Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI (92 kW) – Fleet Tourer

Ondřej Láník
Diskuze (155)
Druhý test nového kombi věnujeme firmám. Jde totiž o turbodiesel, který se i v případě Opelu vyplatí pouze tehdy, když jezdíte opravdu hodně. Velmi hodně.

Rodinné rozpočty jen výjimečně dosáhnou na naftové motorizace. Ty firemní je naopak mnohdy bezhlavě preferují. Po prvním testu Astry Sports Tourer s motorem 1,4 Turbo jsme osedlali verzi s motorem 1,7 CDTI s vrcholnou výbavou Cosmo. Jaké naftové kombi dostanete, když u Opelu utratíte půlmilion? Odpovědí je hned několik, každé věnujeme jednu podkapitolu.

Velké

Astra Sports Tourer je zvenku vůbec největším kombi v nižší střední třídě. To už známe z předešlých článků a zejména z prvního testu, který auto jako takové zevrubně popisoval.

Podstatné u kombi takového formátu je to, že pětisetlitrový zavazadelník je velmi dobře přístupný a prakticky zařízený. Má pravidelné stěny, perfektní čalounění a celkové zpracování. Sklápění zadních opěradel lze provádět jediným stiskem tlačítka na stěně zavazadelníku, tedy i zezadu a zejména bez demontáže hlavových opěrek.

Když potřebujete velký objem, sklopíte opěradla a roletu s krytem snadno umístíte pod podlahu zavazadelníku.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Dokonalá rovina (bez schodu a zlomu) vzniká překlopením sedáků a následným překlopením opěradel. Kdyby měly překlopené sedáky překážet, je možné je z vozu zcela vyjmout.

Roletu, která kryje zavazadelník, je možné pro nakládání zcela odsunout, nebo lehkým dotykem uprostřed vysunout v připravených kolejnicích v D-sloupcích vzhůru.

Zavazadelník má v základním uspořádání délku 1060 mm, nejmenší šířku 1030 mm a výšku 470 mm (po kryt), resp. 720 mm po strop (v oblasti nakládacího otvoru). Sklopením sedadel získáte ložnou délku 1700 mm.

Malé

Jestliže čekáte od 4,7 m dlouhého auta velký interiér, budete uvnitř tohoto kombi zklamáni.

Na předních místech si prostor ve Sports Toureru nezadá s kdejakým modelem střední třídy – vnitřní šířka i rozsahy podélného a výškového nastavení volantu a sedadel jsou nadprůměrně velké.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

Vzadu ale přichází vystřízlivění. Pokud o tomto autě uvažujete jako o čtyř- nebo dokonce pětimístném, varujeme před omezeným prostorem na zadních sedadlech. Ta jsou už při nastupování hůře přístupná krátkými dveřmi. Když se usadíte, budou vám pravděpodobně překážet přední sedadla, zejména pokud řidič a přední spolujezdec vyhledávají nízký posaz a jsou vyšších postav. V tom případě nelze zastrčit chodidla pod přední sedáky. Potíže s prostorem nebudou mít děti a průměrně rostlí cestující.

Myslíme si, že nejsme sami, kdo od tak velkého auta očekává odpovídající nabídku prostoru uvnitř.

Hlučné

Střední naftovou cestu reprezentuje v aktuální nabídce Opelu modernizovaný motor 1,7 CDTI. K testu dorazilo silnější provedení s 92 kW při 4000 min-1 a 280 Nm mezi 2000 a 2700 min-1. Od našeho prvního setkání s touto motorizací uplynul rok, ale její projev se od té doby nezměnil.

Nejen po studeném startu překvapuje motor hlučným během a vibracemi, které se přenášejí i do interiéru. Za jízdy se hlučnost motoru zmírní, ale k moderním maloobjemovým dieselům francouzské, korejské nebo konkurenční VW-koncernové produkce má kultivovanost chodu této sedmnáctistovky daleko.

Ani nástup motoru z nízkých otáček neohromuje plynulostí, jakou dnes už předvádí kdekdo. Pod 2000 min-1 je síla motoru malá, kolem této hodnoty prudce roste a nad 3000 min-1 rychle uvadá. Přes 4000 min-1 se motor za velkého úsilí dostane, ale s ohledem na zvukovou kulisu to zřejmě posádka v takovém režimu dlouho nevydrží. Zkrátka, toto CDTI připomíná chováním, ale i kompresním poměrem 18:1, že jde o starou naftovou školu. Využitelné otáčkové pásmo je úzké, každý výlet mimo něj je trestán. Buď slabou dynamikou nebo velkou hlučností.

Jen průměrně úsporné

Jestli jste čekali obrat v kapitole spotřeba, tak vás musíme opět zklamat. Ano, spotřeba turbodieselu není tak náchylný na jízdní styl jako u přeplňovaného zážehového motoru, ale ve všech ostatních disciplínách považujeme benzinovou verzi za lepší volbu!

Spotřeba na dálnici ve 130 km/h se v zimních podmínkách dostala k 7 l/100 km (motor pracuje s 2500 min-1), úsporná jízda s aktivovaným tempomatem nastaveným na 106 km/h (reálně 100 km/h) znamená odběr 5,2 l/100 km.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

K normované kombinované spotřebě 4,5 l/100 km se lze dostat s vypětím všech řidičských schopností a s prázdným vozem. Předpokladem je ale velmi opatrná jízda mimo město, při které ale zdaleka nebudete využívat rychlostní limity.

Mimo dálnice a města lze jezdit se spotřebou kolem 6 l/100 km. Dost pomáhá šestistupňová převodovka s přesným řazením. Zpřevodování odpovídá možnostem motoru. Delší šestka by možná snížila otáčky na dálnici, ale jen za cenu řazení už v mírných stoupáních.

Dobře vybavené

Se změnou v pojetí Caravanu na Sports Tourer došlo i ke změně cenové politiky. Za 513.900,-Kč dostanete naftové kombi v plné výbavě, jehož další individualizace už nestojí jmění.

Příjemné je automatické přepínání dálkových světlometů (standard) nebo samočinná elektrická parkovací brzda (standard). Vzhled vylepšují 17palcová kola z lehkých slitin (standard) a stříbrné střešní podélníky.

Když chcete něco extra, má Opel v záloze robustní kožené čalounění Cocoa s neobvyklým barevným provedením (+26.000,-Kč) nebo pestrou paletu továrně dodávaných kol z lehkých slitin s mírně přerostlými velikostmi (17 až 19 palců, +12 až 16 tisíc Kč).

Rozporuplné

Vnější design, jízdní vlastnosti, prostor vpředu i řešení zavazadelníku dělají Astře dobré jméno. Ale jsou tady i překvapivě závažné nedostatky.

Nad nesouladem mezi velikostí karoserie a prostorem pro cestující vzadu jsme se pozastavovali už minule. Dnes je tady navíc problém spojený s motorem. Pokud totiž kupujete turbodiesel hlavně kvůli spotřebě, není motor 1,7 CDTI zrovna učebnicovým příkladem výhodnosti. Na dálnici při dodržování povolených rychlostí se odběr paliva z nádrže blíží tomu v 1,4 Turbo (103 kW). Dynamika i kultura chodu je navíc výrazně lepší u zážehového motoru!

Rozdíl ve spotřebě se projeví až v náročnějším flotilovém provozu, ve městech a dálničních přesunech s rychlostními průměry nad 130 km/h. Ani pak nebude naftová Astra úspornější než konkurenti, ale relativní výhodnost proti levnějšímu turbobenzinu bude snáze obhajitelná.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni  

První cena vozu357.900,- Kč (1,4 l, 74 kW, Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací474.000,- Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu513.900,- Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků669.900,- Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo)

Plusy

  • Elegantní design, tuhá karoserie
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Schopnosti adaptivního podvozku, dobré tlumení nerovností
  • Jízdní pohodlí i na velkých kolech
  • Nejlepší ergonomická sedadla ve třídě
  • Prostor na předních sedadlech, velká vnitřní šířka vpředu i vzadu
  • Přiměřená spotřeba při jízdě konstantní rychlostí
  • Variabilita a praktičnosti zavazadelníku
  • Čeština v palubním informačním systému

Minusy

  • Hluk a vibrace motoru
  • Spotřeba paliva není příliš vzdálená od motoru 1,4 Turbo
  • Málo místa v podélném směru na zadních sedadlech
  • Málo místa pro chodidla pod předními sedadly
  • Nízko výsuvné hlavové opěrky zadních sedadel
  • Omezený prostor pro nohy třetího cestujícího vzadu
  • Obtížnější nastupování na zadní sedadla
  • Vysoká pohotovostní hmotnost
  • Nepřehledná karoserie, horší výhled šikmo vpřed a šikmo vzad

Ondřej Láník
Diskuze (155)
Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI (92 kW)
Cena základní sestavy 513 900 Kč
Výbava základní sestavy Přední, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy předních sedadel, elektronický stabilizační systém (ESP), el. ovládaná, vyhřívaná vnější zp. zrcátka v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna vpředu, elektrická parkovací brzda, volant potažený kůží, automatické přepínání světel s detekcí tunelu, denní svícení a funkce světel "ode dveří ke dveřím", víceúrovňový nastavitelný zavazadlový prostor - dvojitá podlaha, dvouzónová automatická klimatizace, posuvná loketní opěrka vpředu, stříbrné střešní ližiny, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, kola z lehkých slitin 17 x 7,0, palubní počítač vč. kontrolního systému, přední mlhová světla, sklopná zadní řada sedadel (one touch), dešťový senzor, bodové čtecí lampičky vzadu s osvětlenými vypínači, rádio CD 400 se 7 reproduktorů s ovládáním rádia na volantu, tempomat. Kč
Cena testované sestavy 669 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+14.000,-Kč), Ergonomická přední sedadla (+12.500,-Kč), Sada Sport Tourer obsahující elektrické ovládání zadních oken, sada Organizér, bezpečnostní síť, Flex Organizér (systém ližin v zavazadlovém prostoru) (+12.000,-Kč), Sada Ride obsahují systém Flex-Ride s plynulou regulací tlumičů CDC + Prémiová sada pro přední světla (automatické seřízení světlometů, vysokotlaké ostřikovače světlometů, automatická dálková světla, adaptivní xenonové světlomety (+40.000,-Kč), vyhřívaná přední sedadla (+8.000,-Kč), radio DVD 800 NAVI - systém 7 reproduktorů premium, anténa ve tvaru ploutve na střeše, barevný informační displej 7", konektor Aux (+27.000,-Kč), parkovací senzory vpředu a vzadu vč. palubního displeje (+16.500,-Kč), čalounění sedadel z perforované kůže v barvě Cocoa (+26.000,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2000 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 3.9 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1550
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 530
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Astra Sports Tourer 1,7 CDTI (92 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4698
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1535
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 570
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 4. 2011 17:30
Re: Nový Opel
islo stale o tu istu insigniu ktora dosla ako prva pre novinarske testy. Bola to ta seda liftback verzia. U ostatnych to uz nebolo zaznamenane.
14. 4. 2011 09:46
Re: Tučná kráska
Vzadu nejezdím, jsem řidič, tím pádem je mi místo vzadu ukradený. Nevím co myslíš průměrnými jízdními vlastnostmi, ale já si na sílu motoru ani ovládání auta nemůžu stěžovat. Existujou samozřejmě i lepší auta na druhou stranu nepoužívám auto na závodním okruhu, takže na moje ježdění úplně dostatečný. Zas tak bídná ta bezpečnost není. Podívej se čím lidí jezdí a jaká nová auta se dnes prodávají. Kdybych si měl vybrat bourat v mojí O1 nebo v Kia Piccanto popř. podbném prťavém byť fungl novém vozítku, tak radši budu sedět v mojí 8 let starý oktuli. Tím nepopírám, že O2 má masivnější a lepší kastli než O1, ale jen kvůli tomu auto honem měnit nepůjdu.
Avatar - Ronault.
13. 4. 2011 17:12
Re: Tučná kráska
Tak to se ti opravdu divím. Octavii I bych se bránil, málo místa vzadu, ve své době jen průměrné jízdní vlastnosti, dnes už opravu bídná bezpečnost... ono to je jen v té kastli, ale v některých situacích právě na té kastli jen záleží.
13. 4. 2011 13:49
Re: K hmotnosti:
No vidíš, tak nakoniec sa aj rozumne dohodneme... ;-) A áno, je to presne ako píšeš, ľudia tu robia z komára velblouda. Faktom aj tak ostáva, že aj vzhľadom na to či to, ktoré auto váži toľko alebo toľko a či je to auto tak, alebo tak veľké, stále patrí do nižšej strednej a tam bude Astra spolu s Golfom a Focusom zatiaľ ešte stále na špici. A budú teda predstavovať aj najrozumnejšiu voľbu pri kúpe. Čo nakoniec aj tak opäť potvrdia čísla predajov...
Avatar - rohYpnol
13. 4. 2011 13:38
Re: K hmotnosti:
Shodneme se na tom, že málodko pozná nadváhu Astry ST. Bohužel to ale každý pocítí při platbě za naftu.
Shodneme se i na tom, že se tu z komára dělá velbloud.
Passata jsem nezkoumal, ale pokud váží stejně a rozměry má opravdu přibližně stejné jak Asta, pak tvrdím i o Passatu, že má nadváhu. To, že má Astra rozměry nezanedbatelně větší než konkurence nezpochybňuji. Takhle to je OK?
Jinak jsem vcelku rád, že mi nevyvracíš moje kozy >:D