Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Následovníci malých kombi: Zaboduje styl místo praktičnosti?

Martin Jeník Leoš Káňa
Diskuze (10)

Malé kombíky to mají sečtené, posledním přežívajícím je zatím Fabia Combi, i ta však do několika let skončí. Zmapovali jsme, jak se nabídka těchto vozů vyvíjela a zda je mohou zastoupit nastupující malá SUV.

Na tradici malých kombíků má u nás hlavní podíl Škodovka. Začátkem devadesátých let začala na míru Čechům nabízet forman a později Felicii Combi, což byla pro mnoho lidí jediná dostupná rodinná auta. V roce 2000 přišla první Fabia Combi, která však kvůli větším požadavkům na bezpečnost a komfort nedokázala nabídnout při podobných vnějších rozměrech takový prostor. Přepravní nároky dokázala lépe splnit na stejné platformě nafouknutá nepříliš pohledná druhá generace. Dále vyrostla i ta třetí. Opět kvůli většímu důrazu na bezpečnost, tentokráte dětí, však začala být pro mnoho mladých rodin nevyhovující. Dnešní rozměrné autosedačky totiž zabírají tolik místa, že vyšší dospělí už se dopředu pohodlně nevejdou. Velikost kufru by stačila, interiér už nikoli.

Svět motorů 45/2021 Svět motorů 45/2021

Za posledních deset let se také auta stala výrazně dostupnějšími (obracet k horšímu se to začíná až nyní) a za rodinný vůz už přestala být považovaná fabia, ale modely o třídu dvě větší. Tlak na zachování malých kombíků tak už logicky není dnes takový jako třeba před deseti lety. Přesto jsou malá kombi ceněná pro praktičnost u aktivních jedinců či párů i u firem. Fabia Combi u nás dlouhodobě v odbytu hatchback překonává. U konkurence tomu tak nebývalo, nicméně i tak se zde svého času prodávala celá řada malých kombíků. V devadesátkách to bylo třeba Suzuki Baleno Wagon, Volkswagen Polo Variant, Fiat Palio Weekend či Kia Pride Kombi, později se v první generaci nabízel kombík u Kie Rio a také v Peugeotech 206 a 207. Renault Clio Grandtour existoval v třetí i čtvrté generaci a vydržel až do loňska. V rámci koncernu Volkswagen pak dělal fabii parťáka naposledy Seat Ibiza ST (2010-2017). Jak již bylo napsáno výše, český kombík zatím zůstává, nicméně v nové generaci nebude. Z výroby ho nejspíše vytlačí rozšiřující se nabídka elektromobilů či emisní norma Euro 7.

Marketingoví mágové automobilek podstrkují jako nástupce malých kombi kategorii malých SUV, kde se objevuje stále více nových modelů. Jejich výhodou je v některých případech větší variabilita kufru – posuvnou lavici nabízejí třeba Renault Captur, Opel Crossland nebo Volkswagen T-Cross. Objemem a zejména ložnou délkou se však kombíkům nevyrovnají. Proti nim jsou také malá SUV dražší.

Níže najdete jejich aktuální nabídku včetně velikostí kufrů (v tabulce je i poslední malé MPV v podobě Fiatu 500L), stejně jako papírové srovnání posledních malých kombíků a aktuálních novinek, které je nahradily. Jedině v případě Dacie a nového modelu Jogger zůstala idea kombi aspoň do určité míry zachována. Ve srovnávacím testu, který je připravený na zítra, jsme zjišťovali, jaká bude situace v případě Škodovky, tedy zda Fabii Combi dokáže v budoucnu zastoupit model Kamiq.

Kombi vs malé SUV
  Dacia Logan MCV (2. generace 2013-2020) Dacia Jogger (novinka od roku 2022)
Délka (mm) 4492 4547
Šířka (mm) 1733 1784
Výška (mm) 1550 1632
Rozvor (mm) 2634 2897
Kufr (l) 573/1518 708/1819
Cena 204 900 Kč (1.0 SCe 54 kW v roce 2020) zatím neurčena
  Peugeot 207 SW (2007-2013) Peugeot 2008 (2. generace od roku 2019)
Délka (mm) 4149 4300
Šířka (mm) 1748 1770
Výška (mm) 1519 1530
Rozvor (mm) 2540 2605
Kufr (l) 337/1258 434/1467
Cena 277 900 Kč (1.4 VTi 70 kW v roce 2011) 460 000 Kč (1.2 PureTech 74 kW)
  Renault Clio Grandtour (2. generace 2013-2020) Renault Captur (2. generace od roku 2019)
Délka (mm) 4267 4227
Šířka (mm) 1732 1797
Výška (mm) 1445 1576
Rozvor (mm) 2589 2639
Kufr (l) 443/1380 04-536/1275
Cena 306 900 Kč (0.9 TCe 66 kW v roce 2020) 420 000 Kč (1.0 TCe 67 kW)
  Seat Ibiza ST (2010-2017) Seat Arona (1. generace od roku 2017)
Délka (mm) 4236 4138
Šířka (mm) 1693 1780
Výška (mm) 1445 1552
Rozvor (mm) 2469 2566
Kufr (l) 430/1164 400/1280
Cena 305 900 Kč (1.2 TSI 66 kW v roce 2015) 469 900 Kč (1.0 TSI 70 kW)

Přehled malých SUV v ČR
Model Kufr (l) Kufr po sklopení (l) Délka (mm) Cena od
Audi Q2 405 1050 4208 697 900 Kč
Citroen C3 Aircross 410 1289 4160 389 900 Kč
DS3 Crossback 350 1050 4118 620 000 Kč
Fiat 500L 412-455* 1480 4276 409 400 Kč
Fiat 500X 350 1000 4264 439 900 Kč
Ford Puma 456 1216 4186 485 900 Kč
Honda HR-V (nová) 335 1305 4340 699 900 Kč
Honda HR-V (stará) 448-470** 1473-1533** 4346 539 900 Kč
Hyundai Bayon 411 1205 4180 349 990 Kč
Hyundai Kona 374 1156 4205 399 990 Kč
Jeep Renegade 351 1297 4236 429 900 Kč
Kia Stonic 352 1155 4140 359 980 Kč
Mazda CX-3 350 1260 4275 499 900 Kč
Mini Countryman 450 1390 4297 673 400 Kč
Nissan Juke 422 1305 4210 454 900 Kč
Opel Crossland 410-520* 1255 4217 399 990 Kč
Peugeot 2008 434 1467 4300 460 000 Kč
Renault Captur 404-536* 1275 4227 420 000 Kč
SsangYong Tivoli 423 4225 379 900 Kč
Seat Arona 400 1280 4153 469 900 Kč
Suzuki S-Cross 430-440*** 1269 4300 497 900 Kč
Suzuki Vitara 375 1120 4175 477 900 Kč
Škoda Kamiq 400 1395 4241 422 900 Kč
Toyota Yaris Cross 397 1097 4180 435 000 Kč
Volkswagen T-Cross 385-455* 1281 4108 503 900 Kč
* posuvná zadní sedadla, ** dle motoru, *** polohovatelná zadní opěradla
Martin Jeník Leoš Káňa
Diskuze (10)

Doporučujeme

19. 11. 2021 10:43
Re: Fiat Tipo kombi
Sedel jsi v tom vubec?
O rizeni ani nemluve...
19. 11. 2021 10:41
Ne, to nemuzou.
A dal?
:-)
18. 11. 2021 23:23
Re: Re: Fiat Tipo kombi
To by mě zajímalo z jakého důvodu není tipo plnohodnotný C segment
Avatar - Barry Lyndon
18. 11. 2021 21:50
Re: Fiat Tipo kombi
Tak Tipo není ani malé auto a ani plnohodnotná nižší střední (prostě něco jako Scala).
18. 11. 2021 21:13
Re: Fiat Tipo kombi
Jenže to už je minulost. Dnes je jen trojválec 1.0 s turbem. :'-(
A za 1.6 M-Jet dát 550 tis. je úlet....