Nejpomalejší Lamborghini na světě bylo svého času nejvýkonnější
Silný pásák patřil mezi nejlepší stroje na pole. Lamborghini bez kol a volantu chtělo i po 57 letech koupit skoro 30 vážných zájemců.
Jedny z nejdivočejších aut na silnice vypouští automobilka Lamborghini. Modely jsou typické kvalitou, rychlostí a podobně samozřejmými predispozicemi, ovšem charakteristickým prvkem je určitá míra chuligánství v souladu s rozzuřeným býkem na přídi.
Známé koření lehké agrese a dramatičnosti proti konkurenci vykrystalizovalo postupně, ječící supersporty v omezovači nejezdily 250 km/h hned od 60. let po založení značky. Zakladatel Ferruccio Lamborghini nejdříve koketoval se zemědělskou technikou, proto mohlo být nejpomalejší lamborghini na světě toho času nejvýkonnějším strojem v oboru.
Ferruccio začínal skromně, poválečné Itálii chtěl poskytnout levnou podporu rozvoje a produkce traktorů byla platným pomocníkem obnoveného hospodářství. Model Lamborghini 5C TL patřil mezi nejsilnější modely v nabídce dobových zemědělských mašin. Vrcholné provedení spalovalo levnější naftu prostřednictvím 2,2litrového vzduchem chlazeného tříválce v řadě. Velký agregát generoval slušných cca 40 koní (29 kW) dostupných prostřednictvím čtyřrychlostní převodovky.
Díky usazení vznětového ústrojí byl provoz polního lamborghini příhodně levnou záležitostí, nafta dosahovala nižších cen ve srovnání s benzínem. Zhruba dvoutunová hmotnost neumožňovala dynamické parametry, důležitější byla momentální hrubá síla při práci. Kvalitně sestavená konstrukce podpořena nezdolným motorem předpovídala téměř nesmrtelnou povahu traktoru bez kol a volantu.
Pásy nahrazující kola připomínají tank, pásový mechanismus byl ovládán ručním plynem a dvěma brzdovými pedály spolu se směrovými pákami. Manuální dávkování tehdy nadstandardního výkonu dovolovalo jezdit s traktorem v přímém směru bez obsluhy, dokud nenastala potřeba zastavení či zatočení. Pokrokové startování probíhalo tlačítkem vlevo od klíče zapalování.
Provozní údaje se promítaly do ručičkových ukazatelů otáček motoru, tlaku oleje a zároveň lamborghini počítalo motohodiny. Ve výbavě na pole nechyběly dva pomocné pohony dodatečných zemědělských nástrojů a hodil se hydraulicky ovládaný tříbodový závěsný systém. Na rozdíl od současných traktorů se ještě tolik nemyslelo na pohodlí řidiče, který se musel smířit s nekomfortním posedem pod ostrým sluncem, prudkým deštěm či sněhovou nadílkou. Kabina chyběla z hlediska komfortu i bezpečnosti při převrácení, pořád je ale řeč o roku 1962.
Zásadní vozy minulosti Lamborghini obvykle drží cenu, hodnotu značky a zájem sběratelů poznal i typ 5C TL zbarvený modro-oranžově jako Huracán STO. V květnu 2019 se traktor vydražil za 15.500 dolarů, dnes by vítěz přihodil ekvivalent 332.000 Kč. O vlastnictví tehdy nejpomalejšího, ale nejvýkonnějšího lamborghini se utkalo hned 29 konkrétních nabídek evidovaných americkou aukční společností Bring a Trailer.