Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo 74 kW – Zlatá střední cesta

Ondřej Mára
Diskuze (43)

Šestá generace jednoho z nejprodávanějších modelů automobilky sice vznikla na francouzských základech a její výroba probíhá ve Španělsku, přesto láká na preciznost německého inženýrství, kterou ji nakonec nemůžeme upřít.

Design, interiér


Kořeny nové generace modelu Opel Corsa jsem už sice zmínil ve srovnávacím testu s novým Renaultem Clio, dalším ostříleným matadorem v segmentu malých vozů, přesto si nemůžu odpustit alespoň krátké připomenutí.

Původní nástupce páté generace modelu corsa byl nejprve vyvíjen na základě techniky koncernu General Motors, pod který automobilka dříve spadala. Po přechodu pod křídla koncernu PSA však plány na (údajně téměř dokončenou) původní šestou generaci corsy vzaly za své (neboť by znamenaly obrovské licenční poplatky za využití techniky) a konstruktéři museli během relativně krátké doby přijít s novým řešením.

Základem nové corsy se tak stala nová francouzská platforma CMP, která vyniká nízkou hmotností, vysokou tuhostí a univerzálností v oblasti zástavby pohonných jednotek. Na té samé platformě přitom vzniká i Peugeot 208, s nímž je corsa vyráběna ve španělském závodě skupiny PSA v Zaragoze.

Tím jsem snad na úvod v rychlosti osvětlil francouzské základy a španělské kořeny. Jak je to ale s tou precizností německého inženýrství? Inu, začněme klasicky od designu.

Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo

Zatímco sesterský Peugeot vsadil na výraznou extravaganci, reprezentovanou například světly ve tvaru tesáků lva, opel se vydal cestou německy konzervativnějšího pokroku s několika výraznými prvky, které jsou charakteristické pro všechny moderní modely automobilky.

Řeč je například o charakteristickém světelném podpisu předních světlometů, které mohou být již od druhé výbavy vybaveny LED technologií, ostrou linkou na kapotě, prolisy na bocích a specifickým designem zadních světel, které vytváří světelný podpis ve tvaru hokejky.

U světlometů bych se ale ještě rád na chvíli zastavil. Testovaný kousek totiž dostal příplatkové adaptivní LED Matrix světlomety, které vyjdou na 16.000 Kč. A pokud bych si osobně měl z celého seznamu příplatkové výbavy zvolit jen jednu věc, kterou bych musel mít, pak by to byly právě tyto světlomety. Jejich výkon je totiž působivý, stejně jako schopnost rychle, plynule a účinně vystínovat okolní vozy. V tomto segmentu se navíc jedná o celkem vzácný prvek výbavy, který výrazně přispívá k vyšší bezpečnosti. Nicméně zpátky k designu.

Příbuznost mezi francouzským a německým vozem je na první pohled minimální a nejvíce vyniká při pohledu z profilu, který odhaluje podobné proporce i stejně tvarované víčko palivové nádrže. Po estetické stránce to není na škodu, po praktické to ovšem znamená podobně malé zadní dveře, které komplikují přístup na zadní sedadla. Rozhodně bych v tom neviděl zase takovou katastrofu, pravdou ale zůstává, že zde při nastupování a vystupování není místa nazbyt.

Jednoduše a sportovně

Ostatně místa není na rozdávání ani na samotných zadních sedadlech. Při své výšce 183 centimetrů jsem si za sebe sice sednout dokázal, při snaze pohodlně se opřít už jsem ale cítil stropnici nad hlavou a před koleny také nezůstalo mnoho volného prostoru. Ve čtyřech dospělých tak nejspíš nebude cestování na delší vzdálenosti žádný med, dětem a lidem s menšími postavami by ovšem vzadu místo chybět nemuselo.

Vpředu pak v otázce prostoru není příliš nad čím lamentovat. Na rozdíl od Peugeotu totiž Opel sází na klasickou koncepci přístrojové desky, která se navíc snaží uvolnit maximum prostoru i zajímavě vykrojeným designem. Corsa tak bude lákat spíše konzervativně smýšlející zákazníky, kterým kromě běžné ergonomie nabídne i dostatek odkládacích prostor.

Osobně jsem kvitoval například prostornou přihrádku před spolujezdcem, velké kapsy ve dveřích, přehledné uspořádání ovladačů na multifunkčním volantu s příjemně tvarovaným věncem nebo jednoduché analogové budíky v kapličce přístrojů. Ty kromě slušného přehledu nabízejí i nepatrně vyšší eleganci než plně digitální přístrojový štít, který je po stranách obklopen nevzhlednými plasty. Praktické je také ovládání ventilace, které má na rozdíl od Peugeotu vlastní panel pod obrazovkou infotainmentu.

Obrazovka a systém infotainmentu sice vycházejí z techniky PSA, Opel se ovšem po vzoru ostatních modelů rozhodl zabudovat panel do palubní desky a navíc mu dopřál festovní tlačítko pro úpravu hlasitosti/vypnutí. Reakce systému sice nepatří k nejrychlejším, ku prospěchu mu ale budiž přičtena bezproblémová podpora konektivity Android Auto.

Pozitivní dojmy z praktičnosti navíc podtrhuje i estetická stránka. V našem případě totiž obyčejné plasty doplňovaly bíle lakované plochy a četně se opakující červený dekor, který se objevil kromě palubní desky i na sportovně tvarovaných sedadlech s prostorným sedákem a velice slušným bočním vedením.

Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo

Špatně na tom corsa není ani po stránce kvality zpracování, horší už je to ale s výběrem materiálů. Často tvrdé plasty zkrátka po chvilce zkoumání nepůsobí tak hodnotně, jako materiály použité například v Peugeotu 208 nebo záplava měkčených plastů na palubě Renaultu Clio.

Nakonec nemůžeme opomenout ani zavazadelník, který nabízí slušný standardní objem 309 litrů. Po sklopení zadních opěráků sice vznikne schod, se kterým nelze bohužel nelze nijak bojovat, objem ale vzroste až na 1091 litrů. Opel navíc za příplatek 2.000 Kč nabízí dojezdovou rezervu i plnohodnotné rezervní kolo.

Motor, jízdní vlastnosti


Univerzální společník

Pod kapotou naší corsy tepe známá tříválcová dvanáctistovka s přímým vstřikováním a přeplňováním turbodmychadlem, která je naladěna na výkon 74 kW (100 k) a maximální točivý moment 205 N.m. Zkrátka stejný motor, jaký nabízí i sesterská dvěstěosmička. S výjimkou základní výbavy „Corsa“ si tuto motorizaci můžete objednat pro všechny výbavové stupně, což z ní dělá celkem univerzálního společníka a podle mého názoru i celkově zlatou střední cestu.

Při pohotovostní hmotnosti 1.090 kilogramů je totiž jeho 100 koní naprosto dostatečné stádo, které nejenže plně uspokojí základní potřebu dopravit se z bodu A do bodu B, ale ochotně naplní i touhu některých z nás po zábavném a svižném svezení.

Samozřejmě, kdo touží po maximální dynamice, ten pravděpodobně sáhne po motoru naladěném na 130 koní v kombinaci s automatem. Stokoňová verze s manuální převodovkou má ale až překvapivou chuť do otáček, pružně reaguje na přidání plynu a ani její zvukový projev není nejhorší. V nízkých otáčkách schopně maskuje tři válce, zatímco v těch vyšších se poslouchá překvapivě příjemně. Pokud ale budete řadit v čas, pak díky kvalitnímu odhlučnění nemusíte o motoru ani vědět, což oceníte především při delších dálničních přesunech.

Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo

I stokoňovou motorizaci navíc můžete získat v kombinaci s osmistupňovým automatem Aisin. Za jeho komfortní služby se ovšem v závislosti na výbavě připlácí od 50.000 po 63.000 Kč.

Pokud se ale vyloženě nebojíte spojkového pedálu a netrávíte většinu času zdlouhavým poskakováním v ucpaném centru, pak nevidím mnoho důvodů, proč se manuálu vyhýbat. Převodovka má totiž hladký chod, přesně vymezené stupně a její dráhy nejsou ani zbytečně dlouhé. Hlavně ale nabízí dokonalou svobodu hrát si s autem a motorem na okreskách přesně tak, jak vy chcete. A mně se chtělo nečekaně hodně.

