Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Kia Sorento 2.5 CRDi: S jistotou i mimo silnici

Bazarové Recenze Bazarové Recenze 17. 10. 2013
22
11
Zobrazit náhledy (22)
Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento Kia Sorento
První generace modelu Kia Sorento je zařazována mezi SUV, konstrukčně jde ale spíše o off-road a tomu odpovídají i schopnosti mimo vozovku. Navíc je za dobrou cenu s dostatečně silným turbodieselem, který nezaskočí spotřebou.

S blížící se zimou mezi motoristy stoupá zájem o ojeté SUV a čtyřkolky obecně. Někdo se spokojí třeba s Octavií 4x4, jiný hledá větší vůz se stálým pohonem všech kol. Největší nárůst zájmu je v tomto období samozřejmě o automobily třídy SUV. Mezi ně bývá řazena i Kia Sorento, přitom jde o vůz se žebřinovým rámem a redukční převodovkou, tedy spíše znaky skutečného off-roadu.

Navíc se tento model často nabízí za opravdu zajímavé částky a se solidní výbavou. Ostatně žádné holátko není ani automobil, který jsme vybrali k testu v nabídce Auto ESA. Černé Sorento s turbodieselem 2.5 CRDi z roku 2006 poskytuje kromě navigace snad všechno, na co si motorista vzpomene. Na pohled zachovalý exemplář dosud podle palubních přístrojů urazil 136 637 km, přičemž touto vzdáleností se nijak nevymyká průměru pro daný model.

Prostor pro posádku

Sorento není žádný trpaslík, takže obavy z nedostatku místa pro cestující nejsou na místě. Automobil nabízí přebytek prostoru ve všech směrech, přičemž komfort posádky navíc podporují i pohodlná sedadla. V případě testovaného vozu jsou čalouněna látkou, což považujeme za výhodu. Sorento totiž nemá moc pohledné kožené čalounění, navíc bývá u řady ojetin popraskané.

Celkový stav interiéru nás potěšil, jenom síťové kapsy na zadní straně předních sedadel jsou vytahané a tedy i od pohledu nevzhledné. Palubní deska má vrchní měkčený plast, přesto jsou zde cítit ještě určité rezervy ve volbě materiálů. Z hlediska stavu ale nemáme výtky. Schránka před spolujezdcem není nijak zvlášť prostorná, za což může i polička, která ji předěluje. Na druhou stranu tu jsou jiná odkládací místa včetně držáků nápojů pro cestující na předních i zadních sedadlech.

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani zavazadelník. Ten při pětimístném uspořádání interiéru přepraví náklad o objemu 441 litrů. Kdyby to náhodou někomu bylo málo, může sklopit zadní sedadla a využít vzniklou rovnou ložnou plochu.

Motor a převodovka

Pod kapotou testovaného vozu se ukrývá čtyřválcový turbodiesel 2.5 CRDi pracující s výkonem 103 kW. Později se do vozu dostal tentýž motor s výkonem posíleným na 120 a 125 kW, avšak i původních 103 kW je zcela vyhovujících. Po výkonové stránce nejsou žádné problémy, ať už jedete po silnici, nebo mimo ni. Počítejte ale s hrubším během agregátu, který se zlepší po zahřátí na provozní teplotu. I pak ale zvuk proniká do interiéru trošičku více, než je na dnešní dobu obvyklé. Přesto nemůžeme říci, že by byl motor extrémně hlučný. Při jízdě po dálnici by mu slušela šestistupňová převodovka na místo zde použité pětistupňové.

S lehkou nohou jezdí Sorento se spotřebou lehce přes 7,5 l na 100 km v kombinovaném provozu. Samozřejmě za předpokladu, že máme nastaven pohon 4x2. Zkoušený automobil disponuje základní verzí pohonu 4x4, který je plně ovládaný řidičem pomocí voliče vlevo od volantu. Kromě režimu 4x2 a 4x4 nabízí také redukci, tedy 4x4 Lo. Sorento se dodávalo i s dražším provedením pohonu všech kol, nabízející pouze dva režimy: 4x4 auto a 4x4 Lo. Při jízdě bez redukce se tedy „čyřkolka“ zapíná automaticky podle jízdní situace, což ale není případ námi testovaného automobilu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Na silnici je Kia Sorento velice komfortním vozem vykazujícím dobré jízdní vlastnosti. Asi není třeba zdůrazňovat schopnosti tlumit nerovnosti neudržovaných vozovek, posádka o nich prakticky ani neví. Z počátku si ale budete muset zvyknout na delší převod řízení. U řazení se časem projevují vůle vzniklé opotřebením, v případě testovaného exempláře ale nejsou nijak velké. V zatáčkách se dostaví větší boční náklon, který má na svědomí měkce naladěný podvozek i vyšší stavba karoserie. Zde pud sebezáchovy velí ubrat daleko dříve, než se dostanete na hranici možností auta. To totiž i přes značný příčný náklon drží jízdní stopu velmi zarputile.

Automobil se neztratí ani mimo zpevněné komunikace. Nakonec využívá žebřinový rám, tuhou zadní nápravu s diferenciálem se zvýšenou svorností a redukční převodovku. Podtrženo, sečteno, mimo vozovku jde o nečekaně schopný automobil zdolávající takový terén, že si na něj běžný řidič ani netroufne.

Výbava a cena testovaného vozu

Testovaná Kia Sorento se nemusí stydět ani za výbavu. Ostatně ta není špatná u tohoto modelu nikdy, ne vždy však nabídne odnímatelné tažné zařízení, přední mlhovky nebo tempomat. Kromě toho zde najdeme automatickou klimatizaci, ABS, čtyři airbagy, elektrický šíbr či autorádio s přehrávačem CD. Zpětná vnější zrcátka jsou elektrická a vyhřívaná, elektrické ovládání mají také okna všech bočních dveří. Kladem jsou rovněž originální litá kola.

Na pohled zachovalý exemplář nevykazuje nežádoucí vůle na podvozku, avšak nelze si nevšimnout některých méně podstatných nedostatků. Patří sem třeba koroze zadního stírače nebo krycího plechu pod motorem. Automobil z roku 2006 podle palubních přístrojů urazil 136 637 kilometrů a Auto ESA za něj nyní požaduje 209 900 Kč při platbě v hotovosti.

Expert Auto ESA radí

Antikorozní ochrana vozu není ideální, vyskytuje se povrchová rez podvozkových dílů i karoserie. Zejména páté dveře v oblasti okolo stírače dobře prohlédněte. Koroze napadá také brzdové vedení, to ale není nic neobvyklého ani u jiných vozidel. Oblíbený turbodiesel někdy potrápí vadný ventil EGR nebo průsak oleje okolo vany motoru. Při větším kilometrovém proběhu pozor i na stav vysokotlakých vstřikovačů common railu. Na zvedáku prověřte celý podvozek, zda není poškozen neopatrnou jízdou v terénu. Zřídka se vyskytují také drobné elektrické závady třeba na seřizování zpětných zrcátek.

Kia Sorento 2.5 CRDi
Objem motoru (cm3):2497
Maximální výkon (kW/ot. za min.):103/3800
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):343/1850
Zrychlení 0-100 km/h (s):14,6
Největší rychlost (km/h):170
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):7,8
Rok výroby testovaného vozu:2006
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:136 637
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):209 900/159 900

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Spotřeba majitele velice podobného testoveného Sorenta
| 28. 10. 2013
No, zaujal mě tento článek. Mám toto auto půl roku.Ojetinu z 12/2002.Nafta 2,5CRDi,manuál,přiřaditelná 4x4.Ne stálý pohon 4x4. Potřebuju terénní auto na ježdění na chalupu na Valašsku.Půl roku jsem špekuloval co a jak,nakonec jsem vybíral ze 3 značek:Suzuki Gr.Vitara(typ co dělali do roku 2005),Mits.Pajero(typ od roku cca.2001) a Sorento.Nakonec mám Sorento,je to bomba.Nelituju,jsem spokojený na 101%.No a ta spotřeba?Jezdím město,chalupa=téměřkaždý víkend asi 6km v terénu s redukcí a je to pořád za 9l/100km.Kombinovaně jezdí i manželka a i ta má stejnou spotřebu.Myslím si,že na kolos,kt.váží kolem 2,1t je to fajná spotřeba.
Nemám žádnou výhradu.Mám to dovezené z Itálie,takže mi to netsihlo zatím zhnít:-) Udělal jsem nástřik podvozku a dutin,koupil 8 nových pneu a to je vše.
Podle mě skvělé auto KIA.Je to na 90% klasický offroad,ne SUV dle mého názoru.
Avatar - Vranis
Reálná spotřeba
| 18. 10. 2013
Tak tak, tiez som s nim co to odjazdil a vzdy sa spotreba drzala okolo 10tich litrov. Paradoxne moc nezalezalo na jazdnom style, to auto zralo 10 za kazdych okolnosti :-) Jazdil som s rocnikom 2005 103 kw s permanentnym 4x4 a koniec koncov na tak stare auto ktore vazi 2 tony a aerodynamicky koeficient sa ani neodvazim tipnut to nie je az tak zly vysledok. Auto islo do sveta pri nejakych 120 000km a okrem zasekavajucej sa vysuvacej anteny na nom nebol jediny problem ;-) Kus podstiveho auta, az mi bolo luto sa s nim lucit
tak toto SUV
| 17. 10. 2013
Tak tohle auto se může z SUVcek rovnat jen s grand vitarou, která je asi o trochu mensi , ale ma taky redukci, uzaverku, rám. Tyhle typy auto to maji v Evropě tezky, přitom jsou daleko lepší než městský rádoby SUV. :-)
Avatar - wakantanka
Reálná spotřeba
| 17. 10. 2013
No neviem ako Sorento,ale moj Carnival ma prazdny 2,2 t, pripocitaj 5 dospelych, 1 dieta, kopu batoziny a velku rakvu na strechu a si blizko 3 tonam. Priemer cestou do BG cez RO mi vysiel 7,2 l a 90 km/h. Pravda vacsia cast cesty v noci,takze relativne rychlo a plynule. Mam manual, s automatom by to bolo urcite o dost horsie.
Avatar - patrikw
Reálná spotřeba
| 17. 10. 2013
2.9 možno ale 2.5? ale tak to slovíčko vraj hovorí za všetko :no: sorento je veľmi solídne auto a zvládne toho viac než dosť a možno to je časť problému treba tomu prispôsobiť aj starostlivosť

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku