme muset dlouho čekat (hovoří se dokonce o premiéře na autosalonu v Ženevě). Novinka ale dostane výhradně elektrický pohon. Vedle bateriového vozu se bude i nadále prodávat stávající generace s mild hybridním pohonem a 0,9litrovým dvouválcem. Dvanáctistovka z nabídky za nějaký čas zmizí a náhradou se stane právě mild hybrid. A Panda? Ta si může i nadále žít svým spokojeným životem. Proč také měnit něco, co už roky dělá tvůrcům jen a jen radost?

Související články

Témata
Avatar - Ja Prvni 123
9. 2. 2020 19:24
Re: elektro fiat
No, dneska je slepa... a dotovana.
Cieco et dotaro.
;-)
Avatar - Avanti
9. 2. 2020 14:01
Re: elektrifikace
Ja mám presne ten istý plán :D
Avatar - Ja Prvni 123
9. 2. 2020 10:17
Re: elektro fiat
Tak tak.
Ale nechali toho - byla to uz tehdy slepa ulicka.

;-)
Avatar - Ja Prvni 123
9. 2. 2020 10:17
Re: elektrifikace
Prave, ze zatim nejsou podrobnosti dostupne. Pri urovni novinarske prace to jeste porad muze byt Firefly, ale N4 - tedy ctyrvalec 1.3 bez turba.
To by byl ideal.
;-)
Jsem v podobne situaci.
To nove Tipo bude v dubnu k videni na autosalonu v Turecku... tak pak se rozhodnu.
A budu mit porad par mesicu na to tu 1.4 objednat, protoze nove Tipo k nam prijde az ve 4.Q 2020.
No, radeji jenom mesic, aby ho neprestali vyrabet.
Pokud se mi nove v dubnu nebude libit, objednam v kvetnu puvodni 1.4, co nejlepe vybavenou.
Avatar - 1975ak
8. 2. 2020 21:50
elektro fiat
Elektrický Pandy byly už v osmdesátých letech.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku