TEST Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI (92 kW) – Fleet Tourer
Rodinné rozpočty jen výjimečně dosáhnou na naftové motorizace. Ty firemní je naopak mnohdy bezhlavě preferují. Po prvním testu Astry Sports Tourer s motorem 1,4 Turbo jsme osedlali verzi s motorem 1,7 CDTI s vrcholnou výbavou Cosmo. Jaké naftové kombi dostanete, když u Opelu utratíte půlmilion? Odpovědí je hned několik, každé věnujeme jednu podkapitolu.
Velké
Astra Sports Tourer je zvenku vůbec největším kombi v nižší střední třídě. To už známe z předešlých článků a zejména z prvního testu, který auto jako takové zevrubně popisoval.
Podstatné u kombi takového formátu je to, že pětisetlitrový zavazadelník je velmi dobře přístupný a prakticky zařízený. Má pravidelné stěny, perfektní čalounění a celkové zpracování. Sklápění zadních opěradel lze provádět jediným stiskem tlačítka na stěně zavazadelníku, tedy i zezadu a zejména bez demontáže hlavových opěrek.
Když potřebujete velký objem, sklopíte opěradla a roletu s krytem snadno umístíte pod podlahu zavazadelníku.
Dokonalá rovina (bez schodu a zlomu) vzniká překlopením sedáků a následným překlopením opěradel. Kdyby měly překlopené sedáky překážet, je možné je z vozu zcela vyjmout.
Roletu, která kryje zavazadelník, je možné pro nakládání zcela odsunout, nebo lehkým dotykem uprostřed vysunout v připravených kolejnicích v D-sloupcích vzhůru.
Zavazadelník má v základním uspořádání délku 1060 mm, nejmenší šířku 1030 mm a výšku 470 mm (po kryt), resp. 720 mm po strop (v oblasti nakládacího otvoru). Sklopením sedadel získáte ložnou délku 1700 mm.
Malé
Jestliže čekáte od 4,7 m dlouhého auta velký interiér, budete uvnitř tohoto kombi zklamáni.
Na předních místech si prostor ve Sports Toureru nezadá s kdejakým modelem střední třídy – vnitřní šířka i rozsahy podélného a výškového nastavení volantu a sedadel jsou nadprůměrně velké.
Vzadu ale přichází vystřízlivění. Pokud o tomto autě uvažujete jako o čtyř- nebo dokonce pětimístném, varujeme před omezeným prostorem na zadních sedadlech. Ta jsou už při nastupování hůře přístupná krátkými dveřmi. Když se usadíte, budou vám pravděpodobně překážet přední sedadla, zejména pokud řidič a přední spolujezdec vyhledávají nízký posaz a jsou vyšších postav. V tom případě nelze zastrčit chodidla pod přední sedáky. Potíže s prostorem nebudou mít děti a průměrně rostlí cestující.
Myslíme si, že nejsme sami, kdo od tak velkého auta očekává odpovídající nabídku prostoru uvnitř.
Hlučné
Střední naftovou cestu reprezentuje v aktuální nabídce Opelu modernizovaný motor 1,7 CDTI. K testu dorazilo silnější provedení s 92 kW při 4000 min-1 a 280 Nm mezi 2000 a 2700 min-1. Od našeho prvního setkání s touto motorizací uplynul rok, ale její projev se od té doby nezměnil.
Nejen po studeném startu překvapuje motor hlučným během a vibracemi, které se přenášejí i do interiéru. Za jízdy se hlučnost motoru zmírní, ale k moderním maloobjemovým dieselům francouzské, korejské nebo konkurenční VW-koncernové produkce má kultivovanost chodu této sedmnáctistovky daleko.
Ani nástup motoru z nízkých otáček neohromuje plynulostí, jakou dnes už předvádí kdekdo. Pod 2000 min-1 je síla motoru malá, kolem této hodnoty prudce roste a nad 3000 min-1 rychle uvadá. Přes 4000 min-1 se motor za velkého úsilí dostane, ale s ohledem na zvukovou kulisu to zřejmě posádka v takovém režimu dlouho nevydrží. Zkrátka, toto CDTI připomíná chováním, ale i kompresním poměrem 18:1, že jde o starou naftovou školu. Využitelné otáčkové pásmo je úzké, každý výlet mimo něj je trestán. Buď slabou dynamikou nebo velkou hlučností.
