Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová továrna BMW v Maďarsku se pozdrží. Auta začne vyrábět až v roce 2025

David Bureš
Diskuze (0)

BMW se přidá k Audi a Mercedesu a bude rovněž vyrábět své vozy v Maďarsku. Ještě to ale nějakou dobu potrvá.

Maďarsko si obvykle s automobilovým průmyslem moc nespojíme, už jen proto, že žádnou vlastní značku osobních aut nemá - jedině výrobce autobusů Ikarus nebo výrobce nákladních strojů Rába. Jenže ve skutečnosti je klíčovým centrem výroby aut. V této zemi totiž už dnes vyrábí Audi, Mercedes-Benz a Suzuki. Nově se k nim přidá také BMW.

BMW totiž už v roce 2018 oznámilo, že v Maďarsku chystá vybudovat novou továrnu na výrobu automobilů, s roční výrobní kapacitou 150.000 vozů. Vybudována měla být nedaleko města Debrecín, asi 230 kilometrů od Budapešti, a to díky investici jedné miliardy eur. Provoz měla podle tehdejších plánů spustit v roce 2023.

Jenže mezitím svět zasáhla pandemie koronaviru, a tak BMW muselo své plány na výstavbu nového závodu odsunout. Loni v květnu tak finanční ředitel automobilky Nicolas Peter oznámil, že se některé projekty přehodnocují. Mezi nimi měl být právě i nový maďarský závod, jehož spuštění se mělo posunout o rok.

Nyní přitom automobilka start výroby v Maďarsku znovu posouvá. BMW totiž oznámilo, že výroba v Debrecínu bude spuštěna až v roce 2025, a to v souvislosti s jmenováním nového šéfa budované továrny. Tím se stává Hans-Peter Kemser, který dosud šéfoval závodu v Lipsku, a to už od roku 2015. Má tak mít dostatek zkušenosti pro rozjezd nové továrny. Jeho dosavadní pozici pak přebírá Petra Peterhänselová.

Samotná výstavba odstartuje v roce 2022. To mají vzniknout první budovy, potřebné kanceláře nebo tréninkové centrum. Následovat budou budovy potřebné přímo pro produkci. V Debrecínu se přitom počítá s kompletní výrobou, vedle montážní linky tu bude i lisovna, karosárna a lakovna.

BMW přitom počítá s tím, že se v Maďarsku budou vyrábět elektromobily chystané "Neue Klasse", tedy vozy se zcela novou architekturou, na níž se aktuálně pracuje. Už v roce 2018 automobilka plánovala, že se v Maďarsku budou vyrábět jak vozy se spalovacím motorem, tak s elektropohonem.

Nová továrna přitom už tehdy nebyla v Maďarsku přijata zrovna s nadšením. Kritici varovali, že země bude ještě závislejší na automobilovém průmyslu, což se do budoucna nemusí vyplatit. Problémem údajně bude také hledání potřebné pracovní síly. Stejná kritika se ostatně ozývala při otevírání nové továrny automobilky Land Rover ve slovenské Nitře.

Výrobní plány v souvislosti s pandemií koronaviru přitom nejsou ničím nezvyklým. Konkrétně Volkswagen v minulosti pracoval na výstavbě nového výrobního závodu v Turecku, kde se podle některých plánů měl vyrábět nový Passat a Superb. Nejprve však rozhodnutí o vybudování pozdržela politická situace v Turecku, po vypuknutí koronavirové pandemie pak německý výrobce projekt zcela zastavil. V rámci úspor se rozhodl raději orientovat na účinnější využití stávajících továren.

David Bureš
Diskuze (0)