Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová auta v prvním čtvrtletí zdražila o 3,9 procenta

ČTK ČTK 9. 5. 2020 • 11:04
34
19
Zobrazit náhledy (34)
Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto v Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto Ilustrační foto

Ceny nových osobních aut v základním provedení vzrostly v 1. čtvrtletí v průměru o 3,9 procenta, tedy o zhruba 16.400 Kč.

Ceny vozidel v nejvyšších výbavových stupních pak stouply o 2,7 procenta. Proti předchozímu čtvrtletí zdražilo 69 procent automobilů napříč výbavami. Vyplývá to z cenového indexu EY.

Podle zástupců EY nové údaje dokládají pokračující zdražování prakticky všech sledovaných tříd vozidel a zároveň, v rozporu se čtvrtletím minulým, i zužování nabídky dostupných variant.

"Uplynulé období bylo jednoznačně ovlivněno několika faktory. Tím prvním je beze sporu aktuální situace ohledně covidu-19. V tomto směru očekáváme další dopady i v následujících měsících, přestože většina slev se patrně odehraje na úrovni dealerství prahnoucích po vylepšení cash flow. Dalším trendem je úprava cenové politiky importérů v souvislosti s letos nově platnými emisními limity. V neposlední řadě pak dynamickému vývoji všech našich ukazatelů napomáhá modelová obměna, kdy novější generace startují zpravidla o poznání výše než jejich předchůdci," uvedl partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Oproti počátku roku 2018 pak nejlevnější modely do dubna zdražily o 12,4 procenta, což představuje v průměru 55.404 Kč. I po odečtení inflace ceny nových automobilů v základní výbavě stouply o 4,6 procenta.

Jediným segmentem, kde průměrně klesla základní cena, byla vyšší střední třída, kde se snížila o 1,9 procenta. Z jednotlivých modelů za poslední čtvrtletí nejvíce, o 290.000 Kč, zdražila Škoda Citigo, protože je k dispozici jen jako elektromobil, velmi zdražil rovněž Nissan Qashqai, o 118.000 Kč, a také Škoda Octavia, která v nové generaci navýšila cenu o 64.000 Kč. Naopak Dacia Duster zlevnila o 45.000 a Ford Fiesta o 25.000 Kč.

Ceny nejvyšších výbav dlouhodobě opisují křivku vývoje inflace v ČR. Růst o 2,7 procenta znamená zvýšení ceny o průměrných 24.400 Kč. Oproti začátku roku 2018 byly ceny navýšeny o 6,5 procenta. Proti lednu letošního roku zdražilo 56 procent nejdražších variant sledovaných modelů. V porovnání s lednem letošního roku lze zaznamenat nejvyšší růst u vozidel segmentu B a pak kategorie SUV.

Po mírnému navyšování dostupných variant sledovaných modelů v předchozích čtvrtletích se jejich počet od ledna do dubna letošního roku opět snížil, a to o 1,5 procenta. Zúžení nabídky se dotklo nejen benzinových agregátů, a to o 1,7 procenta, ale i motorů na CNG, kde byl pokles o třetinu. Nabídka elektromobilů se proti tomu rozšířila o 71 procent.

"Výrazný nárůst počtu dostupných elektromobilů asi většinu z nás nechá chladnými. Co možná trochu překvapí, je pozvolnější nárůst počtu nabízených plugin hybridních vozidel. V tomto směru jsme většinu premiér zaznamenali na konci loňského roku s počátkem prodeje v letošním lednu. Do budoucna však s příchodem nových generací a modernizovaných provedení stávajících generací modelů očekáváme výrazné rozšiřování tímto směrem," dodal Knap.

Související články

Témata
11. 5. 2020 21:38
Re: Zdažovanie.
Das prosim cisla toho neexistujuceho trhu s kompaktmi nad 20k? Pretoze ja nepoznam nikoho, koho stal jeho novy mainstream kompakt menej. A je jedno ci v triede SUV alebo kombi/HB. Asi sa pohybujem v inom prostredi ako ty, ale aby sme eliminovali subjektivne dojmy chce to tvrde cisla.
11. 5. 2020 18:19
Re: Zdažovanie.
K 5 az 10 percent:
Ked mas 100 Kč, tak sa budes rozhodovat medzi obedom za 85 a 95 Kč. Ale ked vsetci zdrazia na 120 Kč, tak vysledok bude, ze zostanes bez obedu - resp. doma si spravis zemlu - a vsetky restiky vyjdu naprazdno. Trh sa zruti, prestane existovat.

Podla mna nad cca. 20000 EUR na Slovensku neexistuje skoro ziadny trh pre mainstreamove kompakty, nemusis cakat na EV a 600t+ za Bcka, ta situacia uz nastala, len si to automotive a politika nechce uvedomit - je uplne jedno, ci to bude 21000 alebo 29000 - nepreda sa to, poklesy predaja v radoch desiatok percent, a je uplne jedno, ci je to ford ci opel.
Automobilka bud musi najst sposob, ako predavat lacnejsie, alebo ako utlmit vyrobu na realny dopyt/poptavku, a/alebo predavat v DE, FR a na SK a pod. sa uplne vykaslat.

P.S.
Nieco podobne sa uz stalo v Australii - ludia prestali kupovat Hondy - jednoducho neakceptuju zvysenu cenu. Honda to riesi po svojom - rusi dealerov - bude zopar predajni vo vlastnictve Hondy so zopar modelmi za pevne ceny.
Alebo india - Suzuki naslo sposob, ako ponuknut indom auta za ceny, ktore vedia zaplatit = maju POLOVICU trhu.
Avatar - Emel
11. 5. 2020 14:15
Re: Zdažovanie.
No dobře, to je pro matematika totéž, zisk a ztráta jsou jedna veličina (minilekce ekonomie pro Hamunu - říká se tomu hospodářský výsledek).

Slevy jsou nebezpečná hračka... zákazníci si zvyknou a pak si těžko odvykají. Pokud nemají na výběr, tak podle mě prostě těch 5-10% navíc zaplatí.

Napíšu to ještě jinak - pokud by všichni zlevnili nebo zdražili o 5%, tak se podle mě celkový počet prodaných aut moc nezmění. Těch 5% bude hrát roli v rozhodování mezi Fordem a Opelem, ale ne v dilematu nové auto ano nebo ne.

PS: počkej na éru EV... až budou béčková auta za 600t+... tam se teprve narazí na limity.
11. 5. 2020 12:34
Re: Zdažovanie.
Teraz nejde o maximalizaciu zisku ale o minimalizaciu strát.

Ak nebudu predaje, straty budu omnoho vyssie ako keby mali predavat pod vyrobnu cenu.
Mozu zdrazovat a drzat sucasny kurz, ale nech sa pripravia na celorocny pokles predaja c celej EU 25-50 percent podla automobilky. Nasledne prepustanie atd. A na dalsi rok nebude lepsie...

Clovek by cakal, ze pri takejto krize prestanu vyplacat dividendy pre akcionarov, zrusia odmeny pre zamestnancov vratane top managementu, zjednotia sa EU automobilky a dosiahnu uvolnenie nereálnych ekoteroristickych cielov tak ako v USA, ale nie, oni si chcu zit ako v bavlnke a zly zly zakaznik...

Ked mas raz stokonove auto, nevydolujes z neho dvesto koni - a to iste plati o EU zakaznikovi - kupna sila je raz taka aka je, a bud ponuknes auto v tejto kupnej sile alebo nepredas...
11. 5. 2020 12:30
Re: Zdražování je minimální
A ked uz tieto analyzy milujes aj vies aky je velky ten rozdiel medzi priemerom a medianom? Pretoze az tak vyznamny nie, ale to zvecsa pozadovaci medianu casto ani netusia, lebo sa to nehodi do kramu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku