Odhalujeme tajemství desetistupňového automatu pro Chevrolet Camaro
Chevrolet v loňském roce představil novou, šestou generaci Camara, letos pak následovala její ostrá verze ZL1. Vedle kompresorem přeplňovaného osmiválce s 477 kW je její specialitou automatická převodovka Hydra-Matic, která má hned deset stupňů.
Viceprezident GM pro pohonné systémy Dan Nicholson slibuje, že nový automat bude lepší než dvouspojkové převodovky. Převodovka má totiž nabídnout podobnou rychlost přeřazení jako dvouspojek při zachování kultivovanosti tradičních automatů. „Desetirychlostní převodovka přináší jedinečný výkon na trati i mimo ni,“ tvrdí Nicholson.
Rychlost
Testování nového automatu dokonce vyjevilo, že při přeřazení na vyšší stupeň je doba změny převodu dokonce kratší než u dvouspojkové převodovky PDK z dílny Porsche. Podle Chevroletu je přeřazení z jedničky na dvojku o 36 % kratší než u PDK, z dvojky na trojku o 27 % kratší a v případě změny z trojky na čtyřku o 26 % kratší.
Spotřeba
U vyšších stupňů se snižoval převodový poměr tak, aby tyto dlouhé převody udržovaly i ve vysokých rychlostech nízké otáčky motoru. To spolu se snížením ztrát a optimalizací převodů podle Chevroletu znamená, že desetistupňový automat poskytne lepší spotřebu paliva než aktuální osmistupňové samočinné převodovky.
Malé rozdíly mezi převodovými poměry ale zároveň pomáhají také schopnostem auta, protože díky tomu motor může pracovat v optimálních otáčkách takřka za všech rychlostí. První převod je navíc velice krátký, což pomůže při akceleraci.
Rozměry
Deset převodů už zabere nějaké místo, Chevrolet ale hovoří o chytrém zabalení. To má znamenat, že desetirychlostní automat zabere stejně místa jako šestistupňové nebo osmistupňové automaty.
Jednodílný hliníkový obal s integrovaným zvonem snižuje hmotnost převodovky a zároveň zvyšuje její tuhost. Zmenšit rozměry zase pomáhá užší měnič nebo uprostřed převodovky umístěná trojitá spojka.
Výroba
General Motors si bude vyrábět desetistupňový automat v továrně Romulus. Zahájení produkce nové techniky je součástí investicí ve výši 323 milionů dolarů (7,7 miliard korun) do tohoto závodu.
Vývoj převodovky znamenal spolupráci jinak soupeřících výrobců, na vzniku se totiž podílel i konkurenční Ford. Ten si moderní automat bude vyrábět v závodu Livonia.
Příchod na trh
Chevrolet předvídá, že Camaro ZL1 bude vůbec první osobním autem prodávaným s desetistupňovým automatem. Ford jej totiž jako první nabídne v trucku F-150. Nové Camaro ZL1 se na trhu objeví ještě letos.
Převodovka ale samozřejmě není určena pouze pro Ford F-150 a Chevrolet Camaro ZL1. Jen koncern General Motors plánuje tento automat navržený pro vozy s pohonem zadní nápravy nabídnout do roku 2018 hned v osmi modelech.