Maserati A6G 2000 (1950–1957): Krasavci s dvoulitrovým řadovým šestiválcem pod kapotou
Italská automobilka Maserati pokračovala po válce vývojem a výrobou vozů poháněných řadovým šestiválcem s objemem 2 litry. Karoserie pro ně zhotovovaly známé i méně známé karosárny.
Slavnou italskou značku Maserati založili v prosinci 1914 v Bologni bratři Alfieri, Ettore, Ernesto a Bindo Maserati. Po skončení první světové války se firma začala zabývat stavbou sportovních vozů. V roce 1937 se bratři dostali do finančních problémů a museli podnik prodat průmyslovému magnátovi Omaru Orsimu. Bratři Maseratiové se přitom zavázali, že budou pro Orsiho pracovat dalších deset let. Po uplynutí této doby si založili vlastní firmu Osca.
V roce 1947 vyvinul Maserati dvoumístný otevřený sportovní a závodní automobil, poháněný dvoulitrovým řadovým šestiválcem a nazvaný A6G CS. Motor s objemem 1978 cm3 dával se třemi karburátory výkon 120 koní (88 kW), později byl zvýšen na 130 koní. A6GCS vycházel z typu A6 1500 a říkalo se mu „Monofaro“ podle jediného světlometu uprostřed masky chladiče. S tímto vozem vyhrál v roce 1948 Giovanni Bracco italský šampionát sportovních vozů. V letech 1947 až 1953 vyrobil Maserati 15 vozů, přičemž dva byly exportovány do Brazílie a jeden do USA.
Na začátku padesátých let minulého století začalo být jasné, že sportovní vozy Maserati s objemem 1,5 litru už nestačí konkurenci, a proto byl v roce 1950 vyvinut jako náhrada A6G CS (Corsa Sport) nový model A6G 2000, oficiálně nazývaný také 2000 Gran Turismo. Písmeno A v názvu A6G 2000 bylo poctou Alfierimu Maseratimu, který zemřel na následky nehody v březnu 1932. Číslo 6 označuje počet válců, písmeno G litinovou klikovou skříň (Ghisa) a 2000 objem motoru.
Objem řadového šestiválce z typu A6 byl zvětšen na 1954 cm3 (vrtání/zdvih: 72/80 mm), rozvod OHC s jedním vačkovým hřídelem zůstal zachován. Díky třem karburátorům měl motor nejvyšší výkon 125 k (92 kW) a vozy Maserati A6G 2000 s ním dosahovaly rychlost až 180 km/h. Podvozek s rozvorem náprav 2550 mm byl převzat z A6 1500, včetně nezávislého zavěšení předních ko la zadní tuhé nápravy odpružené poloeliptickými listovými pery. Na všech čtyřech kolech byly hydraulicky ovládané bubnové brzdy. Charakteristiku A6G 2000 doplňovala čtyřstupňová manuální převodovka přenášející výkon motoru na zadní kola.
Model Maserati A6G 2000 debutoval na turínském autosalonu v roce 1950 s karoserií kupé, navrženou a vyrobenou karosárnou Pinin Farina a dvoumístným spiderem, který navrhl Pietro Frua. Do konce roku 1951 bylo vyrobeno jen 16 kusů, z nichž 9 bylo kupé 2+2 s karoserií Pinin Farina (foto), Frua postavila 5 spiderů a jedno kupé a jediné kupé karosárna Vignale s karoserií, kterou navrhl Giovanni Michelotti.
Kupé 2+2 Maserati A6G 2000 s karoserií Pinin Farina z roku 1951. |
Kromě výše zmíněných italských karosáren Pinin Farina, Frua a Vignale si zaslouží připomenout karosárny Allemano, Zagato i méně známá karosárna Heutiger, které také stavěly své kreace na podvozku Maserati A6G 2000. Podívejme se na některé z nich podrobněji.
Frua
Prvním vozem Maserati s karoserií navrženou Pietrem Fruou byl spider A6G 2000 (foto). Vůz měl šípovité přední okno a třetí světlomet vsazený do masky chladiče. Na bocích zdobily spider tři větrací otvory. Jeden ze tří vyrobených vozů byl prodán do Kalifornie. Další majitel poslal vůz do italské Modeny, kde byl restaurován.
Spider Maserati A6G 2000 s karoserií Frua měl šípovité přední okno a třetí světlomet vsazený do masky chladiče. |
V roce 1954, kdy do automobilky Maserati nastoupil Gioacchino Colombo, dostalo Maserati nový motor s rozvodem DOHC a objemem 1986 cm3. Se třemi karburátory Weber měl výkon až 160 koní (118 kW) a spider A6G/54 2000 s karoserií Frua s ním dosahoval rychlost až 210 km/h. Vůz s rozvorem náprav 2550 mm měl rozměry 4280 x 1520 x 1450 mm (délka x šířka x výška), zaoblené jednodílné přední okno a bílý pruh na kapotě. Těchto krásných spiderů s karoserií Frua bylo letech 1956 až 1957 vyrobeno devět kusů.
Allemano
Pro Maserati byl zpočátku hlavním dodavatelem karoserií Pinin Farina, ten ale postupně začal pracovat hlavně pro Ferrari. U Maserati jej nahradily italské karosárny Allemano, Frua a Zagato. Turínská karosárna Allemano měla na starost převážně kupé 2+2, Frua spidery a Zagato kupé orientovaná na závodění. Kupé Maserati A6G 2000 Allemano (foto), častěji nazývané A6G 2000 Gran Turismo nebo také A6G/54 byl pohodlný 2+2místný vůz s rozvorem 2550 mm a vnějšími rozměry 4090 x 1530 x 1320mm. Vesměs jej poháněly dvouvačkové řadové šestiválce s výkonem 150 k (110 kW). V letech 1956 a 1957 bylo vyrobeno 21 kusů, lišících se drobnými úpravami bočních větracích otvorů.
Jednoduše tvarované kupé s karoserií Allemano zdobily lišty na bocích v úrovni klik dveří. |
Zagato
Italskou karosárnu Zagato založil v roce 1919 v Miláně Ugo Zagato (1890–1968). Pro Maserati navrhl a vyrobil 20 kupé nazývaných Barchetta a jeden na zakázku vyrobený spider. Kupé Zagato mělo na střeše typické „bubliny“, zvětšující prostor nad hlavami řidiče a spolujezdce. Kupé Maserati A6G/54 2000 s karoserií Zagato (foto) poháněl opět dvouvačkový dvoulitrový šestiválec s výkonem 150 koní, odvozený z jednomístných závodních vozů.
Pro Maserati navrhl a vyrobil Zagato karoserie pro 20 kupé s pohonem dvouvačkovým dvoulitrovým šestiválcem s výkonem 150 koní. |
Kupé Maserati A6G/54 2000 Zagato mělo čisté jednoduché tvary, vpředu s velkými světlomety a oválnou maskou chladiče s velkým znakem Maserati ve tvaru trojzubce. Boční okna za dveřmi byla nezvykle pětiúhelníková a zadní blatníky přední částí výrazně vystupovaly z boků. Vzadu byly zakončeny malými sdruženými svítilnami. Nástupcem těchto pohledných vozů se v roce 1957 stalo kupé Maserati 3500 GT, vyráběné sériově v letech 1957 až 1964).