12.10. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Smart ForFour: Je to ještě vůbec smart?

 

První Smart ForFour vydržel ve výrobě jen krátce. Jako nový zákazníky moc nezaujal, jak je ale na tom teď po letech, jako ojetina?

Se značkou Smart se setkáváme od roku 1998 v podobě dvoumístných autíček ForTwo. V roce 2004 nabídku obohatil větší čtyřmístný smart, který však nemá se soudobými počiny značky takřka nic společného.

Navzdory zvláštnostem, stejně jako diskutabilní praktičnosti, zaznamenal původní Smart ForTwo, stejně jako jeho druhá a vzhledově podobná generace výrazný prodejní úspěch. Třeba v italském Římě či Miláně jezdí smartů fortwo značné množství. Své obdivovatele si však autíčko našlo i u nás. Přitom byl vůz drahý, neboť vyšší cena odrážela použití nákladných technologií. Aby takto malé auto s extrémně krátkou přední částí vůbec splnilo přísné požadavky na pasivní bezpečnost, musel výrobce použít neobvyklou koncepci s originálním pevným prostorovým rámem Tridion. Současně bylo třeba umístit pohonnou jednotku dozadu, tedy nad zadní nápravu. Díky popsaným řešením ale tato auta až překvapivě dobře uspěla v nárazových testech.

Laciný zrovna nebyl

Snaha mladé automobilky pod křídly Mercedesu rozšířit nabídku o praktičtější model, který by zaujal také rodinně orientované zákazníky, vedla ke vzniku většího modelu, jehož název přímo uvádí, kolik pasažérů včetně řidiče odveze. I přes nezpochybnitelné kvality a jasné klady v podobě zvýšené praktičnosti se však Smartu ForFour nepovedlo ani zdaleka navázat na úspěch menšího typu ForTwo. Ve výrobě tak vůz setrval pouhé dva roky, což je opravdu velmi krátká doba. Snad jen evropský Ford Cougar, náhrada za Probe, se v uplynulých třech dekádách vyráběl podobně krátce.

Smart Fortwo a Forfour: První jízdní dojmy

Snaha podpořit prodeje forfour minimálně u českého zastoupení přesto byla. Vždyť tato auta jsme mohli vídat třeba v barvách pražské Městské policie. Jenže ani to nestačilo, aby vůz řadové zákazníky přesvědčil. Jedním z důvodů mohla být i cena. Vždyť i základní verze stála na českém trhu přes 350.000 korun v době, kdy přímí konkurenti ze segmentu B začínali na částce pod 300.000 korun. A to bylo pro kupující příliš. Pro koupi Smartu ForFour tak bylo ve skutečnosti jen málo racionálních důvodů.

Zapomeňte na Tridion

Technicky i koncepčně se ForFour odlišoval od menšího a slavnějšího sourozence snad úplně ve všem. Místo rámu Tridion byl použit běžný samonosný ocelový skelet karoserie, motor se nacházel vpředu napříč, kde poháněl přední kola, v sérii výrobce použil pětistupňovou manuální převodovku, kterou ForTwo tehdy vůbec nenabízel.

Aby si to Smart usnadnil, spojil své síly při vývoji a výrobě s Mitsubishi. Smart ForFour je tak vlastně paralelou tehdejší generace modelu Colt. Oba modely se navíc vyráběly v holandském závodě NedCar, kde dříve vznikalo Mitsubishi Carisma spolu s prvním Volvem S40. ForFour má tak s Coltem společnou nejen architekturu karoserie, ale také obě nápravy, převodovky či pohonné jednotky. Přesto pokud obě auta postavíte vedle sebe, asi byste příbuznost vůbec nehádali. Smart je nízký, colt je vysoký.

Než koupíte ojetý automobil, prověřte si jeho historii na bazar.auto.cz!

Aby Smart nabídl něco navíc, pojal svůj vůz poněkud zajímavěji. Ano, karoserie je sice z ocelového plechu, avšak pokud si poklepete prsty na přední blatníky, zjistíte, že jsou vyrobeny z plastů. Jenže plast je na ForFour použit v daleko širší míře. Zhotovena je z něj také přední kapota, zadní blatníky a všechny boční dveře. Ty mají navíc hliníkovou kostru s výztuhou. Plastová kapota je tady navíc nezvykle malá, což dost komplikuje práce v motorovém prostoru.

„Jsou to právě karosářské díly, přesněji jejich dostupnost, které představují z pohledu oprav největší problém tohoto auta,“ říká na úvod Martin Lízner, který se na opravy vozů Smart v pražské Malé Chuchli specializuje. Schválně jsme zkusili prohledat katalog známé firmy ACI nabízející karosářské díly a na Smart ForFour nemají v nabídce skoro nic. Snad jen vnější zpětná zrcátka, která vyjdou na 2.200 až 3.200 korun podle toho zda jsou ovládané manuálně či elektricky. Z ostatních součástek karoserie jsou k dispozici víčko palivové nádrže a přední světlomety.

Přední svítilny tady pořídíte za 4.073 korun a je to jistě docela žádaný artikl. „Přední světlomety jsou tady projektorové konstrukce, navíc s poměrně malou plochou. Špatně svítily už v dobách, kdy byla tato auta nová,“ vysvětluje Lízner. A dodává: „Dnes po letech jsou svítilny na ForFour takřka slepá, neboť odrazová plocha je u většiny ojetin zažloutlá.“ Dle Martina Líznera lze ale svítilny rozebrat a zažloutlý plast rozleštit. Že světla ForFour takřka nesvítí, ukázal i zkoušený exemplář. Opravdu už dlouho jsem nejel s autem, které by tak špatně svítilo…Navíc světlomety používají méně obvyklou kombinaci žárovek H7/H7, které jsou známé omezenou životností a vyšší cenou.

Tak trochu lego

Pokud jsou světla slepá, je to nejen nebezpečné pro řidiče při jízdě v noci, ale také důvod, proč auto neprojde na STK. Přitom jiné části, které tady kontrolují, jsou většinou bez problémů. Ochrana proti korozi byla nadprůměrná, takže tato auta zespodu vypadají lépe než řada mnohem mladších modelů některých značek. Také podvozek, respektive zavěšení kol nedává příliš důvodů ke stížnostem. Navíc je identické s coltem. „Přední náprava je na těchto autech veskrze odolná. Rozhodně nelze říci, že by měla nějaká vyloženě poddimenzovaná místa. Vůle v čepech a silentblocích tak jdou na vrub spíše značnému kilometrovému proběhu v kombinaci s jízdami převážně ve městech než konstrukční nedokonalosti,“ říká Lízner. „Na rozdíl od karosářských dílů jsou ty mechanické dostupné snáze, avšak i tady je výběr omezený a to nejen v porovnání s auty jiných značek, ale také s vozy ForTwo,“ říká Lízner. V originále navíc nelze zakoupit samostatně ani čep ramene ani oba silentbloky. Pouze celé rameno.

TEST 2004: Smart Forfour - z jiného světa

S rozebíratelností je vůbec celé auto na štíru. Třeba ložiska předních kol výrobce dodává nejen v celku s nábojem, což je dnes obvyklé, ale dokonce i dohromady se štítem brzdy a těhlicí (hlavou kola!) Náhrady jsou vstřícnější, byť ani tady to není ideální. Od SKF tak seženete ložisko dohromady s nábojem za 4.900 korun. Vzadu jsou ložiska taktéž součástí náboje a to jak v druhovýrobě, tak i coby originální díly. Od SKF vyjde jedno na 4.600 korun. Přední náprava dále používá dvě řešení stabilizátoru. Výkonnější verze měly dlouhá poněkud choulostivější táhla, základní motorizace spoléhala na krátká, uchycená přímo do ramene.

Jak šel čas

2004: Představení vozu pod kódovým označením W454. Zážehové motory: tříválec 1.1 12V, čtyřválce 1.3 16V a 1.5 16V. Vznětový tříválec 1.5 CDi. Výroba v Holandsku v NedCar. Technika vychází z Mitsubishi Colt Z30.

2005: Příchod vzácné verze 1.5 Turbo o výkonu 130 kW od Brabusu. Nejde však o přeplňovaný výchozí motor 1.5, ale o agregát Mitsubishi 4G15 známý z Coltu CZT (Ralliart), v něm je ovšem naladěný na 110 kW.

2006: Ukončení produkce bez uvedení nástupce.

2014: Nová generace ForFour technicky vycházející z třetí generace Renaultu Twingo. Motor vzadu, výroba ve Slovinsku.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

 

Štítky Smart Bazar Minivozy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Smart ForFour LPG: poslední šance? Smart ForFour LPG: poslední šance?

Smart ForFour nedostane nástupce a neslavně opustí…

DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí DaimlerChrysler oznámil: Smart Forfour končí

Vážná situace v problémové divizi koncernu…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…