Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nově odhalený futuristický prototyp solárního elektromobilu má dojezd 1000 mil

Mirek Mazal Mirek Mazal 1. 10. 2022 • 00:37
27
11
Zobrazit náhledy (27)
Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma Aptera Gamma

Aerodynamický elektromobil poháněný slunečními paprsky zkušebně existuje. Vývojové postupy naznačují možnosti sériové výroby už příští rok.

Začínající automobilka Aptera Motors nespěchá s vývojem, aby její první automobil předčil všechna očekávání. Testovací procesy předchází premiéře solárního elektromobilu, který je plánován být nabízen v širším měřítku koncovým uživatelům. Pokroky pokusné etapy inženýrských činností vyvrcholily nedávným veřejným oznámením o dosažení stanoveného milníku, který je už třetím takovým středobodem zkušebního ladění techniky i designu odtajněného v roce 2019.

Nízko položená tříkolka by se v případě udrženého tempa vývoje mohla dostat do sériové výroby už v příštím roce. Posledním pokrokem zúčastněných je vylepšený aerodynamický design včetně nového interiéru. Technické schopnosti zatím vypadají přesvědčivě, vůz je údajně schopen ujet až 1000 mil na jedno nabití. Dosah 1600 kilometrů z dosavadní muly dělá jedno z nejpůsobivějších aut s alternativním pohonem.

Video se připravuje ...

 

Společnost Aptera původně sáhla po crowdfundingu, aby ekonomicky utáhla znovuzrození zaniklé firmy. Úspěšný start-up z Kalifornie našel podporovatele schopné dotovat formovaný program. První prototyp byl prezentován na konci roku 2020, o pár měsíců později donátoři poskytli čtyři miliony dolarů (101.000.000 Kč).

Spoluvlastníci Aptery Chris Anthony a Steve Fambro představují jejich dítě jako nejefektivnější vůz planety. Původní plán počítal s dvoumístným tříkolovým dopravním prostředkem příkladné účinnosti, až později vykrystalizovala myšlenka stoprocentního elektromobilu. Následovalo přepracování projektu do akumulátorem poháněného elektrického experimentu dopovaného solárními panely. Sluneční paprsky dodávají tisícovému dojezdu každodenně nových 40 mil, což je předpokladem pro označení konceptu za nejúčinnější vozidlo s nejdelším dojezdem, jaké kdy bylo vyvinuto za účelem sériové produkce. Například Tesla nabídne zhruba poloviční dosah mezi nabíjecími stanicemi.

Smělá strategie Anthonyho a Fambreho pokračovala až k uvolnění možných předobjednávek. Za něco málo přes týden byly složeny zálohy na více než tři tisíce aut, což do podniku přineslo další zhruba milion dolarů (2,5 milionu Kč). Během dalších měsíců předobjednávky rostly až na dvojnásobek, na konci loňského roku Aptera evidovala závazky vůči 15 tisícům předplacených rezervací. Tento kapitál posloužil na nábor dvojnásobného počtu zaměstnanců a výstavbu nové tovární výroby odpovídající vysoké poptávce.

Sloty pro potenciální zájemce jsou stále otevřené, přičemž automobilka věří v dodržení zahájení výroby během nadcházejících měsíců. Dostupné barvy zahrnují stříbrnou Luna Silver, bílou Sol White, černou Noir Black nebo variantu na míru  za příplatek 1500 USD (37.900 Kč). Přestože výrobce slibuje dlouhý dojezd, zákazník může vybrat levnější baterie zkracující rozptyl na 250 mil (402 km) za cenu 25.900 USD (655.000 Kč). V nabídce jsou ještě další dva mezistupně až k částce 44.900 USD (1,1 milionu Kč) za akumulátory schopné ujet toužebnou tisícovku mil.

Video se připravuje ...

 

Průběžné doplňování energie obstarávají zmíněné soláry na střeše a palubní desce, volitelně za další peníze mohou pokrývat kapotu (300 $) nebo zadní část vozu (600 $). Dalším prvkem konfigurace je pohon všech kol instalovaný navíc (2500 $), základní provedení elektromobilu roztáčí jen přední nápravu.

Čalouníci uvnitř futuristického interiéru počítají s kombinacemi látek v barevném schématu bílá/modrá, krémová/hnědá, černá/oranžová, opět se individualistům otevírají nepřeberné možnosti vlastní specifikace  podmíněné doplatkem 900 USD (22.800 Kč).

Faktura snese daleko více – z moderních vychytávek Aptera nezapomíná nabízet autonomní řízení úrovně 2, udržování v jízdním pruhu a adaptivní tempomat s funkcí nouzového brzdění za celkových 1300 USD (32.900 Kč). Příplatková výbava obsahuje také výkonnější reprosoustavu za 600 USD (15.200 Kč) a vrcholem katalogu se stávají doplňky, které by u solárního vozu nikdo nečekal. V případě volby paketu do špatného terénu automobilka zamýšlí zvýšit světlou výšku vozu osazeného odolnějšími kryty kol. Off-roadová konverze za tisíc dolarů (25.300 Kč) překvapí, ale od srdce pobaví příslušenství pro převoz domácích mazlíčků za 300 USD (7600 Kč).

Aptera v nynějším vývojovém stádiu Gamma přesahuje cenu 54 tisíc USD, v plné výbavě je poslední cenová hladina nastavena ještě o 500 amerických dolarů výše na ekvivalent 1,3 milionu českých korun. Pořád se bavíme o předvýrobní fázi, závěrečná suma se může změnit.

Doporučujeme

Témata
2. 10. 2022 16:10
Re: Uzasne auto
Ja bych se bal tomu rikat auto, je to nejaky dopravni prostredek.

Co se technickeho reseni tyka, je to skutecne unikatni a velice dukladne promyslene.

Apteru sleduju uz dlouho.
Dostane se na trh? Temer jiste ano.
Je to auto? Ani ne.

Ma tohle sanci na uspech? Mozna ano.
Zalezi, jestli tato koncepce najde dostatek zajemcu. Do CR to asi moc nebude :-!

A take zalezi na cene. Vim, ze si pri vyvoji dali velkou praci s tim, aby to bylo mozne produkovat ve velkem. Ja si osobne myslim, ze 26 tis USD je moc, ze se meli doatat na 20. Ale ceny vseho jsou ted vselijake, cas ukaze.
2. 10. 2022 15:49
Uzasne auto
O tom, jestli to dotahne do serie nevim.

Nicmene z meho pohledu jednoznacne uzasne resena aerodynamika.

A solarni nabijeni? To je tam proto, ze auto se nabiji, kdyz stoji. Ne behem jizdy. Behem jizdy je prinos minimalni.
2. 10. 2022 15:44
Re: Z titulku: ...solárního elektromobilu má dojezd 1000 mil
Hosi, proc si misto psani prispevku o necem, cemu nerozumite, radeji o tematu neco nezjistite?

https://youtu.be/iDX4mWP9TIU

Co proboha muzete mit proti (pravdepodobne) nejuspornejsimu a nejaerodynamictejsimu autu jake existuje?
2. 10. 2022 13:10
Re: Zdravý rozum ještě v autoprůmyslu zcela nevymizel!
Jj, ve svém postoji je Mr. Toyoda konzistentní a rozumný :yes:
2. 10. 2022 10:08
Re: Z titulku: ...solárního elektromobilu má dojezd 1000 mil
Myslím, že námatkou by si toho našiel ešte podstatne viac. :-[] Podľa mňa ide len o reklamu nefunkčnej vzorky za účelom získania publicity a nejakých peňazí z reklamy. Podobých pokusov už bolo...