Nejlepší sporťák z Česka v číslech. Hyundai i30 N míří z Nošovic do celého světa
V Česku vyráběný Hyundai i30 N je jedním z nejúspěšnějších dostupných sportovních aut současnosti. Seznamte se s jeho dosavadní výrobní statistikou.
Už s uvedením nového sportovního elektromobilu Hyundai Ioniq 5 N se automobilka přestala věnovat všem spalovacím předchůdcům a začala ukončovat jejich výrobu. Sportovní divize Hyundai N vznikla spolu s rychlým hatchbackem i30 N a v roce 2017 byla zahájena výroba prvních kusů v českých Nošovicích. Zanedlouho se řidičský hyundai začal objevovat ve velkých počtech i na našich silnicích.
S ukončením výroby pro Evropu se české zastoupení značky rozhodlo zveřejnit prodejní výsledky modelu i30 N, který se během let stal jedním z nejúspěšnějších dnešních sportovních vozů s cenou do jednoho milionu. Oficiální infografika uvádí, že Hyundai i30 N se zatím vyrobil v počtu přesahujícím 56.819 kusů. To však není závěrečné číslo, protože výroba vozu stále běží, avšak pouze pro Austrálii.
A teď k tomu zajímavějšímu – jaké jsou nejoblíbenější volby zákazníků? Hyundai uvádí, že standardní hatchback zatím vznikl v počtu 43.749 kusů, stylovější Fastback vyjel na silnice v menším počtu zatím 13.070 kusů. Nejoblíbenější barvou je charakteristická světle modrá Performance Blue, kterou následuje diskrétnější šedá Shadow Gray.

Většina zákazníků přitom sahá po šestistupňovém manuálu, s nímž se podle zveřejněných statistik prodalo přes přes 39 tisíc kusů. Modernější osmistupňová dvouspojková převodovka N-DCT se prodává v mnohem menším počtu, avšak v nabídce se objevila až s modernizací modelu v roce 2020.
A jak úspěšný byl Hyundai i30 N v Česku? Od října 2017 do června 2024 se u nás prodalo 1338 kusů – 865 hatchbacků a 473 fastbacků. Odbyt u nás našlo i 28 kusů speciální edice Project C a 25 kusů edice Drive-N. U českých řidičů nakonec zvítězila manuální převodovka před dvouspojkovou, avšak s malým náskokem. V našich končinách se prodalo 704 kusů s manuálem a 634 kusů s automatem.
Vůbec nejúspěšnějším trhem modelu bylo Německo, následované Austrálií, Velkou Británií a Španělskem. A vyjma Austrálie se „český“ Hyundai i30 N v minulosti vyvážel také na Nový Zéland a do Hong Kongu, Singapuru, Bruneje nebo Argentiny. Sportovní Hyundai i30 N se totiž vždy vyráběl výhradně v Nošovicích.