Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Lamborghini 5C TL (1962)
Lamborghini 5C TL (1962)
Lamborghini 5C TL (1962)
Lamborghini 5C TL (1962)
67 Fotogalerie

Nejpomalejší Lamborghini na světě bylo svého času nejvýkonnější

Silný pásák patřil mezi nejlepší stroje na pole. Lamborghini bez kol a volantu chtělo i po 57 letech koupit skoro 30 vážných zájemců.

Jedny z nejdivočejších aut na silnice vypouští automobilka Lamborghini. Modely jsou typické kvalitou, rychlostí a podobně samozřejmými predispozicemi, ovšem charakteristickým prvkem je určitá míra chuligánství v souladu s rozzuřeným býkem na přídi.

Známé koření lehké agrese a dramatičnosti proti konkurenci vykrystalizovalo postupně, ječící supersporty v omezovači nejezdily 250 km/h hned od 60. let po založení značky. Zakladatel Ferruccio Lamborghini nejdříve koketoval se zemědělskou technikou, proto mohlo být nejpomalejší lamborghini na světě toho času nejvýkonnějším strojem v oboru.

Ferruccio začínal skromně, poválečné Itálii chtěl poskytnout levnou podporu rozvoje a produkce traktorů byla platným pomocníkem obnoveného hospodářství. Model Lamborghini 5C TL patřil mezi nejsilnější modely v nabídce dobových zemědělských mašin. Vrcholné provedení spalovalo levnější naftu prostřednictvím 2,2litrového vzduchem chlazeného tříválce v řadě. Velký agregát generoval slušných cca 40 koní (29 kW) dostupných prostřednictvím čtyřrychlostní převodovky.

Díky usazení vznětového ústrojí byl provoz polního lamborghini příhodně levnou záležitostí, nafta dosahovala nižších cen ve srovnání s benzínem. Zhruba dvoutunová hmotnost neumožňovala dynamické parametry, důležitější byla momentální hrubá síla při práci. Kvalitně sestavená konstrukce podpořena nezdolným motorem předpovídala téměř nesmrtelnou povahu traktoru bez kol a volantu.

Pásy nahrazující kola připomínají tank, pásový mechanismus byl ovládán ručním plynem a dvěma brzdovými pedály spolu se směrovými pákami. Manuální dávkování tehdy nadstandardního výkonu dovolovalo jezdit s traktorem v přímém směru bez obsluhy, dokud nenastala potřeba zastavení či zatočení. Pokrokové startování probíhalo tlačítkem vlevo od klíče zapalování.

Provozní údaje se promítaly do ručičkových ukazatelů otáček motoru, tlaku oleje a zároveň lamborghini počítalo motohodiny. Ve výbavě na pole nechyběly dva pomocné pohony dodatečných zemědělských nástrojů a hodil se hydraulicky ovládaný tříbodový závěsný systém. Na rozdíl od současných traktorů se ještě tolik nemyslelo na pohodlí řidiče, který se musel smířit s nekomfortním posedem pod ostrým sluncem, prudkým deštěm či sněhovou nadílkou. Kabina chyběla z hlediska komfortu i bezpečnosti při převrácení, pořád je ale řeč o roku 1962.

Zásadní vozy minulosti Lamborghini obvykle drží cenu, hodnotu značky a zájem sběratelů poznal i typ 5C TL zbarvený modro-oranžově jako Huracán STO. V květnu 2019 se traktor vydražil za 15.500 dolarů, dnes by vítěz přihodil ekvivalent 332.000 Kč. O vlastnictví tehdy nejpomalejšího, ale nejvýkonnějšího lamborghini se utkalo hned 29 konkrétních nabídek evidovaných americkou aukční společností Bring a Trailer.

Video placeholder
Lamborghini 5C TL Tractor (1962) • Zdroj: Stonegate Auto Rare & Unique