Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Omlazený Hyundai i30 už se vyrábí ve všech verzích. Prohlédli jsme si je v Nošovicích

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 24. 6. 2020 • 01:40
47
39
Zobrazit náhledy (47)
Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30 Hyundai i30

Model i30 je klíčový pro značku Hyundai i nošovický závod HMMC. Po zrušeném autosalonu v Ženevě jsme si vůz poprvé prohlédli naživo.

Pozvánka do nošovického závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) byla takovou malou náhradou za zrušený ženevský autosalon, kde jsme se s novinkami korejské automobilky měli seznámit prvně. Jednou z nich bylo i omlazené provedení modelu i30, jehož modernizace přinesla výraznější tvář, nové prvky konektivity a mild-hybridní motory.

Je to měsíc, co nošovický závod započal výrobu faceliftovaného Hyundaie i30. Za krátkou dobu stihla výroba přezbrojit na všechny karosářské varianty (hatchback, fastback a kombi) včetně sportovně orientovaného výbavového stupně N Line (novinka pro kombi). Z „civilních“ í-třicítek tak můžete objednávat dle vlastní libosti, na sportovní náčiní i30 N, respektive i30 N Performance, si ještě zájemci musejí počkat. Ta druhá a ještě silnější verze, je s podílem 95 % výrazně žádanější variantou. Mezi karoseriemi pak s podílem 2/3 převládá fastback.

Automobilka událost zároveň využila k malému bilancování. „Za 11 a půl roku jsme v Nošovicích vyrobili 1.170.000 kusů modelu Hyundai i30,“ uvedl Miroslav Jasiok, vedoucí subdivize výroby v HMMC. První vyrobený kus v bílé barvě z listopadu 2008 je dodnes vystaven ve vstupní hale hlavní budovy nošovického závodu.

Tato továrna je jedinou společnosti Hyundai v celé Evropské unii a vozy odtud putují do 70 zemí na pěti kontinentech. V loňském roce se exportovalo především do Německa (49.175 ks), v závěsu je Velká Británie (34.485 ks), Španělsko, (23.893 ks), Rusko (21.845 ks), Polsko (14.994 ks), Itálie (14.653 ks) a konečně Česká republika (13.197 ks). Pokud jde o jednotlivé modely, v loňském roce opustilo výrobu nejvíce Tucsonů (215.344 ks), následoval Hyundai i30 (66.022 ks), Hyundai i30 N (14.581 ks) a ix20 (14.581 ks).

Zpátky na lince

Je to něco přes dva roky, co jsem nošovický závod navštívil poprvé a tehdy si mohl vyzkoušet i vybrané pracovní pozice. Celý průběh si ostatně můžete připomenout videem přiloženým níže.

Prohlídka některých stanovišť byla v plánu i nyní, tentokrát jsme se ale nikomu do práce „nemontovali“. Procházíme lisovnou či svařovnou a já si všímám, že navzdory pandemii koronaviru je tu podobný cvrkot jako před dvěma lety. Přesto se pár věcí změnilo. Všichni zaměstnanci nosí roušku a do práce se od obnovy výroby v polovině dubna stále chodí jen na dvě směny, zatímco ta třetí se využívá pro dezinfikování závodu.

Mezitím se přesouváme do montážní haly, kde se celé auto kompletuje, aby následně dostalo provozní kapaliny a vyrazilo na krátkou testovací dráhu. I na ni se coby spolujezdec v jedné z nových i30 dostávám, abych se tu shodou okolností potkal s tím samým řidičem, který mě vezl před dvěma lety. Každý den mu rukama projde na 50 vozů, na kterých kontroluje řízení, řazení či fungování podvozku. Jakékoliv neduhy zapisuje a vůz posílá k „reparátu“. Nemusí to být vždy jen technická chyba, ale třeba jen zapomenutý šroubek pod přístrojovou deskou. „Jsme pořád jen lidi,“ připomíná zkušený řidič.

video

Staronová tvář

Ale zpátky k faceliftu Hyundai i30. Třetí generace si po omlazovací proceduře zachovává své typické rysy, přesto její facelift poznáte na první pohled. Všimnout si můžete výraznější a přepracované masky chladiče (obzvlášť provedení N Line vypadá hodně dobře!), upravených nárazníků či nových předních Bi-LED světlometů ve tvaru písmene V s integrovaným denním svícením. Nový je i design kol od 16 do 18 palců a tři odstíny laku.

Úpravou prošel také interiér, který teď působí o kousek moderněji. Dostává sedmipalcový digitální přístrojový štít, jenž ve vyšších výbavách nahrazuje klasické analogové budíky. Nový je 10,25“ displej multimediálního systému s navigací. Fyzická tlačítka po stranách nahrazují dotykové plochy pod obrazovkou. To dlouhodobě neshledáváme jako nejideálnější řešení, avšak je to trend. Líbí se nám, že Hyundai nezanevřel na otočný ovladač hlasitosti a nastavování teploty starými dobrými tlačítky.

Multimediální systém prošel vylepšením a umí například rozdělenou obrazovku, kdy máte v jedné části navigaci, zatímco ve druhé třeba rádio. Nechybí systém Bluelink zprostředkovávající služby Apple CarPlay a Android Auto. Připlatit si můžete za bezdrátové nabíjení chytrých telefonů a k mání je rovněž služba Live Services s aktuálními dopravními informacemi. Během premiéry jsme si systém alespoň narychlo prolistovali. Na první pohled se jeví přehledně a intuitivně, přesuny mezi jednotlivými menu jsou navíc svižné.

Došlo také k rozšíření a vylepšení bezpečnostních systémů Hyundai SmartSense. Do í-třicítky se nově nastěhoval asistent řízení v jízdním pruhu, asistent pro odvrácení kolize při couvání, upozornění na rozjezd vozidla vpředu či asistent pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu. Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu s detekcí chodců se nově naučil rozpoznat i cyklisty. Tyto položky doplňují původní systémy čítající rozpoznání únavy řidiče, asistenta dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek či asistenta pro jízdu v jízdním pruhu.

Zapracovalo se rovněž na motorové paletě. Stěžejní novinkou je mild-hybridní pohon se 48V palubní sítí pro vybrané motorizace. Jmenovitě jde o tříválec 1.0 T-GDI (88 kW), nově vyvinutý čtyřválec 1.5 T-GDI (118 kW) a turbodiesel 1.6 CRDi s výkonem rovných 100 kW. Pro všechny variace je k mání sedmistupňová dvouspojková převodovka, ale i zbrusu nový manuál se šesti rychlostmi jménem iMT. Ten v případě sundání řidičovy nohy z plynu odpojuje motor ve dvou stupních – buď pokračuje na volnoběh, nebo se zcela vypnutým spalovacím motorem.

Nezapomnělo se ale ani na klasické motory. Novým základem je patnáctistovka se vstřikováním Dual Port a výkonem 81 kW. Nechybí ani konvenční verze tříválce 1.0 T-GDI (88 kW) a klasický turbodiesel 1.6 CRDi s 85 kW.

Asi vás příliš nepřekvapí, že Hyundai i30 je nejprodávanějším zahraničním vozem na tuzemském trhu. Za rok 2020 drží první příčku v soukromém C segmentu a pátou mezi nejžádanějšími modely na trhu celkově. A ptáte se na doposud nejoblíbenější variantu mezi českými zákazníky? Tou je bílý kombík s motorem 1.4 T-GDI  se 103 kW v kombinaci s manuální převodovkou a výbavou Style s navigací. Faktických a číselných zajímavostí vezeme z Nošovic více, o nich ale zase někdy příště.

video

Související články

Témata
Avatar - palix
2. 7. 2020 07:48
Re: jedina chybicka je,
Niekde som raz čítal, že všetky asistenčné systémy a vymoženosti moderných áut vedú nakoniec často k tomu, že vodič sa na to spolieha a je menej sústredený. Takže nakoniec to je celkom na škodu mať v aute plno asistencie.
Na mojom aute toho nie je prehnane veľa a viacmenej sa to ani nikdy neaktivovalo, pretože sa snažím jazdiť tak ako keby bo tam nebolo.
Avatar - iudex
26. 6. 2020 11:24
Re: jedina chybicka je,
Ja mám v jednom aute obyčajný a v druhom adaptívny a mám radšej obyčajný. Okrem toho čo som písal, že aj pri najmenšom odstupe reaguje príliš panicky pri priblížení sa k autu vpredu a ten odstup je zbytočne veľký (vošlo by tam ešte jedno auto a v BA sa aj často napchá) je tu aj určitý bezpečnostný aspekt, teda človek má tendenciu spoliehať sa na schopnosť toho adaptívu reagovať a dobrzdiť a podvedome sa menej venuje riadeniu. Ja viem, aj tak by sa vodič mal plne venovať premávke, ale ono je to do istej miery návykové a potom paradoxne to namiesto väčšej bezpečnosti môže byť naopak.
Avatar - palix
26. 6. 2020 09:13
Re: hlúposť
Hovorí sa, že "Japonec" má drahý servis. Kolega má Hyundai i20 ja Mazdu 3. Servis je porovnateľne drahý - servisné prehlaidky s povinnými úkonmi v značkovom servise. Vlastne u i20 je drahší, lebo je to o triedu menšie auto. Na druhej strane, keď sa to nekazí ;).
Avatar - palix
26. 6. 2020 09:10
Re: jedina chybicka je,
Je to vecou zvyku. Kto nemá tempomat vôbec, ten by bral aj klasický jednoduchý tempomat. Kto si už zvykol, chcel by adaptívny. V každom prípade ak má auto manuál, tak pre adaptívny tempomat je to určité obmedzenie.
Avatar - palix
26. 6. 2020 09:03
Re: Re: Re: Test...
Je pravda, že servis na Hyundai je mierne drahší, ale myslím si, že ich autá nie sú úplná katastrófa.
Mal som DVD rekorder od Samsungu a celkom sa mi nepáčil ;). Takže tu súhlasím.

Ja som nakoniec namiesto Hyundai i30 kúpil Mazdu 3 (r.2017). S i30 by som bol asi tiež spokojný, ale vždy pri pohľade na Mazdu by som ľutoval, že som ju nekúpil.

Keby som vyberal auto dnes, i30 by bola vo výbere. Samozrejme by som si dal poradiť, prečo ho nebrať a prečo vziať radšej niečo iné. Dnešná Mazda 3 je cenovo na míle ďaleko od rozumne vybaveného i30. Pred 3 rokmi bola drahšia, ale nie oveľa. Vlastne dnes by som zrejme aj bol náročnejším zákazníkom v porovnaní s časom pred 3 rokmi. Vtedy som jazdil Astrou G, čo bolo pomerne staré, jednoduché, úplne obyčajné auto. Nové autá, ktoré som vtedy skúšal jazdili podstatne lepšie (Focus, i30, Civic, Mazda 3).
Moji kolegovia, ktorí majú Hyundai sa veľmi nesťažujú. Samozrejme predtým mali vždy horšie auto - príklad Felícia - Hyundai i20 , Accent - i30 1. generácie... Myslím si, že to novšie auto je pre nich oveľa lepšie ako staré. Potom to posúdenie áut nie je často celkom objektívne.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku