Mnichovský dvanáctiválec M760Li může skončit již letos na podzim
Dvanáctiválcové motory dnes patří k nejohroženějším druhům. A brzy zřejmě přijdou o dalšího zástupce.
V době, která je posedlá emisemi, spotřebou a elektrifikací, to úchvatné dvanáctiválce bohužel nemají vůbec jednoduché. Automobilky, které bojují o jejich záchranu, musejí investovat do jejich modernizace velké částky, které se jim ale málokdy vrátí. A tak není divu, že dvanáctiválce z trhu postupně mizí.
Jedním z mála statečných, kteří se snaží udržet dvanáctiválce nad vodou co nejdéle, je i mnichovská automobilka BMW. Jenže podle posledních informací se zdá, že i BMW nakonec hodí ručník do ringu.
Podle nedávných informací Bimmer Today se automobilka údajně chystá stáhnout dvanáctiválcové BMW M760Li z trhu již letos na podzim. Zpráva se ovšem zmiňuje pouze o stažení motorizace z evropského trhu, což dává naději, že dvanáctiválcová sedmička zůstane dostupná alespoň v některých koutech světa. Tedy alespoň prozatím.
V Mnichově už se totiž pracuje na nové generaci sedmičkového modelu, který by už ovšem dvanáctiválec vůbec nemusel nabízet. Jeho prodeje jsou totiž naprosto minimální, takže je otázkou, zda by se automobilce dvanáctiválec vyplatil jen kvůli prestiži.
Sama automobilka se prozatím ke spekulacím nevyjádřila, již v minulosti však někteří její představitelé vyjádřili nad budoucností dvanáctiválců jisté pochyby. Například Markus Flasch, vedoucí BMW M, již v minulém roce vyslovil domněnku, že v blízké budoucnosti se žádných nových dvanáctiválců nedočkáme.
Správnost tohoto předpokladu pak letos podpořil i Klaus Froelich, vedoucí výzkumu a vývoje v BMW. Modernizace motorů V12, aby odpovídaly přísnějším emisním požadavkům, by podle jeho slov byla velice nákladná. Vzhledem k výrobě pouze několika málo tisíc kusů ročně by se tedy jednalo o značně neekonomickou investici.
Nicméně stávající dvanáctiválec měl podle původních odhadů automobilky zůstat v nabídce minimálně ještě pár let. Je ovšem otázkou, zda i v Evropě...