Hlavní kouzlo německého inženýrství

Corsa je sice jako většina malých automobilů konstruována především do města, kde vyniknou její kompaktní rozměry i lehké řízení, jenže během společného týdne se ukázala být přesvědčivá i za městem, kde mě velice mile překvapila svou agilitou. Pokud se totiž někde projevuje ono často zmiňované německé precizní inženýrství, tak je to v oblasti naladění podvozku a řízení.

Řízení je sice lehké, mnohdy možná až moc, ovšem stále se bavíme především o městském autě, u něhož se počítá s častým kličkováním a manévrováním na parkovištích. Co ovšem oceníte za všech okolností, je rychlost a přesnost řízení, kdy auto hbitě reaguje na každý pohyb a oddaně následuje vámi zvolenou stopu.

Kvalitně naladěný podvozek přitom obstojně funguje i na horších silnicích, kde zvládá výmoly s nepatrně vyšší ladností, než ryze francouzský sourozenec. Pokud ovšem trefíte větší díru, podvozek vám dá jasně najevo svou nelibost. Na tom se ovšem mohly podepsat i příplatkové 17palcové lité disky (+11.000 Kč), zatímco standardní corsa ve výbavě GS Line stojí na šestnáctkách.

Opel Corsa 1.2 Turbo Opel Corsa 1.2 Turbo

Pokud se navíc necháte častěji unést, budete muset počítat s vyšší spotřebou. Automobilkou slibovaného kombinovaného průměru v rozmezí 4,3 až 4,2 l/100 km se mi sice dosáhnout nepovedlo, ovšem to má hned dvě odůvodnění.

Tím prvním byl poměrně nízký nájezd testovaného vozu, který se pohyboval lehce nad hranicí 1.000 kilometrů. A tou druhou pak má slabost pro silnější sešlápnutí pedálu. To obvykle znamenalo hodnoty okolo 6,5 l/100 km, na konci týdenního testu jsem se ale auto vracel s průměrem 5,9 l/100 km. Pevně tedy věřím, že po zajetí a s lehčí nohou bude corsa schopná proplouvat městem a okreskami klidně se spotřebou okolo pěti až pěti a půl litru. A to aniž by byla brzdou provozu.

Závěr


Závěr

Opel Corsa šesté generace vznikl na velice vydařeném základu, o jehož kvalitách nás v minulosti přesvědčil již Peugeot 208. Na rozdíl od francouzského sourozence a navzdory společným kořenům ovšem corsa skutečně působí jako vůz, pod jehož laděním jsou podepsání němečtí technici a inženýři.

Francouzskou extravaganci totiž vystřídal německý smysl pro funkční detaily, díky nimž corsa působí a funguje jako vůz s nepatrně sportovnějším charakterem, a který byl zbaven všeho zbytečného „navíc“. Auto tak není nudné, ale ani se nesnaží strhnout na sebe veškerou pozornost okolí.

Pokud bych se měl pokusit vystihnout corsu co nejjednodušeji, pravděpodobně bych ji označil za funkční, zábavné a snadno použitelné malé auto. A i když to pro někoho může být málo, pro mě osobně je to poslední dobou stále vzácnější kombinace.

Nejlevnější verze modelu 299.990 Kč (Corsa 1.2 55 kW 5Man, Corsa)
Základ s testovaným motorem 339.990 Kč (Corsa 1.2 Turbo 74 kW 6 Man, Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 389.990 Kč (Corsa 1.2 Turbo 74 kW 6 Man, GS Line)
Testovaný vůz s výbavou  467.490 Kč (Corsa 1.2 Turbo 74 kW 6 Man, GS Line)

Plusy

  • Design
  • LED světlomety
  • Pružnost motoru
  • Naladění podvozku

Minusy

  • Prostor vzadu
  • Méně hodnotně působící
  • interiér
  • Nenabídne dvojité dno zavazadelníku
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (43)

