Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Juke Nismo: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (20)

Nismo vstupuje do Evropy a my jsme si na španělských silničkách vyzkoušeli první upravený model, extravagantní crossover Juke.

Běžnému Evropanovi název Nismo nic moc neřekne, mladší ročníky si možná vzpomenou na nějakou tu gamesu. V Japonsku však jde o legendu plně srovnatelnou (a možná dokonce ještě slovutnější) s evropskými továrními úpravci jako je AMG nebo divize M. Lidé mají skoro neomezené možnosti tuningu, v nabídce je spousta značkových dílů a po celé zemi fungují značkové poháry, ve kterých si můžete změřit síly s ostatními. Ano, takový malý ráj.

Proč ale Nissan přináší Nismo do Evropy zrovna v podobě Juke Nismo? Mám za to, že na našem kontinentu bude cílení Nisma podobné spíše sportovním výbavám typu GTI nebo RS. Zákazník tak dostane trochu silnější motor, tužší podvozek, osmnáctipalcová kola a vylepšený interiér „s příběhem“. A na to se švihácký crossover určitě hodí, zvlášť když hned v závěsu přichází sporťák 370Z Nismo.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Co je na Nissanu Juke Nismo nového? Předně by se mu mělo říkat jen Juke Nismo (a to prý ještě s malým „n“), protože Nismo je vlastně úplně samostatně stojící značka. Auto samotné dostalo stylový bodykit, o deset procent tužší pružiny, vylepšený interiér a o deset koní (7 kW) a 10 N.m silnější motor. Přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru, označený zkratkou DIG-T, je zde naladěný na rovných 200 koní. Těch dosahuje v 6000 otáčkách, točivý moment pak vrcholí hodnotou 250 N.m v pásmu 2400 až 4800 min-1.

Bodykit je nejen pěkný (na tom se asi shodneme), ale také překvapivě účelný. Hlavně díky jinak tvarovanému zadnímu křídlu generuje auto o zhruba třetinu větší přítlak než běžný Juke. A to se hodí. Kromě věcí, jako jsou rudě lakovaná zpětná zrcátka, úpravy exteriéru zahrnují i výfuk s deseticentimetrovou koncovkou nebo denní LED světla.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Interiér vás přivítá sportovními sedadly s překvapivě opravdu dobrým bočním vedením. Mě padly co do velikosti dokonale (měřím 180 cm), jen se mi po delší cestě nezdály úplně pohodlné.

V severnějších končinách také může vadit, že vyhřívání sedadel není a ani nemůže být součástí výbavy. Bezvadný je rudě vyšívaný volant v kombinaci kůže a Alcantary v místech úchopu: má ideální velikost i tloušťku a Alcantara je prostě vždycky boží. Sportovního ducha interiéru podtrhuje červený otáčkoměr a hliníkové pedály.

Při jízdě po skvělých španělských okreskách se tužší podvozek docela hodil, náklony se podařilo trochu omezit. Autu by však hrozně moc slušel poctivý samosvor, protože nebyl velký problém na výjezdu ze zatáčky nechat protáčet vnější přední kolo klidně i na trojku. No, alespoň to netahalo za volant.

Mimochodem, řízení má zde o něco tužší elektrický posilovač, což ve spojení s osmnáctipalcovými ráfky fungovalo opravdu moc pěkně. Řidič má docela solidní informace o povrchu po kterém právě jede.

Na řazení si člověk nemůže stěžovat, dráhy jsou perfektně krátké a páka nikde nezadrhává, brzdy by však mohly mít o něco odhodlanější nástup. Pokud přemýšlíte o automatu s CVT i z důvodu podvozku (předokolky mají vzadu vlečená ramena, čtyřkolky multilink), vězte, že na dobrém, ale i trochu horším asfaltu levnější řešení dech rozhodně neztrácí.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Vyšší výkon je cítit hlavně ve vyšších otáčkách, kde je motor o něco jistější a umí potáhnout bez ztráty elánu až do šesti tisíc. Škoda, že tomu úplně neodpovídá zvuk motoru. V nízkých a středních otáčkách je výfuk ještě hodně tichý a na palubě tak slyšíte vysoké bzučení přeplňovaného čtyřválce. Škoda, že Nismo si nejde objednat v nějaké veselejší barvě, než je bílá, stříbrná a černá. Aspoň že mu to ve všech sluší. A mám i jeden zlepšovák: zvětšete nádrž, 46 litrů je opravdu málo, byť šlo v pohodě jezdit kolem osmi litrů.

Juke Nismo s pohonem předních kol a s manuálem přijde na 650 tisíc, čtyřkolka je k dispozici jen s CVT a za příplatek 80.000 Kč. To není tak špatná nabídka, zvlášť když si uvědomíme, že výbava je velmi bohatá. Jenže: v únorovém ceníku je Juke (190 k) v nejvyšší výbavě Tekna nabízen za 465.000 Kč. To je rozdíl jedné Micry, abychom zůstali u Nissanu...

