Mercedes-Benz EQA oficiálně: Má dojezd 486 km, tažné a výkonnější sourozence na cestě
Mercedes oficiálně představil svůj další elektromobil. Opět je to zástupce segmentu SUV a crossoverů, avšak tentokrát v kompaktním balení.
Čistě elektrický crossover Mercedes-Benz EQA je vlastně ekvivalentem klasického spalovacího GLA. Jde o střípek z dlouhodobé strategie značky, která se chce mezi výrobci elektromobilů probojovat až na samotný vrchol. „Mercedes EQ usiluje o vedoucí pozici v oblastech elektrického pohonu a automobilového softwaru. Za tímto účelem jsme si stanovili ambiciózní cíle pro vývoj produktů a rozhodli se pro urychlené uvádění nových technologií na trh,“ prozradil při představení elektrické novinky Markus Schäfer, člen představenstva Daimleru, jenž je zodpovědný za výzkum koncernu.
A EQA je samozřejmě součástí této strategie. Vůz se zatím prezentuje ve verzi 250, což znamená maximální výkon 140 kW, točivý moment 375 newtonmetrů a lithium-iontové akumulátory s využitelnou kapacitou 66,5 kWh, které podle tabulek vystačí na dojezd až 486 kilometrů. Vůz dostává jeden asynchronní elektromotor na přední nápravě (jde o předokolku), se kterým na stovku zrychlí za 8,9 sekundy. Pokračovat pak lze na 160 km/h. Z wallboxu se baterie nabije za 5:45 hod., na rychlonabíječce máte dobito za 30 minut.
Jde však teprve o první vlaštovku, kterou postupně doplní další a další varianty. Kromě jiného v Mercedesu chystají i výkonnější verzi (200 kW) s pohonem všech kol eATS či variantu s dojezdem přes 500 kilometrů.
EQA se chlubí velmi dobrou hodnotou součinitele aerodynamického odporu vzduchu od cx 0,28, přičemž čelní plocha A je 2,47 m2. Mezi nejdůležitější aerodynamická opatření patří zcela uzavřený systém regulace přívodu chladicího vzduchu v horní části masky chladiče, optimalizované nárazníky a hladká, téměř zcela uzavřená spodní část vozu, jakož i aerodynamická kola se specifickým designem.
Byť karoserie vychází z konvenčního GLA, byla přizpůsobena požadavkům elektrického pohonu. Sada akumulátorů je umístěna ve speciálně vyvinutém rámu z výtlačně lisovaných profilů s nosnou funkcí, kterou doposud zajišťoval příčný nosník v podlaze. Přední část sady baterií je vybavena ochranným štítem, který dokáže ochránit zásobník energie před proniknutím cizích těles.
Standardní výbava vozu zahrnuje například LED světlomety s asistentem adaptivních dálkových světel, zadní výklopné víko s elektrickým ovládáním, osmnáctipalcová kola z lehké slitiny, dekorační osvětlení s výběrem 64 barev, komfortní sedadla s bederní opěrkou nastavitelnou ve čtyřech směrech, zadní kameru či kůží obšitý sportovní multifunkční volant. Standardem je rovněž zábavní systém MBUX, který už známe z ostatních mercedesů (dvě velké obrazovky na přístrojové desce).
Elektrický crossover může být na přání vybaven tažným zařízením, které vyklopíte tlačítkem na víku zavazadlového prostoru. Nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu je 750 kilogramů a nejvyšší svislé zatížení 80 kg. Tažné je homologováno i pro nosiče jízdních kol. Ještě těžší přívěsy bude možné připojit za modely s pohonem všech kol.
Bohatá je rovněž paleta bezpečnostních a asistenčních systémů. Výbava zahrnuje asistenta pro jízdu v pruhu a aktivního brzdového asistenta. Mezi další prvky patří funkce pro odbočování, funkce pro záchrannou uličku, upozornění na přibližující se cyklisty nebo vozidla při vystupování.