Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda měla elektromobil už v devadesátých letech. Co s ním má společného Angela Merkelová?

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 4. 11. 2019 • 06:03
4
4

Japonská automobilka před pár dny představila první sériový elektromobil MX-30. S elektrickým pohonem ale experimentovala už před čtvrtstoletím.

Automobilka Mazda dělá ráda věci po svém, což rozhodně platí i pro její první elektromobil. V době, kdy se výrobci elektrických vozů předhání v tom, kdo má nejdelší dojezd a největší kapacitu baterií, přichází Japonci s kompaktním balíčkem akumulátorů s kapacitou 35,5 kWh a dojezdem na jedno nabití něco přes 200 kilometrů. Mazda říká, že víc ani není potřeba, protože průměrný Evropan nenajede denně více než 50 km. Novinka je zvenčí hodně podobná ostatním SUV značky, razantně se ale odlišuje hlavně konceptem „sebevražedných“ dveří.

Dnes ale nebude řeč o nové Mazdě MX-30, nýbrž o jejím předchůdci, který vznikl už v devadesátých letech minulého století. Před čtvrtstoletím totiž spatřil světlo světa prototyp fialového elektromobilu, za jehož vznikem stála společnost Mazda Europe.

V devadesátých letech Německo v čele s Angelou Merkelovou, toho času ministryní životního prostředí, odstartovalo spolu s francouzskou a italskou vládou diskuzi s automobilkami, jejímž výsledkem měla být vlna nových městských elektromobilů LEM (Light Electric Mobile). Plány tehdy byly hodně optimistické, vlády jednotlivých států v polovině devadesátých let věřily, že do roku 2000 bude zhruba deset procent všech nových vozů jezdit na elektřinu.

Christian Schultze, který dnes působí coby ředitel výzkumu a vývoje Mazda Motor Europe, oslovil studenty na univerzitě v Darmstadtu, aby mu pomohli vytvořit prototyp elektromobilu. Tenkrát už měli na kontě jednorázový projekt vozu na palivové články, chtěli se ale podílet na autě, které mělo potenciál sériové výroby.

Tým vedený Schultzem rozhodně neměl malé ambice. Původně chtěl dokonce v elektromobil přetvořit kultovní Mazdu MX-5, to ale vedení japonské automobilky zatrhlo, protože ze svého sporťáku elektromobil jednoduše nechtělo. Namísto toho dostal pro experimentování Mazdu Carol (v Japonsku populární kei car) a 20.000 německých marek k tomu.

Cílem bylo vytvořit funkční městský elektromobil pro čtyři cestující. Baterie se musely vejít pod sedadla a do oblasti motorového prostoru. Nešlo o žádného sprintera, vůz měl výkon 36 koní, mohl ale pelášit maximální rychlostí až 100 km/h. Hodnota celkového dojezdu na jedno nabití zůstává neznáma, ale tvůrci úkol splnili. Vytvořili použitelný elektromobil, který zvítězil v několika soutěžích, včetně Rallye Monte Carlo pro elektromobily.

Studenti, kteří se na výrobě elektrického prototypu Mazdy podíleli, na toto téma houfně zpracovávali diplomové práce a dnes pracují v automobilovém průmyslu pro společnosti jako Lamborghini, Opel, Daimler či Smart. Jeden z nich se dokonce velkou měrou podílel na tvorbě prvního elektrického Smartu.

Je fascinující, jak slušně měly automobilky vstříc elektrickému pohonu našlápnuto už před lety, ve většině případů ale z vývoje a sériové produkce nakonec sešlo. Dnes se ale kvůli zpřísňujícím se emisním limitům k této strategii vrací a snaží se elektrifikovat o sto šest. A zdaleka to není případ jen této Mazdy. Vzpomeňme náš nedávný článek, ve kterém jsme si připomněli historii elektrického Volkswagenu Golf. Na elektřinu totiž uměla jezdit už 1. generace!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - mariov8
Všechny problémy elektromobilu
| 5. 11. 2019
...vyřešil již před téměř 135 lety vynález automobilu se spalovacím motorem. :-! A i přes relativní úspěch v období na začátku minulého století a v aktuálním desetiletí se zjevně na tom v dohledné době nic nezmění.
Rok 2000
| 5. 11. 2019
“Plány tehdy byly hodně optimistické, vlády jednotlivých států v polovině devadesátých let věřily, že do roku 2000 bude zhruba deset procent všech nových vozů jezdit na elektřinu.”

Co mi to jen připomíná🤔 Možná rok 2019?
Rok 2000
| 5. 11. 2019
“Plány tehdy byly hodně optimistické, vlády jednotlivých států v polovině devadesátých let věřily, že do roku 2000 bude zhruba deset procent všech nových vozů jezdit na elektřinu.”

Co mi to jen připomíná🤔 Možná rok 2019?
Elektromobily se mohly vyrábět už dávno ...
| 5. 11. 2019
... kdyby nepotřebovaly baterie

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku