Letošní rok nebude bohatý jen na automobily, ale řadu novinek si připravili i výrobci motocyklů. Podle jejich množství to vypadá, že se tento sektor nadechuje ke slušné expanzi. Vydělají na ní nejen milovníci extrémních výkonů a zážitků, ale také cestovatelé, dobrodruzi i začínající motorkáři.
CFMOTO: Růstová dynamika
Značka CFMOTO se v posledních letech rozjíždí jako dobře namazaný stroj. Ve čtyřkolkách jde o nastupující generaci Gladiator G2, která se může pochlubit zcela novým designem, konstrukcí, rámem, výbavou i motory. Verze X850 je o 27 kg lehčí, má výkon 75 koní a zcela nový systém pohonu CVT. Litrové X1000 je o 30 kg lehčí, má výkon přes 90 koní a pomáhá si třemi jízdními módy.
U motocyklů se nejvíce těšíme na nové cestovní enduro 450NK. Podle prvních fotek vypadá fantasticky. Moc informací o něm ještě nemáme, ale pohánět ho bude stejný řadový dvouválec jako v supersportu 450SR nebo v naháči 450NK. U nich je z důvodu poměru hmotnosti a výkonu agregát lehce přiškrcen na 34,5 kW (kvůli řidičákům A2), ale těžší enduro by mohlo být silnější. Každopádně je jasné, že rám a celý podvozek budou jiné.
Další novinkou se stejným motorem bude model CL-C, tedy krásný bobber s macatou přední pneumatikou. A i kapotovaná „ležka“ se dočká vylepšení. Přijde totiž provedení SR-S s letmo uloženým zadním kolem a krátkým výfukem.
CFMOTO se letos vydá i do pro něj zatím neprobádaných vod. První tříválec s výkonem přesahujícím 100 koní se objeví v útrobách strojů řady 675. Dočkáme se naháče NK i kapotovaného sporťáku SR.
Aprilia: Pro mladé závodníky
Zkušenosti ze superbiků i MotoGP a velký úspěch kapotované RS 600 přesvědčily vedení Aprilie, že je potřeba udělat i závodní stroj pro začínající jezdce. Tím je RS 457 s hliníkovým rámem a kompletním elektronickým balíčkem řízení s funkcí ride-by-wire či nastavitelnou kontrolou trakce.
Srdcem malé „aprilky“ je řadový kapalinou chlazený dvouválec s dvojitým časováním vačkového hřídele a čtyřmi ventily na válec, který dosahuje 35 kW, což je maximální možný výkon pro motocykl s řidičským oprávněním A2. S přihlédnutím k 159 kg suché hmotnosti zřejmě půjde o dostatečně rychlý a agilní stroj.
BMW: Bavorské vzedmutí
Mnichovský výrobce vylepšil sportovně cestovní S 1000 XR, když zvýšil jeho výkon na 125 kW a nadělil mu bohatší výbavu. My se ale více těšíme na novou generaci cestovního endura R 1300 GS, která přichází s radikálními změnami. S moderním a líbivým designem dostala pevnější rám, který se podílí na zhubnutí o 12 kg.
Nová konstrukce motoru je díky převodovce umístěné pod ním a novému uspořádání pohonu vačkového hřídele kompaktnější. Se zvýšením zdvihového objemu stoupl výkon plochého dvouválce na 107 kW a točivého momentu na 149 Nm. A zákazníci se mohou těšit na širokou škálu elektronických pomocníků.