Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren X-1: Karbonové retro pro bohatého klienta

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Nejen Ferrari ve spolupráci s Pininfarinou staví unikátní kusy pro bohaté klienty. Do něčeho podobného se pustil i McLaren.

Výsledek se jmenuje X-1 a veřejnosti byl představen 17. srpna 2012 na akci The Quail, která probíhá spolu se slavnou Pebble Beach Concours d'Elegance v kalifornském Monterey. Při pohledu na černý vůz se asi nikdo neubrání pocitu, že tohle je jasné retro. Možná se někomu vybaví americké koncepty z padesátých let, které si vzaly za vzory proudová letadla a rakety. Ale co ta zakrytá kola?

Design byl předmětem soutěže mezi návrháři vně i uvnitř McLarenu. Nakonec ji vyhrál Korejec Hong Yeo. Konečnému ztvárnění ovšem velel Frank Stephenson, který původní Hongovy skici dále rozvinul. Ten se nijak netají svými inspiracemi, kterých bylo pochopitelně mnohem více. Třeba předválečný klasik Mercedes-Benz 540 K, kupé Chrysler D'Elegance od studia Ghia (1953), okřídlený Buick Electra (1959), nádherné francouzské Facely-Vega s americkou technikou z počátku šedesátých let nebo o dekádu mladší Citroën SM, pro změnu s motorem Maserati. Kompletní práce na konečné podobě trvaly 2,5 roku.

Základní stavení kámen představuje stejná karbonová buňka jako u MP4-12C. Na autě ovšem nenajdete kromě krytu motoru shodný karosářský díl, vše od světel až po kola je jiné. Také karoserii pokrývají uhlíková vlákna. Většinou lakována klavírní černí, některé části jsou ovšem nebarvené. Aerodynamiku zlepšující křídlo (tzv. vzduchová brzda) je pro změnu hliníkové a poniklované. Zadní blatníky se dají vysouvat směrem vzhůru kvůli případné snadnější výměně kol. Dveře se vyklápějí dopředu, jedná se tedy o klasické „nůžky“. Na čalounění interiéru byla použita luxusní červená kůže Harissa, zbytek je opět z karbonu, hliníku a niklu.

Za vznikem auta stojí divize MSO (McLaren Special Operations). Prototyp mimo jiné testoval i Chris Goodwin na španělském okruhu Idiada. Celkem najel při zkouškách asi tisícovku kilometrů.

Šéf MSO Paul MacKenzie k tomu dodal: „Jeden z našich klientů, který už vlastní McLaren F1, Mercedes-Benz SLR McLaren a teď i MP4-12C, chtěl unikátní automobil. Rozhovory mezi ním a Ronem Dennisem začaly už před třemi lety. Zákazník si přál stroj s komponenty MP4-12C, ale oblečený do jedinečné karoserie, která by vystihovala jeho povahu, vkus a potřeby.“

To tedy znamená, že v útrobách se nachází před zadní nápravou umístěný vidlicový osmiválec 3,8 l s přeplňováním dvojicí turbodmychadel a výkonem 460 kW (625 k). X-1 je 4658 mm dlouhý, se zrcátky 2097 mm široký a 1199 mm vysoký. Váží 1400 kg. Žádná další čísla nebyla oficiálně zveřejněna.

Po představení v Monterey se černý bolid vrátí do MSO ve Wokingu, kde bude zkontrolován. Anonymní zákazník si jej pak může převzít a umístit do své sbírky. Lze s ním legálně jezdit po běžné silnici, nepostrádá totiž homologaci.

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Avatar - Pekelná Micinka
19. 8. 2012 11:53
Re: to je z tohho pořadu jak indové v londonu mají za tři dn
No jak jinak udělat malé SUV? Q3 je taky jen "v menším měřítku".. To právě X1 není, což se mi líbí, u ní mi chybí na pohled jen trochu větší sv. výška, přijde mi, jako když se tahá po zemi. X3 stále drží tu svoji "architekturu" a je bližší X5.
Avatar - white label
19. 8. 2012 00:58
Re: to je z tohho pořadu jak indové v londonu mají za tři dn
Mě přijde spíš takové rádoby dospělé/chlapácké, takový cool model v menším měřítku. ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
19. 8. 2012 00:51
Re: to je z tohho pořadu jak indové v londonu mají za tři dn
Mě dříve přišlo GLK takové nedospělé, asi tak jak píšeš. Ale po několika letech ho vnímám daleko pozitivněji. Asi jsem zestárl.. >:D
Avatar - white label
19. 8. 2012 00:13
Re: to je z tohho pořadu jak indové v londonu mají za tři dn
To asi jo, ale není zas tak těžké, vypadat lépe, než tenhle X-1. ;-)
18. 8. 2012 23:47
Re: to je z tohho pořadu jak indové v londonu mají za tři dn
Koukám, že jste se nějak rozepsali ;-) V každém případě X1 od BMW je rozhodně hezčí než X-1 od McLarenu :yes: >:D