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Nismo RC: rychlotest prototypu

Na kraťoučkém polygonu (Sosnová je proti tomu Paul Ricard) jsme si mohli vyzkoušet i silnější verzi Nismo RC. Prototypy měly mít výkon 220 koní, byly o dva centimetry snížené a lidé od automobilky netrpělivě čekali na zpětnou vazbu. Nebo alespoň dělali, že čekají.

Auta měla závodní pružiny (i tak ale náklony nezmizely) a mnohem lepší zvuk (opravdu mnohem!), navíc zřejmě nebyly uškrcené emisními normami a tak bych výkon přeplňované šestnáctistovky tipoval spíš někam ke 250 koním. Na těch doslova pár metrech šlo zjistit leda to, že řízení se zdá být o kousíček preciznější, brzdy kapku sportovnější a že vpředu stále chybí samosvor. I zde platí, že předokolky, se kterými jsme jezdili, budou mít šestistupňový manuál a čtyřkolky CVT.

Juke-R

Součástí programu byla i jízda na místě spolujezdce v sériovém modelu Juke-R, jednoho ze zhruba dvacítky, která letos spatří světlo světa. I když Michal dostal minulý rok šanci tuhle nadopovanou bestii (tehdy ještě prototyp) řídit, myslím, že by si se mnou popojíždění po parkovišti rád vyměnil. Za volantem totiž seděl Lucas Ordóňez, nyní už zkušený závodník a vítěz GT Academy 2008, a před námi zívalo prázdných 4144 metrů okruhu Castelloli.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Juke-R má vnitřnosti z modelu GT-R a dokáže zrychlit na stovku za rovné tři sekundy, což mi Lucas velmi rád předvedl. Zaražený do sedačky čekám, zda vyšší stavba znamená moc velký kompromis, ale stačí první pravotočivá zatáčka a já vím, že ne. Lucas auto vůbec nešetří, s přehledem ho vodí od obrubníku k obrubníku a na výjezdech mu dává pěkně za uši. Jsme úplně poslední novinářskou výpravou a on už má obkrouženo přes 500 kol, takže zná dokonale každý milimetr skvělého okruhu, pyšnícího se zábavnými zatáčkami a úctyhodným převýšením.

Vypiplaný podvozek se v zatáčkách předvádí v tom nejlepším světle. I na hodně zaprášeném okruhu se všemi čtyřmi pneumatikami Bridgestone Potenza RE070 zakousne do asfaltu, nalehne na přední vnější kolo a prostě zatočí. Zvuk foukaného šestiválce o objemu 3,8 litru a výkonu 552 koní (406 kW) je elektrizující, spíš brutální než melodický. Ani brzdy nejsou právě slaboučké, ve čtyřbodových pásech nevisím jen proto, že se ze všech sil zapírám nohama. Systém není převzat z GT-R, technici jej ušili eRku na míru. I když Juke-R bez problémů pokoří hranici 270 km/h, na konci vzdálené 600 metrové rovinky, se začátkem ve stoupání, brzdíme z rychlosti 220 km/h. Jo, docela slušný kalup.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Na rozdíl od předprodukční verze má naše auto už dořešené chlazení a proto není třeba mezi jednotlivými jízdami moc dlouho čekat. Ostatně ona ani okolní teplota kolem deseti stupňů (Španělé, zabalení do šál a péřovek, naše tenké svetříky moc nechápou) techniku moc netrápí.

Leaf Nismo RC: šílená tramvaj

Jízda na sedadle smrti vedle kluka odkojeného PlayStationem končí, teď nastal čas odplaty. Usedám do elektrického Leafu Nismo RC a na sedadle spolujezdce se nenápadně křižuje Wolfgang Reip. Tenhle sympatický, vytáhlý Belgičan vyhrál GT Academy minulý rok a už v prvních závodech ukázal, že s ním soupeři musí počítat.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Plechový interiér je po Alcantarové pohodičce z Juke-R hodně velká změna, navíc s volantem tu nejde hýbat, takže jedu na hrozně dlouhé ruce. Volantík je jako od počítače, nebo PS3, chcete-li. Ne, počkejte, já už vím, co mi to připomíná nejvíc! Přerostlou motokáru!

Odpich elektrické placičky je hodně slušný: i když motor má „jen“ 80 kW, jeho 280 N.m je k mání vpravdě kdykoliv a kdekoliv, tedy i na výjezdu z utažené zatáčky. Wolfgang to ví, takže mě v nejpomalejším vracáku krotí. Sorry, ale zkusit se to musí, takže jdu o trošku dřív na plyn, ehm, elektriku, a placka se decentně zavrtí. Vida ty mrško, ona by s tebou byla legrace, mít na to víc než jeden průjezd.

nissan jizdnidojmy nissan jizdnidojmy

Na rovince, kde vytuněný crossover uháněl hodně přes 200, vyleze rychlost na bídných 130 km/h. Pocitově jsou obě auta adrenalinově srovnatelná, 938 kilogramů vážící Leaf se závoďácky natřásá, cítíte každé zrno písku pod koly a do toho posloucháte nezaměnitelný tramvajový soundtrack. Protože má Nismo RC „nulové emise“ (a kde se vyrobí ta elektřina, he?), mám po vystoupení neodolatelnou chuť tančit se zajíčky a žabičkami. Nebo za to mohl ten vyplavený adrenalin? Kdo ví.

Hry pro dětičky? Ne, perfektní trénink!

Závodní simulátory očividně mají moc vytrénovat vaše reakce i vnímání rychlosti, volbu stopy nebo trefování brzdných bodů tak dobře, že se na nich může odkojit opravdu špičkový závodní jezdec. I novináři měli možnost zkusit si zajet Tsukubu (kultovní japonský okruh) v Nissanu 370Z, určeném pro závodní klání v rámci GT Academy a poměřit své síly s Lucasem a Wolfgangem. Samozřejmě virtuálně, v takovém tom vajíčku s obrazovkou, volantem a sedačkou.

S volantem ani PS3 nemám žádné zkušenosti, takže moje první kola jsou dost děsivá. Po čase mě to ale baví a zrychluji – než jdu na kutě, dokážu Tsukubu (asi náhodou) objet za minutu a šest sekund. Nejlepší novináři to zvládnou o zhruba sekundu rychleji, oba závodníci jsou však mnohem dál a se železnou pravidelností jezdí časy pod 1:03. Wolfgang je o kousíček lepší než jeho španělský kolega a závod na pět kol přesvědčivě vyhrává, když časy všech letmých kol vtěsná do několika málo desetin sekundy. Holt mistr.

To ale ještě není všechno, vlastně to nejlepší má teprve přijít. V malé místnůstce vedle stojí simulátor s ohromným plátnem a kokpitem závodního auta. Vypadá to jako formule, ale není to formule: úzký kokpit patří speciálu Deltawing, na plátně se však v rFactoru proháníte závoďákem Oreca 03. Auto třídy LMP2 pohání vidlicový osmiválec o objemu 4,5 litru a Lucas se s ním v roce 2011 zúčastnil třeba dvanáctihodinovky v Sebringu.

Všechno je najednou nějaké reálnější, hlavně zpětná vazba od formuloidního volantu je opravdu hodně naturální: holky by měly co dělat, aby ho ukočírovaly a i mě po několika kolech začínají trochu bolet ruce. Jestli je opravdu reálný odpor, tak to závodníky při vytrvalostních eventech docela lituji.

A schválně, kdo myslíte, že zde zajel nejlepší čas? Ano, tipujete dobře, zase Belgičan Reip, o slabou sekundu před Ordóňezem. Dejte na mě, ten chlapík má před sebou skvělou kariéru!



















Juke Nismo: technické údaje
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (cm3): 1618
Nejvyšší výkon (k (kW) / ot/min): 200 (147) / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2400-4800
Dynamika a spotřeba
Maximální rychlost (km/h): 215
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7,8
Spotřeba- kombinace (l/100 km): 6,9
Rozměry a hmotnosti:
Délka x šířka x výška (mm) 4165 x 1770 x 1565
Rozvor (mm) 2530
Velikost kufru (l): 251
Objem nádrže (l): 46
Provozní hm. / nosnost (kg): 1368 / 353
Rozměr pneu: 225/45 R 18
Aleš Jungmann
Diskuze (20)
20. 2. 2013 11:01
Re: 610
ještě VWĚTŠÍM objemem (kufru).
20. 2. 2013 11:00
Re: 610
jojo, denně potkávám borce, co mě na 50tce předjíždějí 80. Pak je dojedu na dálnici, neb mě to 130 jede.
20. 2. 2013 10:58
Re: 610
Ten kdo je zvyklý na motor z automatické pračky výkon nepotřebuje...
20. 2. 2013 10:55
červená
já bych dal do červené ještě paprsky na elektronech, vždy z půlky. Vypadá to dobře a to i pod kapotou. Jen když si vzpomenu na zvuk GT-R, tak si nemůžu pomoct, ale evokuje to ve mě zubaře.
20. 2. 2013 10:50
samostatna znacka?
"...Nismo je vlastně úplně samostatně stojící značka..."

Ehm, NISMO je skratka z "Nissan Motorsport International Co., Ltd." a je to divizia v ramci Nissanu, takze asi sotva to moze byt uplne samostatna znacka. A pise sa to praveze komplet velkymi pismenami. Z malych pismen maju len stylizovane logo...