Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejrychlejší sériové auto 50. let se ani nemělo vyrábět

Mirek Mazal Mirek Mazal 27. 7. 2021 • 00:29
78
Zobrazit náhledy (78)
Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 Alloy Roadster (1948–1950) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 SE Roadster (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupe (1951–1954) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952) Jaguar XK120 Fixed Head Coupé (1952)

Nečekaný zájem lidu měnil plány automobilky. Pár stovek zkušebních Jaguarů se rozrostlo na šedesátinásobek vyrobených exemplářů s neobyčejně výkonným šestiválcem.   

Titul nejrychlejšího automobilu světa vyžaduje excelentní vývojovou činnost podpořenou takřka neomezeným zdrojem peněz. Nepředstavitelné náklady za účelem prakticky nevyužitelného prvenství jsou ochotni investovat například u Koenigseggu nebo Bugatti. Téměř nadpozemské modely Jesko Absolut nebo Chiron Super Sport překonávají kdysi mýtické rychlostní tempo 300 mph, což je v našem metrickém systému jízda rychlostí 482 km/h.

Cestování nejrychlejšími auty za 70 či 80 milionů Kč je výsost bohatých požitkářů, přitom automobilový průmysl pamatuje etapu podobných rozmařilostí dostupnějších běžné populaci. V 50. letech minulého století byli Britové průkopníky v navrhování nejrychlejšího osobního vozu, konkrétně vývojáři Jaguaru dokázali na čtyřech kolech překonávat sami sebe i cokoliv jiného.

První poválečný sportovní Jaguar verze XK120 zvládal rychlost až 120 mph (193 km/h). Dnešním měřítkem dosažitelná hodnota masově vyráběných vozidel fascinuje o to více, že rekordní výkon byl toho času dostupný u relativně levného stroje za ekvivalent 1,3 milionu Kč. Dvoudveřový rychlík se přitom nikdy neměl vyrábět v sériovém provedení, protože pohonná jednotka byla původně určena pro použití v luxusním sedanu Mark VII.

Do odhalení Mark VII zbývaly dva roky, proto bylo třeba rychle zprovoznit XK120 k testování benzínového řadového šestiválce. Design úzkého a protaženého těla sportovního Jaguaru vytvořil William Lyons, spoluzakladatel a designér značky se inspiroval u BMW 328 a měl hotovo za pouhé čtyři týdny. Premiéra roadsteru se odehrála během londýnského autosalonu Earls Court v roce 1948. Za účelem představení motoru budoucí limuzíny vzniklo 200 jednotek XK120, ovšem zájem veřejnosti změnil plány představenstva a povedený model putoval do sériové produkce.

Tovární výroba vyžadovala úpravu zvolených materiálů, na zhruba dvě stovky hliníkových karoserií s jasanovým rámem navázala klasická ocel. od roku 1948 do roku 1954 bylo vyrobeno přibližně 12 tisíc kusů XK120, protože prvoplánový styling se podbízel téměř každému zákazníkovi Jaguaru. Z roadsteru s označením OTS (Open Two Seater) se v roce 1951 stalo i kupé FHC (Fixed Head Coupe).

Líbivá karoserie paradoxně umetla cestičku podařenému agregátu. Řadová šestka udělala z XK120 nejrychlejší sériové auto na světě, které se ani nemělo hromadně vyrábět. Slavný motor vydržel ve výrobě až do roku 1992. Základní stavbu tvořily dvě vačky a dva karburátory. Z objemu 3,4 litru se technikům dařilo dostat 119 kW neboli 160 koní při 5000 ot./min a k tomu 264 Nm točivého momentu po vytočení na 2500 ot./min. Udávaná maximální rychlost 193 km/h byla překonána o 20 km/h demonstrativním pokusem na belgické testovací dráze v Jabbeke.  

Vysoce nadstandardní dynamika dominovala na silnici i v závodech. Vrcholný Jaguar vyhrál v Silverstone, na Tourist Trophy a jako pátý dojel do cíle Mille Miglia. Největší triumf nastal v roce 1951 vítězstvím v Le Mans, lehčí a výkonnější varianta XK120 C obkroužila 267 kol. Údajně se několik úspěchů dostavilo také na nezpevněných cestách během rychlostních zkoušek rallye, což je pro moderní rekordmany nepředstavitelná disciplína. Závody o dosažení 500 km/h probíhají na nekončících rovinkách prvotřídního asfaltu.

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud