Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Nissan Qashqai oficiálně! Hybridní, bezpečnější, s lepší výbavou, ale stále svůj

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai
118 Fotogalerie
Diskuze (102)

Nissan Qashqai v roce 2007 zakládal segment kompaktních crossoverů. Po třech milionech prodaných kusů v Evropě přichází jeho třetí generace.

Nissan pokračuje v mezigenerační proměně své nabídky SUV, když prezentuje novou generací svého nejprodávanějšího modelu v Evropě. Tím je kompaktní crossover Qashqai, který přijíždí již ve své třetí generaci. Ta sází na zcela novou konstrukci a moderní techniku.

Větší, prostornější

I přes tyto změny však novinka zůstává tím charakteristickým kompaktním crossoverem, jehož byl Qashqai průkopníkem. Celková silueta je tak prakticky zachována, přestože celek působí svalnatěji a využívá ostřejších linek. Poznávacím znakem se stává zvětšená maska chladiče a osobité světlomety. Díky použití diod jsou štíhlejší, osobitost jim dodává denní svícení tvořící motiv bumerangu. Specialitou je možnost Matrix LED světlometů, upravujících světelný paprsek podle potřeby.

Z hlediska rozměrů se nový Qashqai lehce zvětšil. S délkou 4.425 mm je o 35 mm delší než předchůdce, rozvor se natáhl o 20 mm na 2.666 mm. Auto je navíc také širší a vyšší.

Video placeholder
Nissan Qashqai: Nová generace • Zdroj: Nissan

Nárůst vnějších rozměrů přitom nepomáhá jen vnitřnímu prostoru pro posádku, ale také zavazadelníku. Jeho objem vzrostl o 50 litrů (na 451 litrů), a to částečně i díky snížení podlahy o 20 mm, což se Nissanu povadlo díky přepracované konstrukci zadního zavěšení.

To interiér je nově koncipovaný. Využívá sice nejmodernějších řešení, jako je digitální přístrojový štít s 12,3" obrazovkou a konfigurovatelným zobrazením nebo 10,8" head-up displej, promítající informace přímo na čelní sklo, zachovává si však i klasické ovladače. Nissan přitom zdůrazňuje, že se při návrhu dbalo na použitelnost a ergonomii ovládání. Díky tenčím A sloupkům, většímu sklonu čelního skla nebo přesunutí vnějších zpětných zrcátek od sloupků do dveří zase má být z auta lépe vidět.

Celkově má být interiér také prémiovější než dosud. Multimediální systém využívá volně stojící devítipalcovou dotykovou obrazovku a nechybí mu funkce Android Auto a Apple CarPlay. Praktickým prvkem pro posádku mají být i USB nabíječky ve standardech USB-A i USB-C nebo zadní dveře otevírané do úhlu 90°.

Výhradně hybridy

Jak už Nissan avizoval, nabídka motorů vsadí na trend elektrifikace. Základem je zážehový mildhybrid 1.3 DIG-T, dostupný ve dvou výkonových verzích - se 103 a 116 kW. Spalovací motor tak v tomto případě doplňuje elektromotor, čerpající energii z lithium-iontových baterií dobíjených rekuperací brzdné energie.  Systém váží jen 22 kg, přičemž automobilka prohlašuje, že poskytuje více síly než konkurenční řešení.

V případě silnější verze bude možné mildhybrid pořídit také v kombinaci s CVT převodovkou X-Tronic, pro níž bude dostupný také pohon všech kol. Ten využívá nový řídicí systém, přičemž nabízí hned pět různých režimů nastavení, upravujících jeho charakteristiku.

Klíčovou novinkou je ale hybrid e-Power, který Nissan v Evropě nabídne vůbec poprvé. Inovativní systém kombinuje v Qashqaii zážehovou patnáctistovku o výkonu 115 kW s generátorem energie, měničem a elektromotorem o výkonu 140 kW. O pohon předních kol se přitom stará právě elektrický agregát, když ten spalovací funguje výhradně jako generátor elektrické energie. Podle výrobce to zajišťuje výhody elektroaut (lineární zrychlení) bez jejich nevýhod (nutnost dobíjet baterie). Spalovací motor má zase pracovat vždy v optimálních otáčkách pro nižší spotřebu paliva. Turbodiesely nový Qashqai už nenabídne.

Nová konstrukce

Právě s elektrifikovanými motory souvisí konstrukce automobilu. Ta je totiž zcela nová, v podobě alianční platformy CMF-C, která se v evropské nabídce Renault-Nissanu objevuje vůbec poprvé.

Využívá nově nastaveného posilovače řízení pro lepší odezvu nebo upraveného nastavení vzpěr McPherson, vzadu je u verzí s pohonem předních kol torzní příčka, zatímco u čtyřkolky víceprvkové zavěšení.

Hlavní výhodou má být ale nižší hmotnost, a to díky pokročilým svařovacím a lisovacím technikám, stejně jako díky lehčím komponentům. Celkem je tak základní konstrukce vozu o 60 kg lehčí než u původního modelu a zároveň o 41 % tužší. Konkrétně kompozitové víko zavazadelníku ušetřilo 2,6 kg, hliníkové přední a zadní dveře, stejně jako blatníky a kapota zase snížily hmotnost o 21 kg.

Bezpečnější než dosud

Nechybí pak ani nejnovější bezpečnostní asistenty. Systém automatizované jízdy ProPilot tak byl dále vylepšen, nově se jmenuje ProPilot s Navi-link. Nadále kombinuje funkce adaptivního tempomatu s funkcí stop & go a udržování v jízdním pruhu, nově k tomu však přidává i spolupráci s daty z navigace nebo sledování mrtvého úhlu. Qashqai se tak nově umí přizpůsobit aktuálně povolenému rychlostnímu limitu nebo automaticky přibrzdit před zatáčkou, stejně jako zabránit změně pruhu, pokud v tom vedlejším jede jiné vozidlo.

Novinkou je i tzv. ochrana boků, která upozorňuje na hrozící srážku s předmětem na boku vozidla, typicky třeba při odbočování na parkovací místo. Qashqai také automaticky zabrzdí při couvání, pokud detekuje potenciální nebezpečí srážky. Bezpečnost každopádně nehlídá jen elektronika, novým prvkem je také standardně dodávaný středový airbag mezi předními sedadly chránící posádku při bočním nárazu.

Nissan Qashqai třetí generace je v podstatě britský projekt. Design totiž vznikal v londýnském centru Nissanu, zatímco vývoj probíhal v centrále v anglickém Carnfieldu. A v Británii se bude vůz i vyrábět, konkrétně v závodě v Sunderlandu.

Vstoupit do diskuze (102)