Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motonovinky pro rok 2024: Na své si přijdou profíci i začátečníci!

Leoš Káňa
Diskuze (1)

Letošní rok nebude bohatý jen na automobily, ale řadu novinek si připravili i výrobci motocyklů. Podle jejich množství to vypadá, že se tento sektor nadechuje ke slušné expanzi. Vydělají na ní nejen milovníci extrémních výkonů a zážitků, ale také cestovatelé, dobrodruzi i začínající motorkáři.

CFMOTO: Růstová dynamika

Značka CFMOTO se v posledních letech rozjíždí jako dobře namazaný stroj. Ve čtyřkolkách jde o nastupující generaci Gladiator G2, která se může pochlubit zcela novým designem, konstrukcí, rámem, výbavou i motory. Verze X850 je o 27 kg lehčí, má výkon 75 koní a zcela nový systém pohonu CVT. Litrové X1000 je o 30 kg lehčí, má výkon přes 90 koní a pomáhá si třemi jízdními módy.

U motocyklů se nejvíce těšíme na nové cestovní enduro 450NK. Podle prvních fotek vypadá fantasticky. Moc informací o něm ještě nemáme, ale pohánět ho bude stejný řadový dvouválec jako v supersportu 450SR nebo v naháči 450NK. U nich je z důvodu poměru hmotnosti a výkonu agregát lehce přiškrcen na 34,5 kW (kvůli řidičákům A2), ale těžší enduro by mohlo být silnější. Každopádně je jasné, že rám a celý podvozek budou jiné.

Další novinkou se stejným motorem bude model CL-C, tedy krásný bobber s macatou přední pneumatikou. A i kapotovaná „ležka“ se dočká vylepšení. Přijde totiž provedení SR-S s letmo uloženým zadním kolem a krátkým výfukem.

CFMOTO se letos vydá i do pro něj zatím neprobádaných vod. První tříválec s výkonem přesahujícím 100 koní se objeví v útrobách strojů řady 675. Dočkáme se naháče NK i kapotovaného sporťáku SR.

Video se připravuje ...

Aprilia: Pro mladé závodníky

Zkušenosti ze superbiků i MotoGP a velký úspěch kapotované RS 600 přesvědčily vedení Aprilie, že je potřeba udělat i závodní stroj pro začínající jezdce. Tím je RS 457 s hliníkovým rámem a kompletním elektronickým balíčkem řízení s funkcí ride-by-wire či nastavitelnou kontrolou trakce.

Srdcem malé „aprilky“ je řadový kapalinou chlazený dvouválec s dvojitým časováním vačkového hřídele a čtyřmi ventily na válec, který dosahuje 35 kW, což je maximální možný výkon pro motocykl s řidičským oprávněním A2. S přihlédnutím k 159 kg suché hmotnosti zřejmě půjde o dostatečně rychlý a agilní stroj.

BMW: Bavorské vzedmutí

Mnichovský výrobce vylepšil sportovně cestovní S 1000 XR, když zvýšil jeho výkon na 125 kW a nadělil mu bohatší výbavu. My se ale více těšíme na novou generaci cestovního endura R 1300 GS, která přichází s radikálními změnami. S moderním a líbivým designem dostala pevnější rám, který se podílí na zhubnutí o 12 kg.

Nová konstrukce motoru je díky převodovce umístěné pod ním a novému uspořádání pohonu vačkového hřídele kompaktnější. Se zvýšením zdvihového objemu stoupl výkon plochého dvouválce na 107 kW a točivého momentu na 149 Nm. A zákazníci se mohou těšit na širokou škálu elektronických pomocníků.

Letos nás BMW potěšilo i nástupcem archetypálního R nineT se zcela nově vyvinutým ocelovým mostovým rámem. Klasický roadster R 12 nineT má stále výkon 80 kW, základní cruiser R 12 si při uvolněném a pohodovém svezení vystačí se 70 kW.

Honda: Široké kolbiště

Honda rozšíří řadu Hornet nahoru i dolů. Vrcholné provedení CB1000 přitom dává 110 kW a 100 Nm. Motor je upevněn v dvojitém páteřovém rámu. Elektronicky řízená škrticí klapka umožnila výběr z tří jízdních režimů.

Třetím členem rodiny Hornet se stalo CB500, které přináší agresivní styl inspirovaný většími sourozenci. Výkon a točivý moment motoru o objemu 471 cm3 splňují hodnoty stanovené pro řidičské oprávnění kategorie A2 (35 kW a 43 Nm), zatímco vylepšená nastavení systému vstřikování paliva zlepšují akceleraci již od nízkých otáček.

U pětistovek zůstaneme díky novému cestovnímu enduru NX500. To výkonem 35 kW navazuje na předchozí CB500X, ale novinka je o 3 kg lehčí, dostala novou kapotáž, lepší odpružení a 5“ informační displej s možností připojení mobilů.

