Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejpomalejší Lamborghini na světě bylo svého času nejvýkonnější

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Silný pásák patřil mezi nejlepší stroje na pole. Lamborghini bez kol a volantu chtělo i po 57 letech koupit skoro 30 vážných zájemců.

Jedny z nejdivočejších aut na silnice vypouští automobilka Lamborghini. Modely jsou typické kvalitou, rychlostí a podobně samozřejmými predispozicemi, ovšem charakteristickým prvkem je určitá míra chuligánství v souladu s rozzuřeným býkem na přídi.

Známé koření lehké agrese a dramatičnosti proti konkurenci vykrystalizovalo postupně, ječící supersporty v omezovači nejezdily 250 km/h hned od 60. let po založení značky. Zakladatel Ferruccio Lamborghini nejdříve koketoval se zemědělskou technikou, proto mohlo být nejpomalejší lamborghini na světě toho času nejvýkonnějším strojem v oboru.

Ferruccio začínal skromně, poválečné Itálii chtěl poskytnout levnou podporu rozvoje a produkce traktorů byla platným pomocníkem obnoveného hospodářství. Model Lamborghini 5C TL patřil mezi nejsilnější modely v nabídce dobových zemědělských mašin. Vrcholné provedení spalovalo levnější naftu prostřednictvím 2,2litrového vzduchem chlazeného tříválce v řadě. Velký agregát generoval slušných cca 40 koní (29 kW) dostupných prostřednictvím čtyřrychlostní převodovky.

Díky usazení vznětového ústrojí byl provoz polního lamborghini příhodně levnou záležitostí, nafta dosahovala nižších cen ve srovnání s benzínem. Zhruba dvoutunová hmotnost neumožňovala dynamické parametry, důležitější byla momentální hrubá síla při práci. Kvalitně sestavená konstrukce podpořena nezdolným motorem předpovídala téměř nesmrtelnou povahu traktoru bez kol a volantu.

Pásy nahrazující kola připomínají tank, pásový mechanismus byl ovládán ručním plynem a dvěma brzdovými pedály spolu se směrovými pákami. Manuální dávkování tehdy nadstandardního výkonu dovolovalo jezdit s traktorem v přímém směru bez obsluhy, dokud nenastala potřeba zastavení či zatočení. Pokrokové startování probíhalo tlačítkem vlevo od klíče zapalování.

Provozní údaje se promítaly do ručičkových ukazatelů otáček motoru, tlaku oleje a zároveň lamborghini počítalo motohodiny. Ve výbavě na pole nechyběly dva pomocné pohony dodatečných zemědělských nástrojů a hodil se hydraulicky ovládaný tříbodový závěsný systém. Na rozdíl od současných traktorů se ještě tolik nemyslelo na pohodlí řidiče, který se musel smířit s nekomfortním posedem pod ostrým sluncem, prudkým deštěm či sněhovou nadílkou. Kabina chyběla z hlediska komfortu i bezpečnosti při převrácení, pořád je ale řeč o roku 1962.

Zásadní vozy minulosti Lamborghini obvykle drží cenu, hodnotu značky a zájem sběratelů poznal i typ 5C TL zbarvený modro-oranžově jako Huracán STO. V květnu 2019 se traktor vydražil za 15.500 dolarů, dnes by vítěz přihodil ekvivalent 332.000 Kč. O vlastnictví tehdy nejpomalejšího, ale nejvýkonnějšího lamborghini se utkalo hned 29 konkrétních nabídek evidovaných americkou aukční společností Bring a Trailer.

Video se připravuje ...

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Doporučujeme

3. 3. 2022 04:52
Re: tříválec
:yes:
Avatar - petr petrumr
1. 3. 2022 17:01
Re: tříválec
Profesní sekačky, lamba a etesie. Lamba tříválcový diesel, etesie dvouválcový benzín. V tu dobu to šlo bez cla na vyjímku, akorát ses musel hádat s celnícou, že sekací nůž není obráběcí nůž.
1. 3. 2022 07:40
zetor...
Krasnej stroj, dluzno podotknout, ze slabsi zetor 2023 ma hodnotu podobnou, pasovy Super pravdepodobne vyssi. Tyhle hracky rostou na cene az prekvapive hodne
1. 3. 2022 04:50
Re: tříválec
Traktory?
Avatar - petr petrumr
28. 2. 2022 19:15
tříválec
taky jsem lamba s tříválcem vozil k nám z německa, ještě za marky.