Nová Kia EV4 přijíždí jako sedan i hatchback. Prodej začně ještě letos
Dva nové elektromobily nižší střední třídy nabídne Kia ve třetím kvartálu letoška. Základem je pohon předních kol 150 kilowatty, tři displeje v kabině a možnost napájet domácí spotřebiče.
Korejská automobilka Kia přidává další dva elektromobily do své nabídky, a to v nižší střední třídě. Označení EV4 dostaly dvě karosářské varianty téhož modelu – sedan a hatchback, oba však stylizované do podoby crossoveru.
Spojuje je podvozková platforma E-GMP ve variantě sdílené s menší Kiou EV3, což znamená napětí 400 V a pohon předních kol výkonem 204 koní. Zrychlení na stovku proběhne za ideálních podmínek adheze a nabití baterie do 8 sekund a maximálka je 170 km/h.
Podvozek nabídne verzi MacPhersonů upravenou pro elektromobily na přední nápravě a víceprvkovou nápravu vzadu. Tlumiče dostaly frekvenčně řízené ventily SFD3 třetí generace, pomáhající odfiltrovat rychlé vibrace z vozovky, a hydraulická uložení tlumičů s názvem Hydro G, která zlepšují absorpci rázů. Automobilka hovoří také o vylepšené geometrii pohonu předních kol a výztuhách na klíčových místech karoserie, které mají dohromady zvyšovat dynamickou stabilitu, snižovat přenos rázů do řízení a zlepšit jeho zpětnou vazbu.
Dojezd na jedno nabití závisí na karoserii i baterii, která může mít kapacitu 58,3 nebo 81,4 kWh. Jeho hodnota až 630 km v ideálních podmínkách je dána také pečlivým zakrytováním podvozku, které pomáhá ke koeficientu odporu vzduchu Cd jen 0,23.
Baterie může sloužit i jako nouzový zdroj energie pro elektrospotřebiče či domácnost. V prvním případě funkce V2L (Vehicle-To-Load) dokáže adaptér poskytnout až 3,6 kW, v druhém funkce V2G (Vehicle-To-Grid) dá až 10 kW.
Tři displeje na jednom panelu
Po stránce elektroniky nabídne EV4 možnost odemykat nejen mobilem, ale i chytrými hodinkami. Variabilní rekuperační brzdění i-Pedal 3.0 znamená možnost ovládání vozu jedním pedálem. Samozřejmostí jsou online aktualizace softwaru vozu a 30“ interiérový panel s displeji nabídne kromě standardního přístrojového štítu a infotainmentu také streamovací služby včetně Youtube či Netflixu.

Onen panel je složen ze tří samostatných displejů. Přístrojový štít i centrální displej infotainmentu mají po 12,3“ úhlopříčky a jejich funkce je docela jasná; třetí displej o úhlopříčce 5,3“ nabízí informace a ovládání klimatizace. Je však umístěn uprostřed panelu, kde je extrémní riziko, že řidiči bude ve výhledu na něj bránit věnec volantu.
Naštěstí Kia necentralizovala ovládání klimatizace pouze do tohoto displeje. První zveřejněné fotografie ukazují, že na centrálním panelu zůstala alespoň základní tlačítka např. pro teplotu. O patro výš nad výdechy, mezi nimiž vidíme kolečko pro hlasitost, trůní tlačítka k základnímu ovládání infotainmentu, jeden z nejlepších ergonomických prvků interiérů moderních kií a hyundaiů. Jak zde, tak i na volantu zůstávají nastavitelná tlačítka.
Interiér nabízí otočnou loketní opěrku či posuvný panel v podobě stolečku, automobilka hovoří také o velkorysém prostoru pro přední i zadní cestující a také zavazadla. Hatchback nabídne 435 litrů základního objemu kufru, sedan – a je to vážně sedan, nikoliv liftback, záď se neotvírá spolu se sklem – má 490l zavazadelník.
Cílí na pět hvězd
Bezpečnostní elektronika na palubě samozřejmě obsahuje všechno, co dnes člověk očekává, od samočinného nouzového brzdění přes sledování únavy řidiče, „eurohlásítko“ rychlosti ISA a detekce držení volantu až po asistent pro poloautonomní jízdu po dálnici HDA 2. Cílem nejen elektronické výbavy je dosažení pětihvězdičkového hodnocení od Euro NCAP a ceny Top Safety Pick amerického IIHS.
Vozy se představily v rámci Dne elektromobilů Kia 2025 ve Španělsku. „EV4 je významným krokem kupředu na naší cestě k elektrifikaci a nabízí vyspělé technologie a výběr karosářských provedení pro zájemce, kteří touží po bezproblémovém přechodu k elektrické mobilitě,“ řekl Ho Sung Song, prezident a generální ředitel Kie.
Výroba sedanu má začít v korejském Gwangmyeongu v březnu letošního roku, hatchback bude vznikat ve slovenské Žilině v druhé polovině letoška. V Evropě je hlavním záměrem prodávat právě hatchback, protože sedany u nás tolik netáhnou, ale k mání budou i v Česku obě karosářské varianty.
První vozy by měly být na českém trhu ve třetím čtvrtletí letoška; do té doby se jistě dozvíme i ceny. Automobilka chystá také verzi s pohonem všech kol a dost možná i výkonnější GT; kdy se tato provedení ukážou, je však zatím ve hvězdách.
Kia EV4 – známá tech. data | ||||
Model | EV4 sedan | EV4 hatchback | ||
Provedení | Base | Long Range | Base | Long Range |
Podvozková platforma | E-GMP 400 V, přední pohon | |||
Délka × šířka × výška | 4.730 × 1.860 × 1.480-1.485 mm | 4.430 × 1.860 × 1.480-1.485 mm | ||
Rozvor náprav | 2820 mm | |||
Akumulátor | 58,3 kWh | 81,4 kWh | 58,3 kWh | 81,4 kWh |
Výkon | 150 kW (204 k) | |||
Zrychlení na 100 km/h | 7,4 s | 7,7 s | 7,4 s | 7,7 s |
Dojezd (WLTP) | 430 km | 630 km | 410 km | 590 km |
Nabíjení DC (10-80 %) | 29 min | 31 min | 29 min | 31 min |
Nabíjení AC (11 kW, 10-100 %) | 5 h 20 min | 7 h 15 min | 5 h 20 min | 7 h 15 min |
Pneumatiky | 215/60 R17 | |||
0–100 km/h | 7,4 s | 7,7 s | 7,4 s | 7,7 s |
Nejvyšší rychlost | 170 km/h | |||
Zavazadlový prostor (VDA) | 490 l | 435 l |