Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová auta v prvním čtvrtletí zdražila o 3,9 procenta

ČTK
Diskuze (19)

Ceny nových osobních aut v základním provedení vzrostly v 1. čtvrtletí v průměru o 3,9 procenta, tedy o zhruba 16.400 Kč.

Ceny vozidel v nejvyšších výbavových stupních pak stouply o 2,7 procenta. Proti předchozímu čtvrtletí zdražilo 69 procent automobilů napříč výbavami. Vyplývá to z cenového indexu EY.

Podle zástupců EY nové údaje dokládají pokračující zdražování prakticky všech sledovaných tříd vozidel a zároveň, v rozporu se čtvrtletím minulým, i zužování nabídky dostupných variant.

"Uplynulé období bylo jednoznačně ovlivněno několika faktory. Tím prvním je beze sporu aktuální situace ohledně covidu-19. V tomto směru očekáváme další dopady i v následujících měsících, přestože většina slev se patrně odehraje na úrovni dealerství prahnoucích po vylepšení cash flow. Dalším trendem je úprava cenové politiky importérů v souvislosti s letos nově platnými emisními limity. V neposlední řadě pak dynamickému vývoji všech našich ukazatelů napomáhá modelová obměna, kdy novější generace startují zpravidla o poznání výše než jejich předchůdci," uvedl partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.

Oproti počátku roku 2018 pak nejlevnější modely do dubna zdražily o 12,4 procenta, což představuje v průměru 55.404 Kč. I po odečtení inflace ceny nových automobilů v základní výbavě stouply o 4,6 procenta.

Jediným segmentem, kde průměrně klesla základní cena, byla vyšší střední třída, kde se snížila o 1,9 procenta. Z jednotlivých modelů za poslední čtvrtletí nejvíce, o 290.000 Kč, zdražila Škoda Citigo, protože je k dispozici jen jako elektromobil, velmi zdražil rovněž Nissan Qashqai, o 118.000 Kč, a také Škoda Octavia, která v nové generaci navýšila cenu o 64.000 Kč. Naopak Dacia Duster zlevnila o 45.000 a Ford Fiesta o 25.000 Kč.

Ceny nejvyšších výbav dlouhodobě opisují křivku vývoje inflace v ČR. Růst o 2,7 procenta znamená zvýšení ceny o průměrných 24.400 Kč. Oproti začátku roku 2018 byly ceny navýšeny o 6,5 procenta. Proti lednu letošního roku zdražilo 56 procent nejdražších variant sledovaných modelů. V porovnání s lednem letošního roku lze zaznamenat nejvyšší růst u vozidel segmentu B a pak kategorie SUV.

Po mírnému navyšování dostupných variant sledovaných modelů v předchozích čtvrtletích se jejich počet od ledna do dubna letošního roku opět snížil, a to o 1,5 procenta. Zúžení nabídky se dotklo nejen benzinových agregátů, a to o 1,7 procenta, ale i motorů na CNG, kde byl pokles o třetinu. Nabídka elektromobilů se proti tomu rozšířila o 71 procent.

"Výrazný nárůst počtu dostupných elektromobilů asi většinu z nás nechá chladnými. Co možná trochu překvapí, je pozvolnější nárůst počtu nabízených plugin hybridních vozidel. V tomto směru jsme většinu premiér zaznamenali na konci loňského roku s počátkem prodeje v letošním lednu. Do budoucna však s příchodem nových generací a modernizovaných provedení stávajících generací modelů očekáváme výrazné rozšiřování tímto směrem," dodal Knap.

ČTK
Diskuze (19)

Doporučujeme

11. 5. 2020 21:38
Re: Zdažovanie.
Das prosim cisla toho neexistujuceho trhu s kompaktmi nad 20k? Pretoze ja nepoznam nikoho, koho stal jeho novy mainstream kompakt menej. A je jedno ci v triede SUV alebo kombi/HB. Asi sa pohybujem v inom prostredi ako ty, ale aby sme eliminovali subjektivne dojmy chce to tvrde cisla.
11. 5. 2020 18:19
Re: Zdažovanie.
K 5 az 10 percent:
Ked mas 100 Kč, tak sa budes rozhodovat medzi obedom za 85 a 95 Kč. Ale ked vsetci zdrazia na 120 Kč, tak vysledok bude, ze zostanes bez obedu - resp. doma si spravis zemlu - a vsetky restiky vyjdu naprazdno. Trh sa zruti, prestane existovat.

Podla mna nad cca. 20000 EUR na Slovensku neexistuje skoro ziadny trh pre mainstreamove kompakty, nemusis cakat na EV a 600t+ za Bcka, ta situacia uz nastala, len si to automotive a politika nechce uvedomit - je uplne jedno, ci to bude 21000 alebo 29000 - nepreda sa to, poklesy predaja v radoch desiatok percent, a je uplne jedno, ci je to ford ci opel.
Automobilka bud musi najst sposob, ako predavat lacnejsie, alebo ako utlmit vyrobu na realny dopyt/poptavku, a/alebo predavat v DE, FR a na SK a pod. sa uplne vykaslat.

P.S.
Nieco podobne sa uz stalo v Australii - ludia prestali kupovat Hondy - jednoducho neakceptuju zvysenu cenu. Honda to riesi po svojom - rusi dealerov - bude zopar predajni vo vlastnictve Hondy so zopar modelmi za pevne ceny.
Alebo india - Suzuki naslo sposob, ako ponuknut indom auta za ceny, ktore vedia zaplatit = maju POLOVICU trhu.
Avatar - Emel
11. 5. 2020 14:15
Re: Zdažovanie.
No dobře, to je pro matematika totéž, zisk a ztráta jsou jedna veličina (minilekce ekonomie pro Hamunu - říká se tomu hospodářský výsledek).

Slevy jsou nebezpečná hračka... zákazníci si zvyknou a pak si těžko odvykají. Pokud nemají na výběr, tak podle mě prostě těch 5-10% navíc zaplatí.

Napíšu to ještě jinak - pokud by všichni zlevnili nebo zdražili o 5%, tak se podle mě celkový počet prodaných aut moc nezmění. Těch 5% bude hrát roli v rozhodování mezi Fordem a Opelem, ale ne v dilematu nové auto ano nebo ne.

PS: počkej na éru EV... až budou béčková auta za 600t+... tam se teprve narazí na limity.
11. 5. 2020 12:34
Re: Zdažovanie.
Teraz nejde o maximalizaciu zisku ale o minimalizaciu strát.

Ak nebudu predaje, straty budu omnoho vyssie ako keby mali predavat pod vyrobnu cenu.
Mozu zdrazovat a drzat sucasny kurz, ale nech sa pripravia na celorocny pokles predaja c celej EU 25-50 percent podla automobilky. Nasledne prepustanie atd. A na dalsi rok nebude lepsie...

Clovek by cakal, ze pri takejto krize prestanu vyplacat dividendy pre akcionarov, zrusia odmeny pre zamestnancov vratane top managementu, zjednotia sa EU automobilky a dosiahnu uvolnenie nereálnych ekoteroristickych cielov tak ako v USA, ale nie, oni si chcu zit ako v bavlnke a zly zly zakaznik...

Ked mas raz stokonove auto, nevydolujes z neho dvesto koni - a to iste plati o EU zakaznikovi - kupna sila je raz taka aka je, a bud ponuknes auto v tejto kupnej sile alebo nepredas...
11. 5. 2020 12:30
Re: Zdražování je minimální
A ked uz tieto analyzy milujes aj vies aky je velky ten rozdiel medzi priemerom a medianom? Pretoze az tak vyznamny nie, ale to zvecsa pozadovaci medianu casto ani netusia, lebo sa to nehodi do kramu.