Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Multicar stále žije. Dnes má dokonce hned tři modelové řady

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Značka Multicar se zrodila v padesátých letech dvacátého století a na rozdíl od všech ostatních východoněmeckých automobilových značek úspěšně přežila až do jednadvacátého století. Dnes ji zastupují tři modelové řady.

Multicar se zrodil v padesátých letech dvacátého století jako malý užitkový vozík se vznětovým jednoválcem, který měl sloužit především k vnitřní dopravě v továrnách. V následujících letech však rostl a přes dvouválec se dostal ke čtyřválcovým motorům a od šedesátých let dvacátého století představuje malý nákladní automobil.

Dodnes nejpopulárnější modelovou řadou je M 25 z let 1978 až 1992, která má na svém kontě více než 100.000 vyrobených vozidel. Tento model, jehož výroba skončila v první polovině devadesátých let dvacátého století, se navíc nestal posledním zástupcem značky, tak jako tomu bylo v té době u ostatních zástupců východoněmeckých automobilek.

Multicar se na rozdíl od značek Wartburg, Trabant, Robur, Barkas a řady dalších rozvíjel. V roce 1991 byl totiž státní podnik privatizován a jeho vedení se úspěšně ujal Manfred Windus, bývalý ředitel divize zásobování, který byl díky svému stylu vedení jmenován manažerem roku 1993.

Bouřlivým posledním desetiletím dvacátého století projel Multicar díky modelové řadě M 26, jejíž výroba probíhala v letech 1992 až 2010. Zároveň se přitom v roce 1998 stal součástí společnosti Hako-Werke GmbH, výrobce čistící a komunální techniky. Díky tomu pak byly pod značku Multicar nabízeny i některé stroje z produkce nového mateřského podniku.

Pod křídly společnosti Hako-Werke GmbH, proměněné v roce 2012 v Hako GmbH, v současnosti reprezentují značku Multicar na evropském trhu tři modelové řady, které nesou označení M27 Compact, M29 a M31.

Multicar M27 Compact i přes aktuálně nejnižší číselné označení mezi modelovými řadami své značky nepředstavuje jejího nejmenšího zástupce, ale naopak je lze z pohledu rozměrů zařadit do středu nabídky.

Kompaktní užitkové vozidlo s rozvorem náprav 2450 mm využívá ke svému pohonu přeplňovaný vznětový čtyřválec značky Volkswagen, který z objemu 2,0 l poskytuje nejvyšší výkon 55 kW a točivý moment 240 N.m. S motorem spolupracuje pětistupňová manuální převodovka a M27 Compact může dosahovat rychlosti až 80 km/h. Volit lze z provedení 4x2 nebo 4x4. Standardem je zde posilovač řízení i ABS.    

Multicar M27 Compact může být vybaven klimatizací a v provedení s celkovou hmotností do 3,5 tuny lze za jeho volant usednout s řidičským oprávněním skupiny B. V nabídce značky ovšem figuruje i verze s celkovou hmotností do 4,5 tuny. S ohledem na trojici montážních bodů a možnost osazení vlastním hydraulickým systémem může být M27 Compact využíván pro čištění a údržbu komunikací, likvidaci odpadů, péči o zeleň a řadu dalších aplikací.   

Multicar M29 s rozvorem náprav 2190 mm, celkovou délkou 3955 mm, šířkou 1330 mm a výškou 2090 mm je nejmenším zástupcem své značky. Ta jej prezentuje jako ideálního pomocníka pro úklid ulic a vozovek za všech ročních období i pro údržbu zeleně s mnoha dalšími možnosti využití.

Vozidlo s plynulým hydrostatickým pohonem se dvěma stupni, které lze zařadit i při zatížení, je osazeno přeplňovaným vznětovým čtyřválcem VM o objemu 2,97 l s nejvyšším výkonem 80 kW a točivým momentem 420 N.m. Multicar M29 dosahuje maximální rychlosti 62 km/h a při celkové hmotnosti šesti tun zvládne zatížení až 3,2 tuny. Při použití systému řízení všech kol potřebuje k otočení poloměr jen 3,3 metru.

Multicar M29 je nabízen ve dvou základních provedeních. První z nich s označením T má být určeno pro přepravu, zatímco druhá verze s označením C představuje nosič nástaveb se širokým spektrem využití, za nímž stojí výkonná pracovní hydraulika.    

Multicar M31 je vlajkovou lodí v nabídce své značky, čemuž odpovídají jeho rozměry, výkony pohonné jednotky i nejširší nabídka provedení. V případě této modelové řady nabízí výrobce možnost volby mezi rozvorem náprav o délce 2450 mm nebo 2995 mm.

Přeplňovaný vznětový čtyřválec FPT o objemu 3,0 l v provedení Euro VI disponuje nejvyšším výkonem 110 kW a točivým momentem 320 N.m. Standardem je pětistupňová manuální převodovka, s níž může M31 dosahovat nejvyšší rychlosti 90 km/h. Ve spojení s dvoustupňovým hydrostatickým pohonem pak má tento motor u modelu M31 H nejvyšší výkon 90 kW, točivý moment 310 N.m a nejvyšší rychlost je zde 70 km/h.   

Multicar M31 je vedle již zmíněné verze H, představující především nosič nářadí a nástaveb pro nejrůznější využití v komunálních službách, nabízen v provedeních B, C a T. První z této trojice je vlastně základní verzí s různými možnostmi použití, druhý je pak prezentován jako nosič nástaveb s hydraulikou pro provoz na sobě nezávislých zařízení a třetí je transportérem se sklápěcí hydraulikou, umožňující sklápění nástavby pod úhlem 45 stupňů do tří stran.  

Foto: Multicar, Hako, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Hammunasakra
15. 4. 2019 08:08
Jako fakt?
Před týdnem úvodní článek MULTICAR minulost dneska MULTICAR současnost? :no: ;-\ :-( :-O