Nejvíce podceňovanou funkci kufru měla i Škoda 1000 MB nebo Tatra 603
Ruční výměna píchlého kola mohla být příjemnější činností, bohužel se neujal nápad použitý i na českých autech. Tuzemské ikony marně popularizovaly dostupnější řešení defektu přímo na silnici.
Kufr plný bagáže kombinovaný s nečekaným defektem je noční můra majitelů aut vybavených dojezdovou rezervou, nebo lepící sadou pod dnem zavazadelníku. Náhradní kolo je obvykle potřeba v nejméně vhodný okamžik rodinné cesty k babičce, respektive za tchyní, která na zápraží vyhlíží milované vnuky, obletovanou dceru a tolerovaného tchána. Zmírnění potíží při výměně prázdného kola nabízelo několik aut opatřených revolučním řešením, mezi pokrokovými byly i tuzemské modely Škoda 1000 MB a Tatra 603.
Mladoboleslavský veterán či kopřivnická limuzína mohly inspirovat moderní nástupce převážející náhradní pneumatiku v prohlubni kufru. Jediný způsob použití k výměně defektu zahrnuje namáhavé vyskládání všech zavazadel a poletujících zbytků od minulého výletu. I když na podlaze zůstanou drobnosti, ve chvíli spěchu na frekventované silnici je každá věc otravnou překážkou rychlého a bezpečného přezutí.
Ušetření procesu nenadálého vybalování kufru nutilo vývojáře přemýšlet nad inovacemi, nejdále postoupila konstrukce vozu tolerující speciální přihrádku na náhradní kolo. Oddělený prostor určený pouze efektivní dostupnosti rezervy zkoušeli zdejší i zahraniční jednotlivci automobilového průmyslu. Rozšíření revolučního řešení podporovala například zmíněna Škoda, Tatra, Renault anebo Bristol.
Pokusy automobilek se lišily v závislosti na koncepci vozidla. Zadní uložení motoru umožnilo vyhradit oddělené malé přihrádky pod hlavním kufrem vepředu, zatímco jiný způsob představoval třeba svisle uloženou komoru rezervní pneumatiky namontovanou na blatníku. Pohonná jednotka vepředu a kufr vzadu nabízely verzi úschovy pátého kola ve speciální přístupné dělící přepážce u dna kufru.
Zcela samostatnou kategorií je umístění ráfku s pneumatikou přímo do motorového prostoru, alternativou dostupné instalace je úchyt z vnější strany karoserie (pod autem či na pátých dveřích). Aktuální produkce však s převahou zcela ignoruje dobrý nápad badatelských předků, kromě lepících sad je současným řešením přivolání asistence, nebo nutná vykládka kufru.
Škoda 1000 MB a Tatra 603
Velmi prostorná škodovka disponovala hned dvojicí kufrů. První se nacházel za zadními sedadly a byl přístupný i během jízdy. Druhý (přední) prostor na věci měl objem 220 litrů a pod podlahou zůstal navíc využitelný otvor pro rezervní kolo přístupné zvenčí odklopením části čelní masky. Vyjmutí bylo otázkou několika okamžiků.
Luxusnější tatrovka udělala českému kutilství podobně dobrou reklamu jako 1000 MB, když pro případ nouze s defektem počítala s rychlým vytažením nafouknutého kola také z předního meziprostoru. Dvojitá podlaha pod kufrem byla oddělena od převáženého nákladu, který nebylo potřeba vyskládat a naopak v kufru stačilo jen zatáhnout za pojistku, aby se pod nárazníkem odklopil kryt rezervy.