Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jozef Kabaň a jeho práce pro Škodu: Jaké modely vlastně navrhl? A co dělal před tím?

David Bureš
Diskuze (98)

Slovenský designér působil v mladoboleslavské automobilce od roku 2008. Podílel se tak na všech dnes nabízených vozech značky.

Jozef Kabaň po devíti letech opouští funkci vedoucího designu v automobilce Škoda a míří na stejnou pozici ke značce BMW. Je tak ideální čas připomenout mladoboleslavské působení tohoto slovenského designéra. Ve Škodě hrál důležitou roli, jejím vozům dal novou tvář charakterizovanou jednoduchými a ostrými liniemi inspirovanými českou kulturou.

Na pozici vedoucího designu Škody Auto nastoupil Kabaň k 1. únoru 2008, kdy nahradil Jense Manskeho. Německý designér, mimo jiné autor konceptu Joyster a druhé generace Superbu, tehdy přešel do oddělení koncernového designu. Kabaň tehdy do Mladé Boleslavi přicházel z pozice vedoucího centra exteriérového designu v automobilce Audi.

Vůbec prvním automobilem, který byl představen Kabaněm jakožto šéfdesignérem Škody, byla druhá generace superbu z roku 2008. Tu však navrhoval ještě tým Manskeho. To samé platí i pro modernizovanou verzi druhé generace octavie představenou ve stejném roce nebo pro yetiho, prezentovaného v roce 2009.

Poté ale už následovaly vozy, které vznikaly už čistě v jeho režii, a to přeneseně řečeno od prvních tahů. To platí jak pro koncepty Vision D a Mission L, z nichž se posléze vyvinul sériový Rapid, tak pro trojkovou Octavii a Fabii. Tehdy Kabaň poprvé vsadil na čisté elegantní tvary s ostrými hranami, které jsou dnes pro škodovky typické.

Zřejmě nejvíce je oceňován Superb III, který byl představen v roce 2015. Ostře řezaný automobil s vyváženými proporcemi je dokonce mnohdy řazen mezi nejpovedenější zástupce střední třídy. Sama automobilka jej v době premiéry nazývala nejlepším modelem své historie, který zahajoval její novou éru – co se týče designu a výbavy.

Loni pak následoval nejnovější zástupce modelové řady Škody, velké SUV kodiaq, díky čemuž se Jozef Kabaň podílel na designu všech dnes nabízených modelech značky. Jistou výjimkou je Škoda Citigo, která jakožto sourozenec VW Up! a Seatu Mii vznikala přímo pod taktovkou koncernového designérského oddělení a mladoboleslavský designérský tým jen upravoval jednotný základ. V případě yetiho se pak Kabaň podílel až na jeho modernizaci. Základ auta vycházel ze stejnojmenného konceptu představeného už v roce 2005, kdy designu Škody ještě šéfoval Thomas Ingenlath.

Zatím poslední představenou Kabaňovou prací pro Škodu je modernizovaná octavia, která vyvolala bouřlivé reakce veřejnosti. Mnohým se totiž nelíbí nová příď s rozdělenými hlavními světlomety. Sám Kabaň na její adresu říkal, že je dobře, že automobil vyvolává reakce. Důvodem výrazné změny byla především snaha odlišit octavii od menšího rapidu.

Modernizovaná octavia však není zcela poslední prací Jozefa Kabaně pro mladoboleslavskou automobilku. Slovenský designér ještě tvořil druhou generaci yetiho, která podle prohlášení výrobce bude určitým završením Kabaňovy práce pro Škodu. Vedle nového yetiho Kabaň stihl navrhnout ještě chystané facelifty pro fabii, citigo nebo rapid. A designové oddělení už postavilo i chystanou modernizovanou verzi trojkového superbu, na níž Kabaň ještě také pracoval. Před námi je toho tedy ještě docela dost toho, co odcházející vedoucí designu Škody navrhnul.

V koncernu už od začátku kariéry

S koncernem VW Group už byly spojeny i počátky kariéry designéra narozeného v roce 1973 ve slovenském Námestově. V rámci studia průmyslového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě se zúčastnil koncernové designérské soutěže, která mu vynesla stáž u Volkswagenu. I díky své práci pro německý koncern se dostal na prestižní londýnskou Royal College of Art, která je považovaná za jednu z nejlepších designérských škol na světě. Školu absolvoval v roce 1997 s titulem Master of Arts, a to jako vůbec první Slovák.

Po studiích Kabaň zůstal v koncernu, kde na konci devadesátých let dostal za úkol navrhnout exteriér chystaného Bugatti Veyron. Jelikož se mělo jednat o nejrychlejší auto světa (což je titul, který skutečně získal), musel Kabaň na tvarech úzce spolupracovat s techniky. Přestože tvar výrazně ovlivnila nutnost perfektní aerodynamiky a dostatku čerstvého vzduchu pro šestnáctiválcový motor, povedlo se Kabaňovi navrhnout zajímavý automobil. V devadesátých letech se Kabaň podílel i na tvarech Seatu Arosa nebo Volkswagenu Lupo.

Od roku 2003 pak Kabaň pracoval pro čtyři kruhy, kde se postupně vypracoval na vedoucího oddělení exteriéru. Poté už přišla práce pro Škodu. Tu nyní opouští po devíti letech úspěšné práce, přičemž vůbec poprvé míří mimo koncern VW Group. U nového zaměstnavatele, německého koncernu BMW Group, bude mít na starosti tvary vozů značky BMW. Ve funkci nahradí Karima Habiba, který z mnichovské automobilky odešel na začátku roku, a to na vlastní žádost.

Pracovat bude pod dohledem Adriana van Hooydonka, šéfdesignéra skupiny BMW Group, přičemž spolupracovat bude s Domagojem Dukecem, který se postará o design aut divizí BMW i a BMW M. Kabaňova práce pro modrobílou vrtulku započne v druhé polovině roku.

Jaký sériový model Škoda z dílny Jozefa Kabaně je podle vás nejhezčí?
  • Škoda Octavia III (2017-)
    10,4%
  • Škoda Octavia III (2012-2017)
    5,8%
  • Škoda Superb III (2015-)
    60,6%
  • Škoda Superb II (2013-2015)
    5%
  • Škoda Yeti (2013-)
    1,7%
  • Škoda Fabia III (2014-)
    4,9%
  • Škoda Kodiaq (2016-)
    8,2%
  • Škoda Rapid (2012-)
    3,4%
Děkujeme za váš hlas.
Celkem hlasovalo 1540 čtenářů.

David Bureš
Diskuze (98)
24. 4. 2024 12:49
kabaň
zkurvil co mohl. já bych nechtěl nic
10. 2. 2017 14:25
Byl uz tomu cas.
Kaban uz dost dlouho pro design ne delal uplne nic, celkem nic, no v kazdem pripade velmi malo.
Avatar - HitmanPB
9. 2. 2017 21:53
Re: Rečnícka otázka
V príspevku som jasne napísal - neobhajujem Kabaňa, viac to nebudem komentovať...

Viem, že Bangle má poradenskú firmu, na viac nemá po tých prúseroch v BMW.
Želám mu krásny dôchodok a dlhé roky života a pevné zdravie.

Ad e46 - to už začínal prichádzať k rozumu.

Ad e63 - to bolo jediné, na čo sa dalo v tej dobe ako-tak pozerať - dokonca som nad ňou uvažoval.

A teda tak trochu nechápem, čo mi chceš vytýkať.

Že je Bangle kapacita - o tom nepochybujem, iba v BMW mu to tak nejak nevyšlo - podobne ako Kabaňovi posledný facelift Ochcávky.
Avatar - HitmanPB
9. 2. 2017 21:39
Re: Rečnícka otázka
Yes ;-)
9. 2. 2017 15:44
Re: u BMW
a nejlepsi je ho nahlasit a redakce nam predvede, ze kluci, co se neumi rozjet s autem, kdyz meri zrychleni, maji absolutni pravdu v hodnoceni prispevku.
jupiii

hodte na me taky ban

a hlavne se nekoukejte na tele tele, mohlo by to ohrozit vasi vychovu.