Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oliver Stefani, nový designér Škody: Naše auta budou emotivnější!

Martin Machala
Diskuze (27)
V Ženevě jsme si mohli poprvé popovídat s novým designérem Škody Auto, Oliverem Stefanim. Dozvěděli jsme se třeba i to, jaká Škodovka se mu nejvíc líbí.

Určitě víte, že pan Stefani nastupuje po Jozefovi Kabaňovi, který moderní Škodovky hodně změnil a zavedl krystalický design. Je tak určitě víc než logické, že se bude Oliver Stefani snažit na jeho práci navázat. „Určitě budeme dále rozvíjet krystalický design, rozhodně bych se však nezlobil, pokud by nové Škodovky byly ještě emotivnější,“ prohlásil Stefani. „Jsme značka, která si zakládá na praktičnosti svých produktů, rozhodně si však nemyslím, že by náš design byl přehnaně konzervativní. Jenom se podívejte na superb! To je podle mě nejkrásnější současná škodovka. Myslím, že jeho úžasný vzhled stojí z velké části za úspěchem tohoto modelu.“ Nový šéfdesignér si také pochvaloval hlavně zpočátku ne úplně oblíbený facelift octavie. „Vždyť sami píšete o tom, jak jsou si nová auta podobná. Jsem hrozně rád, že Škodovky jsou osobité. A třeba modernizovanou octavii poznáte spolehlivě už z dálky. Takový tvar denního svícení nikdo jiný nemá.“

A když by měl Oliver zabrousit do minulosti? Která ze škodovek se mu zdá nejatraktivnější? „Ve škodováckém muzeu jsem strávil už hodně času a musím říct, že největší dojem na mě udělal Popular Monte Carlo. Třeba mřížky předních světlometů připomínající řasy – to je detail, který mě nadchl. Podobné řasy můžete koneckonců vidět i ve světlometech našich aktuálních modelů,“ nabídl paralelu Stefani.

Zajímavé bylo taky povídání o barvách, Oliverovi se velmi líbí škodovácká steel grey, kterou si asi nejvíc spojujeme s Octavií RS. „Pamatujete si na speciální zelenou pro Audi A4 Avant z devadesátých let? Podle této barvy jste i na kilometry poznali, že jde právě o audi. Chtěl bych, aby se nám něco podobného podařilo i se škodovkou. A je fakt, že právě zmíněná šedá je pro nás hodně typická. Dokonce by ji rády využívaly i jiné značky koncernu, což se nám podařilo zatrhnout,“ usmál se Stefani.

Nový šéf škodováckého designu je v Mladé Boleslavi samozřejmě moc krátkou dobu na to, aby se mohla jeho práce projevit. Třeba na ženevském showcaru Vision X však už stačil přeskupit přední svítilny a změnit logo. Všimněte si, že na pátých dveřích chybí tradiční okřídlený šíp, který je nahrazen jednoduchým nápisem „Škoda“. Je to prý trochu test, jakým způsobem budou novinku vnímat zákazníci. Třeba v Asii si totiž Škodovku s pro nás tradičním logem prý moc spojit nedokážou, rozměrný nápis by je tedy měl trknout víc než okřídlený šíp. „Hrozně se mi líbí háček, ten je pro Škodovku samozřejmě charakteristický. Uvidíme, jak bude tato novinka fungovat,“ přemýšlí třiapadesátiletý německý designér.

A jenom pro připomenutí, abyste si podle dosavadní Stefaniho práce mohli udělat představu o budoucích škodovkách… Zkrátka, co už Oliver v minulosti nakreslil. Před Škodovkou působil jako vedoucí exteriéru u Volkswagenu a je tedy podepsaný třeba pod aktuálním golfem, polem nebo tiguanem. A taky pod elektrickými koncepty řady I.D.

Martin Machala
Diskuze (27)
Avatar - Ada je zase tady
8. 3. 2018 08:39
Re: Whatever
Souhlas s poslední větou!
Avatar - Ada je zase tady
8. 3. 2018 08:36
Re: Chtěl bych panu Stefanimu věřit
až na ten hmyzí ksicht ;-\ :no:
Avatar - DaewooMaster
7. 3. 2018 16:35
Re: Vtip
A zřejmě proto byl odsunut do Škodovky (= povýšení to asi nebylo). ;-)
Avatar - Emel
7. 3. 2018 16:10
Re: Whatever
Oblé nebo ostré jsou ale spíš věc módy než země původu... a ani ty emoce na to nejsou úplně vázané.

Ve své době tu byly ostře řezané Alfy (164, 159), Fiaty (Tipo, Uno), Citroeny (XM, Xantia), Peugeoty (405, 309), Renaulty (11, 25)... a zase naopak, byly i kulaté Škodovky (Felicia, Superb I).

Já to mám v hlavě při příchodu Felicie - tehdy bylo zakulacené auto vnímané jako něco modernějšího, protože do té doby tu byly ty hranaté Š120 a Favority a Dacie... a dobová zahraniční auta byla kulatější. Ale totéž bylo i u zahraničních značek, třeba Renault přecházel z hranaté R9/R11 na kulatější R19 apod. Až s odstupem a při dnešní preferenci spíše těch ostřejších tvarů, se zase jeví Favorit jako lépe designované auto než Felda.
Avatar - Missouri
7. 3. 2018 14:50
Whatever
Emoce v automobilovém designu mohou být vyjádřeny různě podle toho, jakou emoci si autor přeje u publika vzbudit. Pan Stefani má zřejmě na mysli přestat při navrhování škodovek používat pravítko a ostré úhly.

Poznávacím znakem škodovky je totiž rovná čára a zlom. Pan Stefani jedním dechem dodává, že inspirace krystalem, nebo českým křišťálem zůstane. Jenže krystal je souborem přímek a ostrých úhlů. Ostré úhly obvykle vyvolávají jiné emoce než měkké a oblé tvary připomínající ženské tělo. Takto ladné linie nacházíme často u francouzských aut, ale také italská auta jsou jimi proslulá. Z koncernových značek se jim dříve blížil Seat, původně příbuzný Fiatu.

Osobně mám radši měkké sexy linie, proto se mi škodovky nelíbí. Pan Stefani možná mohl být konkrétnější, protože „více emocí“ může znamenat cokoli.

;-\