Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLK 250 CDI – První na světě

Jiří Červenka Jiří Červenka 18. 9. 2012 • 13:38
67
63
Zobrazit náhledy (67)
Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK Mercedes-Benz SLK
Nejmenší Mercedes se stahovací střechou dostal dvojitě přeplňovaný turbodiesel a stal se tak historicky prvním dieselovým roadsterem.

Když se spojí dohromady dvě dobré věci, nemusí z toho nutně vzniknout něco dvakrát lepšího – jak ví ostatně každý, kdo se někdy pokoušel zapíjet humra velkým červeným bordeaux. A třebaže vynález Rudolfa Diesela už dávno nemá stigma rolnické mechanizace, zástavba turbodieselu do dvousedadlového sportovního roadsteru je počin, přiznejme si, odvážný.

Mercedes-Benz SLK 250 CDI určitě není první auto se stahovací střechou a naftovým motorem. Roadster však přece jenom není totéž co kabrio. Od roadsteru čekáme ostré jízdní vlastnosti, ovladatelnost hodnou zadního pohonu a hnací ústrojí, které dokáže v řidiči rozdmýchat jiskru. Nebo ne?

Dlouhodobě nejprodávanější motorizací pro SLK je základní benzínový čtyřválec. I přes jeho agresivní vzhled a ortodoxně sportovní koncepci (motor vpředu, zadní pohon, dvě místa) cílová skupina očividně vidí v SLK prostě nejmenší Mercedes se stahovací střechou. Auto pro nedělní výlety na dobrý oběd, nikoliv na závodní okruh. A na oběd, na rozdíl od okruhu, můžete docela dobře vyrazit i s dieselem. Natož s takovýmto.

mercedesbenz testy sportovni roadster mercedesbenz testy sportovni roadster
 

Samotným autem ani samotným motorem se dnes příliš zabývat nebudeme, protože jak Mercedes-Benz SLK nové generace, tak i motor s obchodním označením 250 CDI už v našich redakčních testech figuroval. Nezklamal ve třídě S, zazářil ve třídě C, naposled přesvědčil o svých přednostech v modernizovaném GLK. Dnes nás bude hlavně zajímat, jak obojí funguje dohromady.

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový čtyřválec s netypickým zdvihovým objemem 2,14 l má naprosto stejné nominální parametry jako v GLK, na rozdíl od něj však není osazen vstřikováním močoviny. Vznětový princip spalování prozradí nejčastěji při prudké změně zatížení z nízkých otáček, kdy v jeho zvuku zarachotí slabá ozvěna někdejších vysokokompresních dieselů koncernu Daimler. Jinak jeho akustické projevy splývají s jinými jízdními hluky, ať už máte střechu dole nebo nahoře. Jen po studeném startu ve ztichlé garáži možná zalitujete, že jste nezvolili jiný motor.

Kdo by čekal, že 500 Nm bude s malým dvoumístným roadsterem cvičit div ne supersportovním způsobem, zapomíná, že s hmotností 1590 kg není SLK 250 CDI žádný Lotus. Nástup síly v oblasti od patnácti set otáček za minutu ale rychle zatlačí vaše temena blíž k výdechům systému AIRSCARF, který přivádí teplý vzduch k šíjím cestujících, a prudší přidání plynu v zatáčce bez námahy vysune zadní kola kousek do strany. Elektronický stabilizační systém nicméně zasáhne rychle a nepříliš shovívavě.

Sedmistupňová automatická převodovka 7G-TRONIC PLUS dělá svoji práci adekvátně, ale nic víc. Jemností řazení ani intuitivností ovládacího software se nevyrovná osmistupňovému automatu od ZF a na prudké přidání po několika minutách klidné jízdy reaguje s nepříjemnou prodlevou, jako by se potřeboval ujistit, jestli to myslíte vážně. Ve sportovním režimu však převodovka hojně využívá přemostění a zprostředkovává tak podobný pocit přímého přenosu hnací síly na kola jako dvouspojkové skříně.

mercedesbenz testy sportovni roadster mercedesbenz testy sportovni roadster
 

Udávané kombinované spotřebě 4,9 l/100 km se přiblížíte nanejvýš při klidné jízdě rovinatou krajinou mimo město, běžně si naftový Mercedes SLK bere asi o půldruhého litru víc.

Na silnici se SLK chová právě tak, jak byste vzhledem k jeho nízké stavbě a širokému rozchodu kol očekávali. Sedí slušně, zatáčí ochotně, nedotáčivost vkonstruovaná do podvozku se projevuje v optimální míře, která umožňuje srovnat příliš optimistický nájezd do oblouku intuitivní reakcí – tedy ubráním plynu. Při výjezdech z ostrých zatáček lze naopak využívat vrozené přednosti zadního pohonu a spoluurčovat trajektorii auta plynovým pedálem, aniž by ale zadní kola přešla do opravdového smyku. V tomto ohledu působí SLK 250 CDI výrazně zadokolkověji než základní benzínová motorizace, jejíž relativně skrovný točivý moment zůstává trvale spoután přilnavostí pneumatik.

Jako celek to funguje, ale za volantem se stěží zbavíte pocitu, že tomu něco chybí. A nejde o řízení, které, ač s hydraulickým posilovačem, vykazuje okolo středové polohy jistou lepivost, typickou pro konstrukce s elektrickým posilovačem na sloupku. Jízda postrádá rozměr, který dělá z – byť svižného – přemisťování zážitek.

mercedesbenz testy sportovni roadster mercedesbenz testy sportovni roadster
 

Schopnost tichého dálničního svistu je v kombíku či SUV k nezaplacení – zvlášť pokud má člověk v paměti, jak žalostný standard akustické vytříbenosti panoval u čtyřválcových turbodieselů ještě před několika málo lety. Nečekáte ale od roadsteru něco jiného?

Nesnažím se vám namluvit, že jezdit s Mercedesem SLK 250 CDI není radost. Je. Můžete se radovat z bezprostředního kontaktu s okolní přírodou. Z hřejivého pohodlí i za chladných podzimních rán. Z nízkého sportovního posazu v komfortních anatomických sedadlech s výhledem na atraktivní palubní desku ve stylu SLS. Z chytré výbavy včetně elektrochromatické střechy, jejíž propustnost světla změníte jednoduše stiskem tlačítka. A samozřejmě z nízké spotřeby. To všechno jsou jistě legitimní radosti.

Ale samotný akt řízení, interakce mezi vámi a strojem, který ovládáte, žádným velkým zdrojem potěšení není. Alespoň ve srovnání s tím, co já osobně od dvousedadlového roadsteru očekávám. Humr bude prostě na jazyku vždycky chutnější, když se bude zalévat dobře vychlazeným chablis.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Postavit něco první, resp. jediný, a postavit to dobře jsou dvě různé věci. Mercedes se snažil, ale dieselové SLK těžko hledá silnější důvod své existence než prostou skutečnost, že něco takového postavit jde.

Motor se při zátěži ozývá hlučně, převodovka ve sportovním režimu zbytečně drží vyšší otáčky, takže za městem nakonec vždy přepnete na manuální řazení, a odtažité řízení má tak dlouhý převod, že bere řidiči důvěru ve schopnosti podvozku. Přitom ten by si ji zasloužil, protože SLK drží stopu opravdu dobře. S benzinovým motorem ale dostanete po všech stránkách lepší auto. A myslím, že v tomto případě na dvoulitrovém rozdílu ve spotřebě tolik nezáleží.

mercedesbenz testy sportovni roadster mercedesbenz testy sportovni roadster
 

První cena vozu986.777 Kč (200 BE 135 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.005.977 Kč (250 CDI BE 150 kW)
Základní cena testovaného vozu1.005.977 Kč (250 CDI BE 150 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.386.982 Kč (250 CDI BE 150 kW)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Účinné brzdy
  • Komfortní sedadla s dobrým bočním vedením
  • Strmé řízení
  • Silný a úsporný motor

Minusy

  • Nevypínatelné ESP
  • Menší šířka interiéru
  • Turbulence v kabině
  • Chybějící zvuk, který by přidal jízdě „řidičský“ rozměr

Témata
Mercedes-Benz SLK 250 CDI
Cena základní sestavy 1 005 977 Kč
Výbava základní sestavy TEMPOMAT s proměnlivým omezovačem rychlosti SPEEDTRONIC, Ukazatel zařazeného rychlostního stupně, 18“ disky kol AMG z lehké slitiny, 5-loukoťové, leštěné vpředu: 7,5 J x 18 ET 42, pneu 225/40 R 18; vzadu: 8,5 J x 18 ET 36, pneu 245/35 R 18, Čidlo pro rozpoznání dětské sedačky AKSE na sedadle spolujezdce pro dětské sedačky s transponderem schválené Mercedes-Benz, Čidlo pro rozpoznání zatížení sedadla spolujezdce, Kapsy na zadní stěně mezi opěradly a ve dveřích, Sportovní sedadla pro řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelnými opěrkami hlavy (sklopná opěradla), Tříbodové bezpečnostní pásy,
Výškové nastavení sedadla řidiče a spolujezdce, Mechanicky nastavitelný sloupek řízení - výškově a podélně, Multifunkční sportovní 3ramenný volant obšitý kůží Nappa - dole zploštěný, s perforovanými úchopy, Posilovač řízení s bezpečnostním sloupkem, Sportovní řadící/volící páka se stříbrnou hlavicí v kůži, Klimatizace THERMATIC s mechanickou regulací rozdělování vzduchu, s využitím zbytkového tepla (MRA), prachovým a uhlíkovým filtrem, spínačem vnitřní cirkulace vzduchu a s komfortní funkcí automatického zavření oken, Vario-střecha v barvě vozu s elektrohydraulickým ovládáním, Integrovaná anténa ne přední i zadním okně a zadním platu pod oknem, Audio 20 CD - audiosystém s dvojitým tunerem, barevným displejem o úhlopříčce 14,7 cm (5,8“), možností přehrávání mp3/wma/aac, CD, vstupem AUX ve spodní loketní opěrce, USB rozhraní vč.ukazatele názvů CD. Bluetooth připojení s handsfree sadou a funkcí audio streaming pro přenos hudby, telefonní klávesnice, Asistent sklopených světel s jejich automatickou aktivací Čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, Koncová zatmavená LED světla - brzdová, směrová a 3.brzdové Osvětlení zavazadlového prostoru, Denní svícení LED, Tmavý dekor předních světlometů, luneční clony bočně výklopné a teleskopické s make-up zrcátky, Směrovky s komfortní dotekovou aktivací, Stěrače v provedení Aero s dotekovou funkcí aktivace stírání a omývačů, Vnější zrcátka vyhřívaná, el.ovládaná v barvě vozu s integrovanými směrovkami, Zadní vyhřívané sklo s automatickou časovou deaktivací, ADAPTIVE BRAKE s funkcí HOLD, asistentem rozjezdu do kopce a vysoušením při dešti Aktivní opěrky hlavy, Aktivní přední kapota - ochrana chodců, Akustická a optická signalizace v případě nepřipoutaných pasažérů, aktivní parkovací brzdě při rozjezdu a aktivních světlech při opouštění vozu ATTENTION ASSIST - asistent bdělosti řidiče, Boční airbagy v opěradlech, Boční hlavové airbag, Boční ochranné výztuhy, Brzdový asistent (BAS) s aktivací maximální síly posilovače při panickém brždění, Elektricky ovládaná parkovací brzda s komfortní funkcí, Elektronický systém stability jízdy (ESP®), Indikace opotřebení brzdového obložení, Indikace stavu provozních kapalin - paliva, motorového oleje, chladící kapaliny, kapaliny v ostřikovačích, Indikace úniku tlaku v pneu, Lékárnička, Protiblokovací brzdový systém (ABS), Protiprokluzový systém pohonu (ASR), Výstražný trojúhelník, Centrální dálkové zamykání s možností ovládání vnitřním spínačem a automatickým uzamčením při rozjezdu vč.nárazového senzoru, Dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, Imobilizér s plovoucím kódem vč.dálkového ovládání s chromovým dekorem, s optickou signalizací uzamčení vozu a nouzovým odemčením při nehodě Kč
Cena testované sestavy 1 386 982 Kč
Výbava testované sestavy Sada komfortních funkcí pro zrcátka (13.068 Kč), parametrické řízení (6534 Kč), Parktronic (17.666 Kč), Ochrana proti větru (3388 Kč), AIRSCARF vyhřívání opěrek hlavy (9922 kč), MAGIC SKY CONTROL - skleněná střecha (52.998 Kč), Automatická 7st.převodovka 7G-TRONIC PLUS (49.368 Kč), system COMAND (63.404 Kč), multifunkční bi-xenonové světlomety (26.620 Kč), vyhřívání předních sedadel (7744 Kč), bílá metalíza Bright (29.766 Kč), čalounění kůží Napa v červeném odstínu Bengal (37.026 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2143
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 243
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.3 / 5
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 225 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1590 / 315
Rozměr pneu: 205/55 R16, 225/50 R16
Mercedes-Benz SLK 250 CDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4134
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 2430
d) rozvor (mm): 1558
e) rozchod vpředu (mm): 1548
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 980 / 1090
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 660
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Ideál V6
| 19. 9. 2012
Třeba to lidem stačí ;-) Uvidíme.. docela jsem zvědav na počty prodaných kusů..
Pančovaný alkohol v anglickém klubu gentlemanů
| 19. 9. 2012
Jsem rád, že nejsem jediný, kdo se na celou problematiku dokáže podívat objektivně, s nadhledem a bez předsudků. Zkrátka z pohledu normálního člověka, který auto bere jen jako dopravní prostředek. Pokud by měl Mercedes dojem, že se to auto prodávat nebude, tak nebude ztrácet čas jeho výrobou...
Pančovaný alkohol v anglickém klubu gentlemanů
| 19. 9. 2012
... máš recht.... pro mě je to prostě auto o ničem, ačkoliv chápu, že si ho někdo koupí....

BTW: roadster v naftě dělala taky Alfa.... Brera se dala koupit tuším jak s 2.4 tak později s 2.0JTDM.... Měla sice plátěnou střechu, čili jakože klasika, ale zbytek (kromě vzhledu) raději nekomentuju.... ;-\
Avatar - Hajzlík
Pančovaný alkohol v anglickém klubu gentlemanů
| 19. 9. 2012
Souhlasím s názorem, že nafta do roadsteru je jako podávání pančovaného českého alkoholu v tradičním anglickém klubu gentlemanů.
Ale věc je trochu složitější v tom, že SLK má pevnou skládací střechu (klasický roadster znamená plátno nebo vůbec nic) a to láká na běžné denní používání. Samozřejmě při denním používání nemůže nabídnout běžné pohodlí, takže SLK je jeden velký kompromis (z hlediska roadsteru kompromis v podobě zvýšené hmotnosti a problémů s elegancí "zadku" z hlediska cestovního kupé kompromis v rozměrech kabiny, aerodynamického hluku, nepohodlného odpružení etc.). A ten kdo udělá kompromis ve využití auta (kupé/roadster) si snadno řekne, jezdím v každém počasí, většinou mám stejně nataženou střechu, najedu dost km, takže proč neušetřit nějakou kačku když díky natažené střeše stejně motor neslyším a necítím nakyslý pach a tudíž hup do nafty.
Celé je to o té skládací pevné střeše, která prostě vytváří kompromis a nafta jej jenom dovršuje. Osobně také preferuji chápání roadsteru jako druhého auta pro zábavu, kdy se používá jen v hezkém počasí tedy se střechou dole a na běžné cestování je něco úplně jiného. Nicméně určitě existuje nějaká skupina lidí, která ať již z finančních důvodů (prostě nemá na to živit dvě auta) nebo jiných důvodů (jen chce ukázat, že mají roadster, ale v životě jej jako roadster pro zábavnou vyjížďku nepoužijí) je ochotná udělat takový kompromis a proto logicky existuje i takováto nabídka. Skutečný milovník roadsterů stejně hledá někde úplně jinde (když má kapsu prázdnou tak třeba MX-5 nebo ideálně Boxster) a o SLK prostě vůbec neuvažuje.
Ideál V6
| 19. 9. 2012
:yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku