Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odhalujeme tajemství desetistupňového automatu pro Chevrolet Camaro

David Bureš
Diskuze (19)
Camaro ZL1 je sice ostrým nástrojem, Chevrolet ale chtěl zlepšit jeho kultivovanost i spotřebu. Proto jej vyzbrojil desetistupňovým automatem.

Chevrolet v loňském roce představil novou, šestou generaci Camara, letos pak následovala její ostrá verze ZL1. Vedle kompresorem přeplňovaného osmiválce s 477 kW je její specialitou automatická převodovka Hydra-Matic, která má hned deset stupňů.

Viceprezident GM pro pohonné systémy Dan Nicholson slibuje, že nový automat bude lepší než dvouspojkové převodovky. Převodovka má totiž nabídnout podobnou rychlost přeřazení jako dvouspojek při zachování kultivovanosti tradičních automatů. „Desetirychlostní převodovka přináší jedinečný výkon na trati i mimo ni,“ tvrdí Nicholson.

Rychlost

Testování nového automatu dokonce vyjevilo, že při přeřazení na vyšší stupeň je doba změny převodu dokonce kratší než u dvouspojkové převodovky PDK z dílny Porsche. Podle Chevroletu je přeřazení z jedničky na dvojku o 36 % kratší než u PDK, z dvojky na trojku o 27 % kratší a v případě změny z trojky na čtyřku o 26 % kratší.

Spotřeba

U vyšších stupňů se snižoval převodový poměr tak, aby tyto dlouhé převody udržovaly i ve vysokých rychlostech nízké otáčky motoru. To spolu se snížením ztrát a optimalizací převodů podle Chevroletu znamená, že desetistupňový automat poskytne lepší spotřebu paliva než aktuální osmistupňové samočinné převodovky.

Malé rozdíly mezi převodovými poměry ale zároveň pomáhají také schopnostem auta, protože díky tomu motor může pracovat v optimálních otáčkách takřka za všech rychlostí. První převod je navíc velice krátký, což pomůže při akceleraci.

Rozměry

Deset převodů už zabere nějaké místo, Chevrolet ale hovoří o chytrém zabalení. To má znamenat, že desetirychlostní automat zabere stejně místa jako šestistupňové nebo osmistupňové automaty.

Jednodílný hliníkový obal s integrovaným zvonem snižuje hmotnost převodovky a zároveň zvyšuje její tuhost. Zmenšit rozměry zase pomáhá užší měnič nebo uprostřed převodovky umístěná trojitá spojka.

Výroba

General Motors si bude vyrábět desetistupňový automat v továrně Romulus. Zahájení produkce nové techniky je součástí investicí ve výši 323 milionů dolarů (7,7 miliard korun) do tohoto závodu.

Vývoj převodovky znamenal spolupráci jinak soupeřících výrobců, na vzniku se totiž podílel i konkurenční Ford. Ten si moderní automat bude vyrábět v závodu Livonia.

Příchod na trh

Chevrolet předvídá, že Camaro ZL1 bude vůbec první osobním autem prodávaným s desetistupňovým automatem. Ford jej totiž jako první nabídne v trucku F-150. Nové Camaro ZL1 se na trhu objeví ještě letos.

Převodovka ale samozřejmě není určena pouze pro Ford F-150 a Chevrolet Camaro ZL1. Jen koncern General Motors plánuje tento automat navržený pro vozy s pohonem zadní nápravy nabídnout do roku 2018 hned v osmi modelech.

David Bureš
Diskuze (19)
14. 5. 2016 11:35
Re: Není lepší
Jel jsi s posledni verzi CVT od Subaru?

Podle me to ma svoje kouzlo, predevsim je to absolutne plynule, skubani neexistuje, rozjezdy svizne, pri jizde na tempomat si to udrzuje vzdy otacky presne dle situace a pri plnem plynu to simuluje klasicky automat.

Na vylozene sportovni jizdu se to moc nehodi, ale jinak je to hodne prijemne.
Avatar - Barrichello
13. 5. 2016 23:48
Re: Není lepší
A já tu někde jásám nad 10kvaltem? Kde?
13. 5. 2016 11:28
Re: Není lepší
A dávat do silnýho motoru 10 kvaltovou špajzku k ničemu není? ;-)
13. 5. 2016 11:26
Re: Víc stupňů, víc adidas
To ti nepřipadá. On to taky nesmysl je. Jsem zvědavej kdy tahle honba skončí. Je to stejný jako svého času s megapixelama u foťáků. Taky všichni žili v domnění, že čím víc tím líp.
Avatar - Dinar
13. 5. 2016 10:17
Re: Není lepší
S cvt souhlas, co mi přijde komické, je tvůj jásot nad desetikvaltem. Přijít s deseti stupni u sporťáku porsche nebo bmw, vypisoval by ses tu o amerikách, kterým vystačí poctivé šestikvalty. Nic, než tvůj obvyklý problém s vlastní intergritou... ;-)