Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mini E: Závěry z reálného provozu v Británii

David Bureš
Diskuze (0)
Poznatky z testování elektrických Mini použije BMW především pro vývoj chystaného elektromobilu BMW i3.

Koncern BMW Group zveřejnil výsledky testování elektromobilu Mini E probíhajícího ve Velké Británii. Během roku ujelo 40 exemplářů Mini E více než 415 tisíc kilometrů, za jejich volantem se vystřídalo 32 žen a 106 mužů. Poznatky z testování tohoto automobilu již využilo BMW při konstruování kupé ActiveE, použity budou i pro další vývoj BMW i3, které se má začít prodávat v roce 2013.

Data z každodenního používání elektrických hatchbacků byla sbírána z automobilů, dobíjecích stanic a pomocí dotazníku mezi řidiči, který provedla Oxfordská univerzita. Elektrická Mini byla ve Velké Británii testována mezi prosincem 2009 a letošním březnem ve dvou půlročních cyklech.

Každý den vozy v průměru ujely skoro 48 kilometrů. Průměrně přitom britští řidiči za den ujedou méně než 40 kilometrů. Jedna cesta elektrického Mini byla dlouhá asi 15 kilometrů, anglický průměr je v tomto případě zhruba 11 kilometrů. Během šestiměsíčního cyklu auta najela zhruba 5.200 km, to nejaktivnější zvládlo za půl roku skoro 13 tisíc kilometrů.

Podle BMW čtyři z pěti řidičů testovaných Mini E uvedli, že 80 % všech jejich cest by bylo možné absolvovat v tomto elektromobilu. Pokud by mělo Mini E větší zavazadelník a zadní sedadla, 90 % šoférů by jej použilo na všech svých cestách.

Asi 84 % dotázaných odpovědělo, že dojezd automobilu se snižuje během nízkých venkovních teplot. Na druhou stranu čtyři z pěti řidičů uvedli, že Mini E je vhodné pro použití v zimě. Janet Borgersová s automobilem v zimě pravidelně ujela asi 142 kilometrů během jedné cesty. Udávaný dojezd Mini E je přes 250 km.

Podle dat z nabíjecích stanic byly vozy dobíjeny asi třikrát za týden. Šoféři tak podle BMW ocenili, že Mini E nemusejí dobíjet každý den. Asi 81 % řidičů v dotazníku uvedlo, že dají přednost dobíjení auta doma, před jeho natankováním u benzinové pumpy, 72 % řeklo, že by mohli vůz už používat, pokud by ho dobíjeli jen doma. Zároveň ale bylo zdůrazněno, že ve Velké Británii chybí síť dobíjecích stanic. Uživatelé elektrického Mini se shodli na tom, že by měla být vybudována.

Z odpovědí na otázky ohledně řízení elektromobilu vyplynulo, že řidiči si užívali ticho auta a jeho akceleraci. Podle čtvrtiny dotázaných by elektromobil měl při nízkých rychlostech vydávat nějaký varovný tón. Řidičům nevadilo, že museli jezdit opatrně, aby se navýšil dojezd automobilu. Podle BMW to brali jako součást zábavy z řízení. Asi týden jim trvalo, než si na život s elektromobilem zvykli.

Elektrická Mini používali jak soukromí uživatelé, tak zaměstnanci organizací jako služební vozidlo. Právě pro ně byla důležitá rychlost dobíjení.

Poznatky z testování Mini E byly použity pro vývoj BMW ActiveE, elektromobilu na základech kupé jedničkové řady, které je testováno v běžném provozu od letošního léta, využije je také BMW i3. Dlouho plánovaný městský elektromobil, známý též pod označením MegaCity, se začne prodávat v roce 2013. Výsledky mají rovněž pomoci britské vládě, která podle nich bude moci rozvrhnout své další kroky v podpoře elektromobilů.

Testování Mini E bylo spolu s dalšími projekty finančně podpořeno britským ministerstvem dopravy a Radou technologické strategie. Díky těmto dotacím se má v budoucnu ve Velké Británii začít prodávat větší počet elektromobilů.

Elektrická Mini budou použita během Letních olympijských her 2012 v Londýně, kde je BMW oficiálním automobilovým partnerem. Elektrická Mini jsou testována rovněž v USA, Německu a Číně.

Mini E je poháněný asynchronním 150kW elektromotorem s maximem točivého momentu 220 Nm, který je umístěný napříč pod přední kapotou. Energii dodává výkonná lithiová baterie, která se skládá z 5088 článků složených do 48 modulů. Elektromobil Mini vyvine nejvyšší rychlost 153 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 8,5 s.

David Bureš
Diskuze (0)