Po šestileté odmlce se do evropské modelové řady vrátila ostrá malorážka CBR600RR, jejíž vysokootáčkový čtyřválec disponuje výkonem 89 kW. Když k tomu přidáte nízkou hmotnost, novou aerodynamiku, elektronické pomocníky z MotoGP a rychlořazení, bude o zábavu postaráno.

A třešnička na závěr. Supersport CBR1000RR-R Fireblade a jeho verze s označením SP dostaly vylepšený rám, kapotáž, motor i převodovku s důrazem na lepší výkony ve středních otáčkách. S výkonem 160 kW a točivým momentem 113 Nm tak bude ještě rychlejší.

KTM: Ďábelské námluvy

Pokud vám nestačilo 132 kW a 140 Nm předchozího modelu Super Duke 1290, nyní budete mít u 1390 R dokonce 140 kW a 145 Nm. Jelikož hmotnost stroje zůstala na 200 kg, zase se o něco přiblížil magickému poměru výkonu a hmotnosti 1:1.

Vše doprovází nový agresivnější vzhled s minimalistickým podsedákem – zadní světlo se přestěhovalo do blinkrů na odnímatelném držáku registrační značky. Předělaný je celý airbox s přímějším vstupem a síla jde z motoru přes novou spojku Brembo se samoodvzdušňovací hydraulikou. A samozřejmostí jsou elektronické pomocníky, které mají za úkol zkrotit tuhle bestiální sílu. Verze R Evo přidává i semiaktivní podvozek.

Moto Guzzi: Odvážnější souputník

Loni nám italský výrobce naservíroval cestovní V100 Mandello, letos se můžeme těšit na enduro Stelvio. Základem obou strojů je podélně uložený kapalinou chlazený vidlicový dvouválec s výkonem 84,6 kW a točivým momentem 105 Nm. Přední část agregátu je však přepracovaná, díky čemuž je pevnější a lépe se hodí i do terénu. Rám se také může pochlubit čtyřmi předními montážními body, což poskytuje o 20 procent vyšší tuhost. Rozvor se natáhl na 1520 mm, úhel hlavy řízení je nyní 25,6° a zdvihy odpružení vpředu i vzadu mají dráhu 170 mm.

Bohatá elektronická výbava zahrnuje i režim Off-road. Stelvio je prvním modelem Moto Guzzi, který může mít PFF Rider Assistance Solution, což je 4D radar sledující dění kolem motocyklu. Bohatá je i nabídka komfortních prvků, zahrnující vyhřívané sedlo spolujezdce nebo pestrou paletu příslušenství.

Suzuki: Ladění známých strojů

Novinky Suzuki letos hlavně využívají již osvědčenou techniku. Litrové GSX se tak ukazuje jako crossover GSX-S1000GX. Cestovně střižená motorka má za cíl poskytnout pohodlnou pozici jezdci i na dlouhých tratích. Litrový čtyřválec tak má shodný výkon 112 kW a motocykl se může pochlubit dosud nejpropracovanějším elektronickým balíčkem s řadou nových systémů, které umožňují šestiosý Bosch IMU a elektronické odpružení od Showa. To vše za cenu od 376.900 Kč.

Loňský dvouválcový naháč GSX-8S přijíždí v provedení R, které dostalo po vzoru GSX-R plnou kapotáž. Výkon 61 kW zůstal zachován, ale nižší řídítka přispívají ke sportovnější jízdě, stejně jako nové odpružení Showa. Suzuki si za něj účtuje 216.900 Kč.

Yamaha: Devítka v kurzu

Čtyři roky jsou za námi, a tak Yamaha opět přepracovala svůj nejúspěšnější naháč MT-09. Poznáte ho na první pohled díky přední kapotáži připomínající masku Ironmana. Níže ukotvená řídítka lze nastavit do dvou poloh, což má spolu s posunutím stupaček dozadu a výše zlepšit řidičskou pozici. Díky nižšímu profilu palivové nádrže se také zvětšil úhel natočení řídítek.

Z technického hlediska zůstává u MT-09 nezměněna většina komponent, takže řadový tříválec má nadále výkon 87,5 kW. Za zmínku stojí přepracovaný airbox, který při zachování homologované hlučnosti stroje přináší k jezdcovým uším intenzivnější jízdní zážitek.

Se stejnou technikou dorazil i nádherný retromodel XSR900 GP, který vzdává hold závodním speciálům YZR500 z 80. a 90. letech minulého století. Jízdu vylepšují nejmodernější komponenty brzd a odpružení. Laťku dále zvyšují integrované jízdní režimy a rozsáhlá sada elektroniky.

Leoš Káňa
Diskuze (1)

Doporučujeme

1. 1. 2024 22:29
Motonovinky
Proč taková reklama na CF Moto?