Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nástupce ikonického Tuk-Tuku? Britové ukazují vizi malých elektrovozů do přelidněných měst

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Britská společnost Helixx se pochlubila novou koncepcí malého multifunkčního elektromobilu, který je vhodný pro hustě obydlená městská centra i rozvojové trhy.

Britská technologická společnost Helixx se pochlubila novou inovativní koncepcí malých užitkových vozů s čistě elektrickým pohonem, díky kterým chce přinést udržitelnou mobilitu do rozvíjejících se a hustě obydlených městských center. Nejde však jen o samotná vozidla, ale také jejich lokální výrobu a údržbu.

Společnost Helixx vychází z předpokladu výrazného růstu hustoty osídlení měst, kdy OSN předpovídá, že do roku 2050 bude v hustě osídlených městských oblastech žít okolo 6,6 miliardy lidí. S rostoucí populací ve městech tak bude potřeba inovovat městskou mobilitu.

Video se připravuje ...

Nové čistě elektrické mini-víceúčelové vozy společnosti Helixx přitom slibují hned několik zásadních výhod. Jsou malé, bezpečné, dostupné, mají nulové lokální emise a díky Helixx Mobility Hubs se dají vyrábět i lokálně. Společnost tak věří, že může otevřít další příležitosti pro ekonomický růst.

„Společnost Helixx se zrodila proto, aby se vypořádala s výzvou změnit kvalitu a úroveň mobility pro občany v silně přeplněných městech. Vozidla nabízená společností Helixx jsou klíčem k nahrazení silně znečišťujících vozidel poháněných spalovacím motorem, na která se dnes spoléhají rozvojové země,“ uvedl Steve Pegg, generální ředitel a spoluzakladatel společnosti Helixx.

Za designem vozidel společnosti Helixx stojí Jowyn Wong a Jakub Jodlowski, kteří v minulosti pracovali i na supersportech pro společnosti jako Apollo nebo DeTomaso. Design je celkem jednoduchý, přesto elegantní a současně praktický.

Nabídka společnosti by se měla zprvu skládat ze čtyř karosářských verzí, které byly navrženy s ohledem na snadnost výroby. Ostatně už na první pohled je jasné, že základ je prakticky vždy stejný. Vozy se však liší plánovaným využitím.

Model Cargo je určen pro dovoz zboží v poslední části přepravy, tedy tzv. last mile doručení. Nákladový prostor má objem 2100 litrů, délku ložné plochy 140 cm a šířku zadních dveří 110 cm. Podle výrobce tak pojme většinu palet používaných na cílových trzích, s nosností 500 kg však může posloužit i k doručování zásilek v rámci městského centra.

Spíše užitkové využití slibuje i verze Truck, tedy elektrický pick-up, který by měl s korbou o objemu 1,64 m2 najít uplatnění například na stavbách. Naopak verze Tuk a Ride jsou určené pro přepravu lidí, přičemž obě nabízí až čtyři místa a 108 cm prostoru pro nohy. Ostatně prostornost má být jednou z hlavních předností kabiny, která navíc slibuje i jednoduchý a inovativní design.

Výkon elektrického pohonu ani dojezd na jedno nabití společnost bohužel nezmiňuje, chlubí se však možností udržet vozy na silnicích prakticky po celý den díky možnosti snadné výměny LFP (Lithium Iron Phosphate) baterií. Flexibilita vozu by tak měla být skutečně vysoká, zatímco jeho cena relativně nízká. Například užitkové vozy by měly být pronajímány s cenou od 0,25 dolaru za hodinu.

Dostupnost vozu v nejrůznějších koutech světa, včetně podpory a výměny baterií, by přitom měly umožnit dílny Helixx Mobility Hub, které mohou být licenčně budovány ve spolupráci s lokálními partnery. Čas potřebný pro jejich výstavbu a zprovoznění by se přitom měl pohybovat kolem pouhých 180 dnů.

Video se připravuje ...

Společnost Helixx bude plně řídit celý proces uvádění partnerů do provozu, od zřízení továrny a instalace zařízení, až po školení personálu a průběžnou obchodní podporu s lokálními zákazníky. Britská společnost navíc zařídí i dodávku surovin, komponent a bude řídit výrobní procesy prostřednictvím digitální platformy Průmysl 5.0, která upřednostňuje lokální zdroje a flexibilitu dodavatelů.

Po úspěšném otestování konceptu prvního Helixx Hub ve Velké Británii, kde byla partnerem společnost Siemens, se společnost Helixx chystá vybudovat pilotní Huby na území Velké Británie a Singapuru. Již nyní však společnost jedná o vybudování o dalších Helixx Mobility Hubů se zákazníky v oblasti Asie-Pacifik, Indii nebo Jižní Americe.

Ondřej Mára
Diskuze (6)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
29. 3. 2023 12:42
Už to vidím ...
... ako si to kupujú TUk-TUKári v juhovýchodnej ázii. :D Jedine že to začnú vyrábať číňania, vietnamci a pod. za 3 misky ryže, teda presne toľko koľko tam stojí ten Tuk-tuk.
29. 3. 2023 11:21
Re: Re: Malé elektrovozy v boji proti znečišťování ovzduší..
Ze ty si na palicu je tu zname uz dlho, ty xenofobny huju.
Avatar - WinDiesel
29. 3. 2023 10:06
Re: Malé elektrovozy v boji proti znečišťování ovzduší...
Hele ty si běž volit Fica ten v tom umí chodit lépe, v těch "sprisahaniach" a tady neopruzuj. Já úplně žasnu jak sem chodíte nás umravňovat a poučovat, bačové.
Zameťte si na vlastním dvorku, vy, kteří jste chtěli Čechy věšet na sloupech veřejného osvětlení. S tím předběhnutím ČR vám to taky nějak nevychází, rozumbrado. 66% životní úrovně Česka, tedy bída, nic moc.
A asi proto sem chodíte exhibovat a nás poučovat, že.
28. 3. 2023 21:22
Re: Malé elektrovozy v boji proti znečišťování ovzduší...
Jasne, za vsetkym treba hladat nejake to sprisahanie. Este Sorosa do toho zamontuj a bude to komplet.
Avatar - pradeda777
28. 3. 2023 17:06
Malé elektrovozy v boji proti znečišťování ovzduší...
Ano, o tom to v počátcích bylo a bylo to správné. Problém byl a stále je, jen ve větších městech a řešení mělo proto zůstat u těchto aglomeracích. Místo toho se celá věc zvrhla na všeobecný útok proti spalovákům a následně došlo k vývoji zbytečně velkých a nákladných elektroaut. A to bylo špatně. Že za tím vším stála dobře organizovaná a placená skupina ekofanatiků, kteří neváhali připravit a uskutečnit tzv. dieselgate, která jim pak posloužila jako hlavní argument při přesvědčování politiků k tomu, aby legislativně zakázali výrobu spalováků a podpořili elektromobilismus je očividné. Jak fikané a podlé...fuj!