Nejlevnější auta se vznětovým motorem: Levný diesel žije!
Zmizel z miniaut, vytrácí se z malých vozů. Je snad dieselový motor u dostupných modelů mrtev? Náš výběr ukazuje, že ještě ne.
Dacia 1.5 dCi
Jasně nejdostupnější dieselová volba: v hatchbacku Sandero stojí jen těsně přes tři sta tisíc, malá dacia s ním slibuje spotřebu 3,6 litru, čehož sice dosáhnete těžko, ale pod pět litrů budete jezdit bez většího snažení. Při padesátilitrové nádrží to znamená víc než tisíc kilometrů bez tankování, to vše s výkonem 70 kilowattů.
- Sandero 302.900 Kč
- Logan MCV 322.900 Kč
- Dokker 345.400 Kč
- Duster 360.900 Kč
- Lodgy 364.900 Kč
Plus | Příjemně měkký záběr |
Minus | Motor nemá rád vytáčení |
Citroën 1.5 HDI
Zmodernizovaná verze startuje na rovných 300.000 Kč s benzinem 1.2 61 kW, za dieselovou patnáctistovku se 75 kW zaplatíte o sedmasedmdesát tisíc víc. Citroën slibuje vůbec nejlepší spotřebu našeho výběru: 3,2 l/100 km. Za čtyři a půl to C3 zvládne reálně. Varianta před faceliftem vyjde s tímto motorem na 359.900 Kč.
- C3 377.000 Kč
Plus | Kultivovanost motoru |
Minus | Spotřeba 3,2 litru jen na papíře |
Hyundai 1.6 CRDi
Jasně nejlevnější diesel v kompaktní třídě, i po faceliftu se vejde se vznětovým motorem o výkonu 85 kW a „papírovou“ spotřebou 4,1 litru pod čtyři sta tisíc. Novinkou léta 2020 je varianta 1.6 CRDi 100 kW s mild-hybridním systémem, ta ale stojí o devadesát tisíc víc.
- i30 389.990 Kč
- i30 kombi 399.990 Kč
Plus | Přijatelná reálná spotřeba pět litrů |
Minus | Vyšší cena po modernizaci |
Opel 1.5 CDTI
Corsu stejně jako její francouzské příbuzné pohání jednotka 1.5 BlueHDi 74 kW. U Opelu však přechodně dochází k situaci, kdy vedle sebe nabízí tuto čtyřválcovou patnáctistovku pro modely vzniklé již s technikou PSA a tříválcovou pro astru a insignii, které se rodily ještě pod taktovkou GM.
- Corsa 389.990 Kč
Plus | Kultivovaný projev dieselu |
Minus | Jen průměrná spotřeba |
Renault 1.5 dCi
Rozhodně doporučujeme nad dieselem s 85 kW aspoň přemýšlet, ač s ním clio startuje o 113.000 Kč výše. Jezdí se s ním totiž naprosto nádherně. Na volnoběh se třese méně než tříválcový benzin a zcela bez přidání plynu zvládne rozjezd i v kopci. Nemá žádné výkyvy v tahu. Na plyn reaguje paradoxně rychleji než benzinový motor. Vděčí za to vyššímu objemu, ale také vodnímu mezichladiči, který zásadně zmenšil objem sání. Tedy objem, který musí turbo po sešlápnutí plynu natlakovat.
- Clio 393.000 Kč
Plus | Velmi nízká spotřeba |
Minus | Výrazně vyšší cena než s benzinem |
Peugeot 1.5 HDI
Jednotka 1.6 TDI letos končí v polu i ibize. Nadále tak nafta přežívá u malých aut v Renaultu Clio, Citroënu C3, Opelu Corsa a Peugeotu 208. Jen o 5000 korun dráž pořídíte motor 1.5 HDI 75 kW ve větším Peugeotu 308. Kombík 308 SW pak vyjde s tímto dieselem na 435.000 Kč.
- 208 405.000 Kč
- 308 410.000 Kč
Plus | Síla v nízkých otáčkách |
Minus | Nad 4000 otáček rychle vadne |