Nissan Evropu neopouští. Příští Micru mu však vyvine Renault
Příští generace Nissanu Micra bude jeden z prvních výsledků nové strategie aliance Renault-Nissan v oblasti vývoje nových automobilů.
Nissan v poslední době nezažívá šťastné období. Začalo to neshodami s Renaultem o dalším směřování aliance, což nakonec vyvrcholilo zatčením Carlose Ghosna a jeho odchodem z čela francouzsko-japonské aliance. Pokračovalo to finančními problémy, které ve výsledku znamenaly rozsáhlé změny další budoucnosti značky.
V tomto směru se dokonce spekulovalo o tom, zda Nissan v rámci reorganizace zcela neopustí evropské trhy. Nahrával by tomu i fakt, že se Nissanu kvůli stárnoucímu portfoliu na starém kontinentu dlouhodobě nedaří. Jeho tržní podíl dlouhodobě klesá, v prvním pololetí letošního roku činil 2,5 procenta, zatímco ještě v prvním pololetí roku 2018 značka držela 3,3 procenta evropského trhu.
Podobná situace je i na českém trhu, kde Nissan postupně ztratil pozici nejsilnější japonské značky a dokonce v rámci pořadí vypadl z top 20 značek.
Ashwani Gupta, výkonný ředitel Nissanu a tudíž číslo dvě ve vedení této značky, však fanoušky i zákazníky uklidňuje. V rozhovoru pro francouzský deník Le Monde uvedl, že Nissan rozhodně nemá v plánu opouštět evropské trhy. Nemáme tak očekávat stejný krok jako u aliančního partnera, Mitsubishi, které oznámilo, že ukončuje další vývoj modelů pro Evropu, což má znamenat mimo jiné to, že se na evropských trzích už nedočkáme chystané nové generace Outlanderu.
Vedle odchodu z Evropy se spekulovalo o další budoucnosti jednotlivých modelů značky. Nissan je v posledních letech silný hlavně v oblasti SUV a crossoverů, a tak se hovořilo o tom, zda má další budoucnost zajištěn malý hatchback Micra. A to v době, kdy malá SUV hrají stále větší roli.
Gupta nicméně ujišťuje, že nová Micra vznikne. Půjde přitom o jeden z prvních projektů nové strategie aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, podle níž každá z automobilek dostane na starosti nějaký projekt a ostatní členové aliance ho následně převezmou.
„Pro příští generaci Micry budeme následovat Renault. Požádáme Renault, aby nám vyvinul a vyráběl novou Micru. Kde se bude vyrábět? Jaká bude strategie? Rozhodnutí je na Renaultu,“ odhaluje praktické výsledky této strategie „lídra a následníka“ výkonný ředitel Nissanu. Japonská automobilka na druhou stranu podle dříve zveřejněných plánů povede vývoj kompaktních SUV, které zase naopak pro Renault vyvine Nissan.
Konkrétně v případě Nissanu Micra však nepůjde o nějakou zásadní změnu proti dnešní situaci. Aktuální pátá generace Micry totiž využívá základ čtvrté generace Renaultu Clio (tedy té předchozí) a vyrábí se v továrně francouzské automobilky Flins. Její vývoj si však vedl ještě Nissan sám, což se u nástupce změní. Novinka by pak měla dorazit někdy kolem roku 2023.