Jen průměrně úsporné
Jestli jste čekali obrat v kapitole spotřeba, tak vás musíme opět zklamat. Ano, spotřeba turbodieselu není tak náchylný na jízdní styl jako u přeplňovaného zážehového motoru, ale ve všech ostatních disciplínách považujeme benzinovou verzi za lepší volbu!
Spotřeba na dálnici ve 130 km/h se v zimních podmínkách dostala k 7 l/100 km (motor pracuje s 2500 min-1), úsporná jízda s aktivovaným tempomatem nastaveným na 106 km/h (reálně 100 km/h) znamená odběr 5,2 l/100 km.
K normované kombinované spotřebě 4,5 l/100 km se lze dostat s vypětím všech řidičských schopností a s prázdným vozem. Předpokladem je ale velmi opatrná jízda mimo město, při které ale zdaleka nebudete využívat rychlostní limity.
Mimo dálnice a města lze jezdit se spotřebou kolem 6 l/100 km. Dost pomáhá šestistupňová převodovka s přesným řazením. Zpřevodování odpovídá možnostem motoru. Delší šestka by možná snížila otáčky na dálnici, ale jen za cenu řazení už v mírných stoupáních.
Dobře vybavené
Se změnou v pojetí Caravanu na Sports Tourer došlo i ke změně cenové politiky. Za 513.900,-Kč dostanete naftové kombi v plné výbavě, jehož další individualizace už nestojí jmění.
Příjemné je automatické přepínání dálkových světlometů (standard) nebo samočinná elektrická parkovací brzda (standard). Vzhled vylepšují 17palcová kola z lehkých slitin (standard) a stříbrné střešní podélníky.
Když chcete něco extra, má Opel v záloze robustní kožené čalounění Cocoa s neobvyklým barevným provedením (+26.000,-Kč) nebo pestrou paletu továrně dodávaných kol z lehkých slitin s mírně přerostlými velikostmi (17 až 19 palců, +12 až 16 tisíc Kč).
Rozporuplné
Vnější design, jízdní vlastnosti, prostor vpředu i řešení zavazadelníku dělají Astře dobré jméno. Ale jsou tady i překvapivě závažné nedostatky.
Nad nesouladem mezi velikostí karoserie a prostorem pro cestující vzadu jsme se pozastavovali už minule. Dnes je tady navíc problém spojený s motorem. Pokud totiž kupujete turbodiesel hlavně kvůli spotřebě, není motor 1,7 CDTI zrovna učebnicovým příkladem výhodnosti. Na dálnici při dodržování povolených rychlostí se odběr paliva z nádrže blíží tomu v 1,4 Turbo (103 kW). Dynamika i kultura chodu je navíc výrazně lepší u zážehového motoru!
Rozdíl ve spotřebě se projeví až v náročnějším flotilovém provozu, ve městech a dálničních přesunech s rychlostními průměry nad 130 km/h. Ani pak nebude naftová Astra úspornější než konkurenti, ale relativní výhodnost proti levnějšímu turbobenzinu bude snáze obhajitelná.
První cena vozu | 357.900,- Kč (1,4 l, 74 kW, Essentia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 474.000,- Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Enjoy) |
Základní cena testovaného vozu | 513.900,- Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 669.900,- Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo) |
Plusy
- Elegantní design, tuhá karoserie
- Velmi dobré jízdní vlastnosti
- Schopnosti adaptivního podvozku, dobré tlumení nerovností
- Jízdní pohodlí i na velkých kolech
- Nejlepší ergonomická sedadla ve třídě
- Prostor na předních sedadlech, velká vnitřní šířka vpředu i vzadu
- Přiměřená spotřeba při jízdě konstantní rychlostí
- Variabilita a praktičnosti zavazadelníku
- Čeština v palubním informačním systému
Minusy
- Hluk a vibrace motoru
- Spotřeba paliva není příliš vzdálená od motoru 1,4 Turbo
- Málo místa v podélném směru na zadních sedadlech
- Málo místa pro chodidla pod předními sedadly
- Nízko výsuvné hlavové opěrky zadních sedadel
- Omezený prostor pro nohy třetího cestujícího vzadu
- Obtížnější nastupování na zadní sedadla
- Vysoká pohotovostní hmotnost
- Nepřehledná karoserie, horší výhled šikmo vpřed a šikmo vzad