Nová technika Hyundai: Motor pro hybridy a automat pro předokolky
Automobilka Hyundai na své již tradiční mezinárodní konferenci věnované pohonným systémům představila novou techniku. Nový motor rodiny Kappa najde uplatnění v chystaných hybridech, osmistupňový automat je upraven pro použití ve vozech s pohonem předních kol.
Zážehový agregát 1.6 GDI poskytne nejvyšší výkon 77 kW a točivý moment 147 N.m. Jedná se o první jednotku Hyundaie, která kombinuje Atkinsonův cyklus, chlazený systém recirkulace výfukových plynů (EGR) a dlouhozdvihovou koncepci. Tato kombinace byla použita pro zvýšení tepelné účinnosti, čtyřválec chce také nabídnout nižší spotřebu paliva.
Atkinsonův cyklus snižuje ztráty sání pozdějším zavíráním sacích ventilů a relativním zvýšením expanzního poměru přispívá k vyšší hospodárnosti. Proudění oleje zjednodušila integrace řídicího ventilu olejového okruhu na straně sání do systému plynule proměnného časování ventilů CVVT. Pro rychlejší reakce systému byl navíc zvětšen fázový úhel systému CVVT.
Pro dosažení rychlejšího spalování konstruktéři speciálně zkonstruovali rovné sací potrubí, které zlepšuje vířivé proudění recirkulovaných výfukových plynů. Vstřikovače GDI pracují s nejvyšším vstřikovacím tlakem 200 barů, což zajišťuje čisté spalování.
Blok a hlava válců jsou termostatem udržovány na odlišných provozních teplotách (105 ℃, resp. 88 ℃). Toto řešení s vyšší teplotou chladicí kapaliny v bloku válců zlepšuje tření a snižuje riziko k detonačnímu spalování. Blok válců se přitom rychle zahřeje na provozní teplotu, čímž se sníží tření a zvýší účinnost, zatímco relativně nízké teploty v hlavě válců potlačují sklon k detonačnímu spalování, čímž se zase snižuje spotřeba paliva.
Nový agregát se na trhu objeví na začátku roku 2016. Hyundai to zatím nepotvrdil, motor by nicméně mohl debutovat v konkurentovi Toyoty Prius chystaném právě pro příští rok.
Hyundai už osmistupňový automat používá v modelech s pohonem zadních kol (jmenovitě Genesis a Equus), nově je chce využít i v předokolkách. Použit bude pro velké modely poháněné motory Lambda, Theta GDI Turbo a R. Objevit by se mohl třeba v SUV Santa Fe nebo sedanu Azera.
Ve srovnání se stávající šestistupňovou samočinnou převodovkou má nový automat nabídnout o 7,3 % nižší spotřebu paliva. Navzdory vyššímu počtu stupňů je navíc o 3,5 kilogramu lehčí. V praxi má řidiče potěšit též lepší akcelerace na nižší stupně a nižší spotřeba ve vyšších rychlostech.
Nová je skříň ventilu převodovky, která umožňuje přímé ovládání spojky elektromagnetickým ventilem místo dosavadních několika ventilů. Tímto zjednodušením konstrukce automobilka snížila riziko případného úniku oleje. Přepracováno bylo olejové čerpadlo, jehož ozubené soukolí je kompaktnější než dosud.