Mercedes udělal z vyššího výkonu předplatné. V Evropě to má zatím zakázané
Automobilky se shlédly v poskytování dodatečných služeb a funkcí ve svých autech na základě pravidelně hrazeného předplatného. Mercedes tímto způsobem nabízí vyšší výkon.
Klesající marže z prodaných vozů nutí automobilky vymýšlet jiné zdroje příjmů. Jednou z rozvíjejících se oblastí jsou poprodejní příplatky za funkce a služby navíc. Nejraději automobilky vidí příplatek ve formě předplatného, které jim přinese pravidelný měsíční či roční příjem navíc. Ať se nám to líbí nebo ne, předplatné se bude v autech dále rozšiřovat. Pracuje s ním i Mercedes-Benz, který tímto způsobem nově nabízí zvýšení výkonu v elektrických modelech EQ.
V on-line obchodu Mercedesu mohou američtí majitelé elektromobilů EQ najít předplatné, které je nazváno Acceleration Increase. Jde o ročně hrazený příplatek za zvýšení výkonu a točivého momentu, jejichž výsledkem má být zkrácení času potřebného pro zrychlení z 0 na 100 km/h zhruba o vteřinu. Zároveň se má změnit charakteristika elektromotorů. Výkon navíc je pak dostupný po zvolení dynamického jízdního režimu.
Zvýšení výkonu je dostupné pro modely EQE 350 4Matic, EQE SUV 350 4Matic, EQS 450 4Matic a EQS SUV 450 4Matic. Menší dvojice vozů dostává navíc zhruba 60 koní, větší přibližně 80 k. Na severoamerickém trhu toto předplatné přijde na 1.200 dolarů ročně bez daně, což je v přepočtu přes 27,6 tisíc korun.
Služba zvýšení výkonu dokud za něj zákazník platí je zatím spuštěna na již zmíněném severoamerickém trhu. Nizozemská verze Top Gearu informuje, že jejímu rozšíření do Evropy brání právní záležitosti. Publikaci to potvrdil mluvčí nizozemského zastoupení značky Mercedes-Benz. Odmítl však upřesnit, jaké konkrétní zákony předplatnému vyššího výkonu brání.
Připomeňme, že některé značky jako například Polestar umí prostřednictvím aktualizace vzduchem (OTA) zvýšit výkon svých elektromobilů. Zpravidla se však jedná o změnu, která je trvalá, a pokud není zcela zdarma, pak alespoň nevyžaduje pravidelné platby za její udržení. Potíž v Evropě tedy zřejmě bude v tom, že Mercedes zvýšení výkonu nabízí formou předplatného.
Je možné, že časem dojde ke změně legislativy, nebo Mercedes najde cestu, jak se s ní vypořádat a nabídnout předplatné i v Evropě. Nyní můžeme být rádi, že něco takového prozatím není možné. Předplatné za služby, které vyžadují ze strany automobilky náklady na údržbu a aktualizace totiž dávají svým způsobem smysl, který se v připlácení za funkce bez dodatečných nákladů na straně výrobce hledá těžko (krom výkonu např. předplatné za vyhřívání sedadel).