Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Land Rover Defender 110 P400 – Krize identity, nebo skvělé auto?

David Bureš
Diskuze (88)

Legendární Defender konečně dorazil v nové generaci na český trh. Spartánský offroad jako kdysi to už ale není. Vadí to něčemu?

Design, interiér


Land Rover Defender bezpochyby patří mezi legendy automobilového světa. Historie britského offroadu schopného projet i tím nejtěžším terénem se datuje až do roku 1948, byť se mu tehdy říkalo jednoduše Land Rover. Jméno Defender začalo být používáno až v devadesátých letech jako odlišení od tehdy nově uvedeného modelu Discovery. Letos konečně přichází dlouho očekávaná nová generace. Vyzkoušeli jsme ji s benzinovým šestiválcem P400.

Na nový Defender jsme si přitom museli nějaký ten pátek počkat. Výroba původního Defíka skončila už v roce 2016, konkrétně 29. ledna v 9:22, kdy z montážní linky sjel poslední jeho exemplář. Automobil kvůli hranaté přídi už nezvládal plnit evropské bezpečnostní normy na ochranu chodců, na perspektivním americkém trhu se dokonce kvůli bezpečnostním normám neprodával už od roku 1997.

Původně jsme tak dlouho na nástupce ale čekat neměli. Už v roce 2011 automobilka odhalila koncepty DC100 a DC100 Sport naznačující podobu Defenderu nové generace. Veřejnost je ale přijala chladně, a tak se projekt musel přepracovat. Později došlo i ke změně použité architektury. Uvedení v roce 2015 se tak nestihlo, stejně jako v roce 2018, při zamýšlené premiéře během oslav 70 let od uvedení originálního Land Roveru. Nakonec se tak nový Defender světu oficiálně představil až na frankfurtském autosalonu v září 2019.

Land Rover Defender 110 P400 Land Rover Defender 110 P400

Retro obr

Už při prvním osobním setkání ve Frankfurtu jsme si všimli, že nový Defender sice nemohl kvůli normám použít tu hranatou příď jako kdysi, i tak ale řadou prvků odkazuje na originál. Na mysli máme nejen celkovou siluetu karoserie a rezervní kolo uchycené na do boku otevíraném víku zavazadelníku, ale také třeba retro zadní svítilny či dodatečná okénka u stropu prosvětlující zadní část kabiny.

Prvky to originální jsou a osobnost Defíku z auta jasně cítíte, aniž by šlo o lacinou kopii originálu, zároveň ale musím prohlásit, že ve výsledku Defender podle mého názoru moc krásy nepobral. Jasně, ani Mercedes-Benz třídy G nebo Jeep Wrangler nejsou vyložení krasavci, interpretují ale originální tvar rozhodně ladněji než Land Rover. Auto zkrátka z některých úhlů působí neforemně.

Je to ale kus auta. Testovali jsme verzi 110, která na délku měří 4.758 mm (s rezervním kolem na zádi dokonce 5.018 mm). Hlavně je 1.996 mm široká a úctyhodných 1.967 mm vysoká. Již představená je také třídveřová varianta 90 s délkou 4.323 mm (4.583 mm s rezervou), která se kvůli koronaviru opozdila. Do budoucna se pak počítá ještě s nejdelším derivátem  130 s místem až pro osm osob.

Luxusní minimalismus

Rozměry malého tanku si uvědomíte také při nastupování a usazení se uvnitř. Hlavně šířka interiéru v úrovni loktů je úctyhodná, dostatek místa ale máte také nad hlavou. Podobně jste na tom v druhé řadě, kde je dostatek místa nad hlavou i před koleny. Vysoko usazená lavice navíc pěkně podepírá stehna. Výjimkou je tak pouze příplatková třetí řada, která je navzdory vnějším rozměrům auta jen nouzová záležitost jako u jiných sedmimístných SUV. Není divu, že sama automobilka hovoří o konfiguraci 5+2. Sedí se tu velice nízko, sedačky jsou navíc dost tvrdé. Potěší ale vysoko výsuvná hlavová opěrka, držák na nápoje nebo vzdušný prostor díky bohatému prosklení pomocí okének u stropu.

