Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Digitální přístrojový štít je dobře čitelný a jeho prostřednictvím se nastavují i jednotlivé jízdní režimy
Moto Guzzi V100 Mandello
Moto Guzzi V100 Mandello
Moto Guzzi V100 Mandello
47 Fotogalerie

Mototest Moto Guzzi V100 Mandello: Krása střídá nádheru

Leoš Káňa

Italská značka Moto Guzzi oslavila před dvěma roky sto let své existence. K významnému výročí si nadělila ten nejkrásnější dárek: nový sportovně- -cestovní model V100 Mandello.

Nové mandello ukázalo Moto Guzzi na podzim 2021 a i z obrázků se nám ježily chlupy celém těle a svrběly ruce. Italská značka vždy produkovala krásné stroje a v případě V100 přidala i novou techniku. Aby motor plnil přísné emisní limity, poprvé dostal vodní chlazení. Očekávání byla velká. Dočkali jsme se sice až letos, zato šlo o neopakovatelnou schůzku.

Praktická kráska

Tahle guzzina není nikterak vyzývavá a ani nepotřebuje žádná cinkrlátka. Neuchvátí vás na první pohled a vlastně působí umírněně a uhlazeně, možná až fádně. Jenže v tom tkví její kouzlo. Ladné čisté tvary z ní dělají šarmantní dámu, která ví, jak přitáhnout pozornost. Základem je blok pohonného ústrojí s tradičním vidlicovým dvouválcem uloženým podélně, takže zlatě lakované hrnky vystupují do boků.

Na něj navazuje převodovka a zadní jednoramenná kyvka s hnacím hřídelem a letmo uchyceným kolem. Nahoře se vlní lakovaná část linoucí se od přední kapotáže až k zadnímu světlu. Plynule a štíhle působí i díky tomu, že nádrž není na tradičním místě, ale pod sedlem. Nad motorem je schováno sání a veškeré kabely.

Líbivý celek potom dotvářejí povedené detaily: dvojité kulaté zadní světlo, žábry pod sedlem, odkazující na legendární model Le Mans 850 z roku 1976, vygravírovaný nápis na držáku řidítek nebo diodové denní svícení vpředu ve tvaru letícího orla, tedy znaku Moto Guzzi.

Specialitou je adaptivní aerodynamika, snižující tlak vzduchu na jezdce nastavením polohy deflektorů (křidélek) na nádrži. Ty se zvedají v závislosti na rychlosti a zvoleném jízdním režimu. Součástí je také nastavitelné čelní sklo, které se aktivuje tlačítky na řídítkách, což umožňuje snížit tlak vzduchu až o 22 %.

Video placeholder
Svět motorů (upoutávka s Martinem Vaculíkem) • Auto.cz

Vodní revoluce

Do seznamu novinek musíme zařadit i podélně uložený vidlicový dvouválec s dvojitým vačkovým hřídelem v hlavě a čtyřmi ventily na válec. Ze zdvihového objemu 1042 cm3 generuje nejvyšší výkon 84,6 kW při 8700 min-1 a točivý moment 105 Nm při 6750 min-1. Krátkozdvihový litr (vrtání 96 mm, zdvih 72 mm) má tedy rád otáčky mnohem více než vzduchová osmsetpadesátka (84 x 77 mm) v ostatních modelech. Omezovač je nastavený na 9500 min-1, ale například 82 % točivého momentu je k dispozici již od 3500 min-1.

Aby se před motor vešel chladič na vodu, konstruktéři otočili hlavy válců o 90°. Výfukové svody tak směřují dolů, a ne dopředu jako dříve. Toto řešení zvětšuje prostor pro nohy, racionalizuje umístění komponentů v systémech sání a elektronického vstřikování. Nová kliková skříň využívá mazání s mokrou vanou s klikovou skříní, která je oddělena od olejové vany jazýčkovým ventilem.

Tento systém umožňuje dosáhnout nižší výšky motoru díky mělčí olejové vaně. Motor je tak kompaktnější (o 103 mm kratší než small block V 85 TT) a méně maziva znamená i nižší tření. Přínosem je i nová hydraulická vícelamelová mokrá spojka s antivibračním systémem: robustnější, spolehlivější, kompaktnější a lehčí než dosud používaná jednolamelová suchá spojka.

Téměř pro každého

Motor svým naturelem potěší širokou skupinu jezdců od pohodářských cestovatelů až po „kolenobrusiče“. Na volnoběh má bublavý zvuk a gyroskopický efekt při přidání plynu, kdy se motorka kácí doleva, je proti minulosti podstatně menší. Spojka jde jemně a jednička zapadá přesně s lehkým cvaknutím. Elektronický plyn, který je spojen se čtyřmi jízdními módy, plynule přidává. Už kolem tří tisíc má motor dost síly, takže není problém na šestku proplouvat krajinou a kochat se okolím.

Při zrychlení stačí otočit rukojetí a guzzi vyrazí vpřed. Ve středním pásmu je reakce svižnější a ve vysokých otáčkách se v mandellu probudí divoká kočka. Ta sice celou motorku rozvibruje, ale za patřičného řevu je ochotna si to rozdat i s výrazně silnějšími soupeři. Tedy alespoň na zatáčkovité trase. Díky krátkému rozvoru a nízkému těžišti se krásně vodí a hbitě mění směr, čemuž pomáhá i sportovněji nastavený podvozek.

Ono se mandello celkově ovládá lehce i díky úzké konstrukci a sedlu jen 815 mm nad zemí. Určitě bychom ji netipovali 233 kg, ale podstatně méně. A když se dosyta vyřádíte, ukáže se V100 jako příjemná společnice, která vás doprovodí k domovu. Také pozice za řidítky je někde na půli cesty. Pozice jezdce není úplně vzpřímena, ale lehce nakloněna dopředu, také stupačky jsou spíše vzadu.

Se zvednutým štítkem a „křidélky“ kapotáž dobře chrání a tuhost tlumičů se zdvihem 130 mm není taková, aby nás motorka natřásala. Navíc si na nich můžete nastavit předpětí a odskok. Pokud jste hodně rozmlsaní, zvolte provedení S se semiaktivním podvozkem Öhlins a rychlořazením nahoru/dolů. Ale mandello nás okouzlilo i bez těchto vymožeností.

Plusy

  • Uhlazený design
  • Nízké těžiště a jízdní vlastnosti
  • Účinné přední brzdy
  • Síla motoru v širokém spektru

Minusy

  • Zásuvka USB neprakticky pod sedlem
  • Občas větší vibrace
Technické údaej Moto Guzzi V100 Mandello
Motorčtyřtaktní vidlicový dvouválec DOHC uložený podélně
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3)1042
Vrtání a zdvih (mm) 96 x 72
Kompresní poměř 12,6:1
Výkon (kW/min-1)84,6/8700
Točivý moment (Nm/min-1)105/6750
Převodovka manuální, 6°
Stálý převod hnací hřídel
Spojkavícelamelová mokrá
Startováníelektrické
Brzda přední čtyřpístková, dva kotouče 320 mm
Brzda zadní kotoučová 280 mm
Pneumatiky P a Z 120/70 R17 a 190/55 R17
Rozvor (mm) 1475
Výška sedla (mm) 815
Pohotovostní hmotnost (kg) 233
Spotřeba paliva (1/100 km) 4,7
Objem nádrže (l)17
Základní cena (Kč)389 900