Mazda: Nový Wankel použije techniku Skyactiv
Mazda příští rok ukončí výrobu modelu RX-8, fanoušci Wankelova motoru se ale jeho konce bát nemusí. Japonská automobilka totiž vyvíjí nový rotační motor, který použije balíček technologií Skyactiv snižující spotřebu. Mazda tuto skutečnost oznámila na svém Twitteru.
Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už minulý rok. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.
Nový rotační motor s označením 16X bude mít 2 x 800 cm3, oproti jednotce v RX-8 bude menší a lehčí. K nižší hmotnosti přispívá i větší míra použití hliníku na jeho konstrukci.
Vzhledem k tomu, že práce na novém Wankelově motoru začaly již před čtyřmi lety, vývoj zdaleka není v úvodním stadiu. Cílem je zvýšení točivého momentu, zlepšení jeho křivky, zklidnění chodu a pochopitelně i nižší spotřeba.
Nové technologie Mazda Skyactiv mají snížit spotřebu paliva a emisí CO2 u všech budoucích modelů při současném zlepšení bezpečnosti a posílení faktoru zábavy při jízdě.
Tyto zdánlivě protichůdné požadavky mají splňovat nová technická řešení v oblasti motorů, převodovek, karoserií a podvozků.
Součástí Skyactiv je zatím zážehový motor Skyactiv-G, nebo vznětový Skyactiv-D, nová převodovka Skyactiv-Drive či manuál Skyactiv-MT, platforma Skyactiv-Body a podvozek Skyactiv-Chassis.
První Mazdou, která využije kompletní balíček technologií Skyactiv, je kompaktní SUV CX-5, představené na letošním autosalonu IAA. Tento automobil se začne prodávat na jaře 2012.