Zpět ale za volant. Jestli jste někdy seděli v originálním Defenderu, jistě si vzpomenete na nepřirozený posaz s vyosenými pedály a minimem prostoru pro levou nohu kvůli blízkému podběhu. Nic takového v novince už řešit nemusíte. Sedí se tu pohodlně a jste obklopeni až nečekaně luxusními materiály. Zkrátka auto moderní doby.

Nový Defender sice navozuje pocit luxusu, zároveň ale nechybí duch originálu a jeho charakter pracovního nástroje. Proto se tu třeba objevují odhalené šrouby nebo ramena volantu s práškovým lakováním s výraznou texturou. Škoda jen, že z toho cítíte, že je to jen divadélko na efekt a ne nějaký praktický význam. Uvnitř je zkrátka Defender až nečekaně luxusní SUV. A ty spartánské detaily jsou jen dílem stylu. Ostatně cena vozu tomu vlastně odpovídá, ceny testovaného šestiválce P400 začínají u pětidveřové verze 110 na částce 1.835.328 Kč. Podobně koncipované Discovery s benzinovým šestiválcem nicméně nepořídíte, Range Rover pak s ním kvůli širší výbavě začíná na 3,1 milionu.

Land Rover Defender 110 P400 Land Rover Defender 110 P400

Samotná palubní deska je minimalistická, má nezvyklý odlehčený tvar odhalující strukturální prvky s odkládací poličkou před spolujezdcem. Právě odkládacích prostorů je tu celá řada. Zmínit musím držák na nápoje vlevo od volantu nebo odkládací plochy ve středovém tunelu. Potěší rovněž hluboká schránka pod loketní opěrkou mezi předními sedadly, která je navíc za příplatek chlazená, stejně jako celá záplava USB portů, kterých je několik i vzadu.

Volič automatické převodovky se pak nachází na vyvýšené pozici, doplněný o konvenční voliče klimatizace. Tohle řešení totiž umožňuje začlenit do vozu trojmístnou přední lavici, dodávanou za příplatek 23.867 korun. Pro Land Rover již tradiční jsou pak otočné ovladače, které mají vícero funkcí, vedle teploty mohou nastavit třeba úroveň ventilace nebo změnit jízdní režim.

Velký pokrok pak Land Rover udělal v oblasti multimediálního systému. Infotainment PIVI zaujme desetipalcovou obrazovkou se skvělým rozlišením a přehledným menu. Šikovné jsou i takové funkce jako ukázka rozměrů auta, což se vzhledem k úctyhodným rozměrům Defenderu může hodit při průjezdu omezenými prostory. Stejně tak vůz v infotainmentu umí připomenout nájezdové úhly nebo brodivost.

Praktická je pak polička pod obrazovkou umožňující opření ruky během ovládání systému. Chválím také kamerový systém ve stylu BMW sledující okolí vozidla. Na displeji si snadno zvolíte obraz, které kamery se vám má promítat, což se hodí nejen v terénu, ale také při manévrování na parkovištích. Plusem je pak rovněž digitální vnitřní zpětné zrcátko ClearSight dodávané od druhého výbavového stupně SE – řeší totiž omezený výhled vzad kvůli rezervnímu kolu na zádi, přes které není nic moc vidět.

Rezervní kolo je připevněné na do strany otevíraných pátých dveří, které jako tradičně u Defenderu zajišťují přístup do zavazadelníku. Ten má slušný objem, v pětimístné konfiguraci slibuje Land Rover objem 743 litrů. Počítat ale musíte s poměrně nepravidelnými tvary, praktické jsou ale odhalené plechy a plasty usnadňující případnou nutnost umytí zavazadlového prostoru. V sedmimístné konfiguraci pak Defík poskytuje 160 litrů objemu, výsledkem sklopení obou zadních řad je 1.826 litrů. Nakládací hrana je mimochodem kvůli vysokému podvozku nepřekvapivě vysoko, činí rovných 80 centimetrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Silný a žravý

Nabídka motorů při uvedení na trh skýtá čtyři jednotky, dvě zážehové a dvě vznětové. Do budoucna se ale počítá také s plug-in hybridem a otevřeně se mluví o vrcholném osmiválci.

Než případný Defender V8 dorazí, vyzkoušeli jsme dosavadní vrcholnou variantu v podobě benzinového šestiválce P400. Pod tímto označením se ukrývá řadový třílitr řady Ingenium přeplňovaný turbodmychadlem typu twin-scroll, doplněný o mildhybridní ústrojí. Šestiválcový agregát tudíž podporuje 48V palubní síť se startérem-generátorem s řemenovým pohonem a lithium-iontovou baterií, do níž se ukládá elektrická energie během zpomalování. Nechybí tu ani osmistupňový automat ZF doplněný o dvoustupňovou rozdělovací převodovku, jejíž přídavné stupně se hodí v náročných podmínkách.

Motor si sice musí poradit s více než 2,3 tuny vážícím automobilem, s výkonem 400 koní (294 kW) a točivým momentem 550 N.m ale má sil na rozdávání, a tak tenhle kolos umí řádně rozpohybovat. Akceleraci navíc doprovází příjemně utlumené, ale poměrně výhružné brumlání skoro jak od osmiválce. Právě mapování plynu by se ale hodilo ještě doladit, Defender někdy až příliš zbrkle reaguje na pokyn, i v běžném režimu jsou reakce ostré, což při jízdě ve městě není vždy ideální.

Samotné naladění převodovky ale stojí za to. Osmikvalt za všech okolností mění převod rychle a naprosto hladce, až si jeho práce takřka nevšimnete.

Land Rover Defender 110 P400 Land Rover Defender 110 P400

Čeho si však všimnete, je fakt, jak vám Defender umí udělat vítr v peněžence. Kombinace silného benzinového motoru s velkou a těžkou karoserií logicky udělá své, a tak se spotřebou pod deset litrů rozhodně nepočítejte. Nejméně jsme jezdili za 10,5 l/100 km při výletním tempu na okresních silnicích, už při mírném zrychlení ale apetit roste k dvanáctilitrové hranici. Tu auto překonává rovněž při jízdě po dálnici. Rozhodně se tak hodí poctivá palivová nádrž s dnes už úctyhodným objemem 90 litrů.

Není to spíš Range Rover Defender?

Právě při dálkovém cestování Defender překvapí asi nejvíce. Je totiž až nečekaně pohodlný, až si v něm připadáte skoro jako v Range Roveru. Při dálničním tempu se sice ozývá lehký šum vanoucího větru kolem karoserie logicky způsobený tvarem vozu a jeho velikostí, podvozek ale skvěle filtruje nerovnosti.

Co se týče podvozku, už v základu řešení tvořené dvěma příčnými rameny vpředu a víceprvkovým zavěšením vzadu používá vzduchové odpružení. A spjata je s ním jedna zvláštnost. Za většiny situací je nesmírně pohodlný, zvládne si dokonce poradit i s opravdu rozbitými cestami, při nichž Defender už dokazuje, jak schopným je terénním autem. Na rozbitém povrchu prostě nic neřešíte a jedete, přičemž podvozek zvládá nerovnosti perfektně filtrovat. Skvěle si pak poradí i s jednotlivými nerovnostmi, nějakým výmolům se tak klidně ani nemusíte vyhýbat. Pak ale stačí přejet na tu typickou českou okresku s různě lepeným povrchem a nerovnostmi od různě zhotovených vrstev a najednou máte pocit, že Defender lehce znervózní. Ani v takovém případě se však od dvacetipalcových kol neozývají žádné rány.

Auto se obecně cítí nejlépe při klidném tempu, nebo naopak při překonávání různých výzev v terénu. Naopak rychlejší tempo na silnici dává přece jen pocítit hmotnost automobilu a jeho rozměry. To je Defender najednou těžkopádný a problikávající kontrolka při rychlých průjezdech obloukem dává najevo, že přeborníka na takové tempo musíte hledat jinde.

Tohle je totiž primárně terénní král, ostatně jak se dalo dopředu čekat. Už to není ten spartánský jednoduchý offroad jako kdysi, ale auto nabité elektronikou. Jenže právě ta jízdu v terénu značně usnadňuje. Řeč už byla o šikovném kamerovém systému sledujícím okolí vozu a schopném digitálně vidět přes kapotu vozu. Nechybí ani sledování hloubky brodu pomocí ultrazvukových senzorů ve vnějších zpětných zrcátkách nebo dnes už tradiční Terrain Response 2 umožňující upravit chování vybraných systémů vozu podle povrchu pod koly. Naopak u adaptivního tempomatu se hodí, že lze vypnout funkce přizpůsobení se rychlosti okolním vozidlům. Někdy se stává, že auto brzdí za vozy ve vedlejším pruhu.

Land Rover Defender 110 P400 Land Rover Defender 110 P400

Ale pozor, jen o elektronických pomocnících to není. Pořád je tu i poctivá mechanika. Rámovou konstrukci sice nový Defender postrádá, výrobce ale tvrdí, že hliníková konstrukce samonosné karoserie vykazuje třikrát větší torzní tuhost než modely s rámem. Standardem je navíc aktivní podvozek se vzduchovým odpružením, schopným zvýšit světlost o 145 mm, nebo naopak snížit o 40 mm. Za příplatek nechybí ani elektronický aktivní diferenciál. Vysoká karoserie pak znamená, že přední nájezdový úhel při zvýšeném podvozku v terénním módu činí vpředu až 38°, vzadu až 40° a ten přechodový činí 28°. Maximální brodivost má pak hodnotu 900 mm.

Závěr


Závěr

Otevřeně přiznám, že z nového Land Roveru Defender jsem byl zpočátku poněkud v rozpacích. Zkrátka jsem nějak pořád cítil, že by to měl být ten spartánský offroad jako kdysi a ne naleštěné, byť úžasně schopné SUV. Jasně, paralela s Mercedesem třídy G tu je, to už také není primárně ten pracant jako kdysi, ale hlavně luxusní zboží, jenže tím už je kolik let, a tak má tu image už vybudovanou. Defender si ji teprve musí vybudovat.

Samo o sobě je to však výtečné auto. Schopný v terénu byl Defender odjakživa, teď ale k tomu přidává ale konečně moderní posaz za volantem bez kompromisů, neskutečný komfort a vlastně luxusní interiér. To ale s sebou nese jasný dotaz, proč si koupit právě Defender a ne Discovery, nebo rovnou Range Rover? Luxusní jsou tyto modely také a o jejich schopnostech mimo zpevněné cesty také nemá smysl pochybovat. Bohužel ani za týden testování jsem si na tuto otázku nedokázal odpovědět a často mi naskakovala myšlenka, že Defender chce primárně žít jen ze svého legendárního jména a je vlastně jen imageovou záležitostí. Tomu ostatně odpovídá i cena, která u testovaného šestiválce přesahuje 1,8 milionu.

Takže ano, nový Defender se povedl, podle mého názoru se ale dnes charakterově až příliš podobá ostatním modelům výrobce. A to je podle mého názoru škoda. Jestli ale hledáte schopné terénní auto a neřešíte někdejší historii, nový Defender vás nadchne.

Nejlevnější verze modelu 1.479.104 Kč (Defender 110 D200 AWD/147 kW)
Základ s testovaným motorem 1.835.328 Kč (Defender 110 P400 AWD/294 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 2.057.605 Kč (Defender 110 SE P400 AWD/294 kW)
Testovaný vůz s výbavou 2.508.657 Kč (Defender 110 SE P400 AWD/294 kW)

Plusy

  • Terénní schopnosti
  • Luxusní interiér
  • Prostorná kabina
  • Dobře fungující podvozek
  • Silný motor
  • Množství odkládacích prostorů

Minusy

  • Citlivý plyn
  • Neforemný vzhled
  • Vyšší spotřeba paliva
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (88)

Doporučujeme

Land Rover Defender 110 P400
Cena základní sestavy 2 057 605 Kč
Výbava základní sestavy 20“ kola, diodové světlomety, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s pamětí, plnohodnotné rezervní kolo, elektronicky řízené vzduchové odpružení, multifunkční volant, hudební systém Meridian s 11 reproduktory o výkonu 400 W, multimediální systém s 10“ obrazovkou a navigací, parkovací čidla, udržování vozidla v jízdním pruhu, sledování pozornosti řidiče, rozpoznávání dopravních značek, tempomat, bezklíčový vstup, mlhovky, sledování mrtvého úhlu. Kč
Cena testované sestavy 2 508 657 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak Indus Silver (+28.079,-), Convenience Pack – ambientní osvětlení interiéru, středová konzole s ventilovanou schránkou, bezdrátové nabíjení telefonu (+18.822,-), Driver Assist Pack – sledování mrtvého úhlu, udržování vozidla v jízdním pruhu, adaptivní tempomat s funkcí stop & go, sledování provozu za vozidlem (+37.096,-), třízónová automatická klimatizace (+31.914,-), senzor kvality vzduchu (+2.182,-), ionizace vzduchu v kabině (+3.547,-), elektronicky řízená aktivní uzávěrka zadního diferenciálu (+32.732,-), Towing Pack – systém All Terrain Progress Control, Terrain Response 2, elektricky výsuvné tažné zařízení (+60.145,-), 20“ kola z lehkých slitin (+35.299,-), Black Pack – leskle černě lakované vybrané detaily karoserie (+13.237,-), třetí řada sedadel (+35.460,-), přední sedadla nastavitelná ve 14 směrech s vyhříváním (+10.365,-), elektricky posuvné panoramatické střešní okno (+53.981,-), zatmavená zadní okna (12.636,-), podélné střešní nosiče černé (+8.183,-), Cold Climate Pack – vyhřívané čelní sklo, vyhřívaný volant (+19.776,-), autoalarm (+13.093,-), kobercové rohože (+2.727,-), kontrastní černá střecha (+27.277,-), posuvná a sklopná sedadla v druhé řadě v poměru 60:40 s loketní opěrkou a otvorem pro přepravu dlouhých předmětů (+4.501,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 2000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.2 / 8.1 / 9.6
Emise CO2: 220
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 743 / 1828
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2361 / 850
Rozměr pneu: 225/60 R20
Land Rover Defender 110 P400
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5018
b) šířka (mm): 1996
c) výška (mm): 1967
d) rozvor (mm): 3022
e) rozchod vpředu (mm): 1704
f) rozchod vzadu (mm): 1700
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
k) šířka vpředu (mm): 1620
l) šířka vzadu (mm): 1590
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - SKAY
2. 9. 2020 18:27
Re: Motor
Tam ale prdla spojka( pak se dala inovovana) motor se dožil 100 tkm na rozdil od eco bostu ve fieste :D kde selhalo mazani :-(
Avatar - Beefcake
2. 9. 2020 13:05
Re: už to není do divočiny
To som si az teraz vsimol.
No ty si fakt uplne mimo, operaovat tu nejakymi nasobkami casu.
Stary zdvihnuty ako svina s riadnymi gumami.
A novy naproti tomu uplne v pohode s v podstate cestnymi gumami, pohon pracoval vyborne, tie pauzy v ziadnom pripade neboli kvoli autu. Skor ho nechceli nechtiac opriet.
Avatar - Beefcake
2. 9. 2020 13:01
Re: už to není do divočiny
Neviem, co ta vediet k tomu, obhajovat evidentnu blbost. Snaha mat pravdu za kazdu cenu ?
Kde Duster bude na bruchu, co v OFF hrozi casto, LR bude mat skoro 10cm este k dobru. Najazdove uhly vyrazne lepsie LR a brodivost ani nespominam.
Ale kludne si ver, comu chces.
A musi to byt napriek kratkej 1 zabava kvedlat v Dusteri a palit spojku.

A to s tym gumami som nepochopil.
Avatar - iudex
2. 9. 2020 11:50
Re: Motor
Neviem kto frfle nad 120 koní z litra, keď už pekných pár rokov (možno 10?) je tu litrový Ecoboost so 125k a v praxi sa ukázal ako veľmi spoľahlivý motor bez vád. A fakt neviem, čo je na 400k z trojlitrového fúkaného benzínu nezvyčajné, ak by sa niekto zamýšľal nad 410k z dvojlitra (205k/l) pri Mercedese A45, OK, ale 400k z trojlitra je dnes úplne normálne. Len pre porovnanie, X3M (tiež trojliter) má 480k v štandarde a 510k v Competiton.
2. 9. 2020 06:19
Re: už to není do divočiny
Ad jedna, oni jezdí všichni dohromady. Ad dvě, na Dustera neobujes BF Goodrich apod.