Doporučujeme

Opel Corsa Turbo 1.2 74 kW
Cena základní sestavy 389 990 Kč
Výbava základní sestavy Elektronický stabilizační systém ESP, Asistent pro rozjezd do kopce, Kontrola trakce TCplus, Brzdový asistent, Čelní, boční a hlavové airbagy, Deaktivace airbagu spolujezdce, Signalizace nezapnutých předních i zadních bezpečnostních pásů, Varování před vybočením z jízdního pruhu, Rozpoznávání dopravních značek, Senzor únavy řidiče, Varování před čelní kolizí, Automatické brzdění s detekcí chodců, Tempomat s omezovačem rychlosti, Výškově a podélně nastavitelný volant, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, Elektrické ovládání předních oken, 5“ Audiosystém BT Bluetooth handsfree 4 reproduktory, Ovládání audiosystému na volantu, Palubní počítač, Grafický informační displej 3,5“, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Dělená zadní sedadla 60/40, Elektrická zásuvka 12V v přední konzoli, Denní svícení, Sklopný klíč, ISOFIX, Kryt zavazadlového prostoru, Systém kontroly tlaku v pneumatikách, Sada na opravu pneumatik, 15“ ocelové ráfky. Kč
Cena testované sestavy 467 490 Kč
Výbava testované sestavy Sportovní přední a zadní nárazník, Sportovní volant potažený kůží, Sportovní přední sedadla, Sportovní pedály z lehkých slitin, Chromovaná koncovka výfuku, Sportovní režim, Černé čalounění stropu, 7“ digitální přístrojová deska, 7“ Audiosystém Multimedia, Integrace smartphonu Apple CarPlay a Android, Auto Digitální tuner DAB 6 reproduktorů, LED ECO světlomety, LED denní svícení, LED mlhové světlomety, LED zadní světla, LED ambientní osvětlení interiéru, Elektrické ovládání předních a zadních oken, ISOFIX na sedadle spolujezdce, B sloupky v lesklé černé barvě, 16“ ráfky z lehkých slitin, Látkové čalounění Banda, černé Marvel, Sada zadní kamera (+20.000 Kč), Adaptivní LED Matrix světlomety (+16.000 Kč), Navigační systém Multimedia Navi s 7“ displejem (+10.000 Kč), Sada Black Style (+9.000 Kč), Optická osvětlovací sada (+5.000 Kč), Elektronická parkovací brzda (+3.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.3 / 3.8 / 4.3
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 309 / 1081
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1090 / 455
Rozměr pneu: 205/45 R17
Opel Corsa Turbo 1.2 74 kW
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4060
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1433
d) rozvor (mm): 2538
e) rozchod vpředu (mm): 1489
f) rozchod vzadu (mm): 1488
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 885 / 1115
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1385
l) šířka vzadu (mm): 1345
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 435
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 7. 2020 17:16
Re: Městské auto
:-[] :-[] :-[] cim to je ze dneska ludia maju armovany zelezobeton v trupe.
Avatar - Mikesus
2. 7. 2020 19:43
Re: Corsa
A s jakým virtualem mas zkušenosti?
Avatar - miromen
2. 7. 2020 18:18
Re: Corsa
Nevim jak co je pojate, ale po kratši zkušenosti s virtualem jsem ještě vice nakloněn klasice a o to větši odpurce digitalu apod. Samozřejmě ta klasika musi byt velice dobře čitelna a bezproblemově se z ni odečitat, pak je to za mě jasna volba před "modernou" v podobě nul a jedniček.
Avatar - twistedTSD
2. 7. 2020 15:21
Re: Corsa
Virtuálně digitální variace je, ale pojatá dost lacině. I ty klasické budíky mohly být trochu zajímavější.
Avatar - twistedTSD
2. 7. 2020 15:16
Re: Nic moc
Koronavir mi zhatil plány na omrknutí Clia a 208, takže naživo nevím. Interiér Clia mě ale nenadchl, hlavně ten vrcholný infotainment vypadá příšerně a nelíbí se mi, že deska a dveřní výplně vypadají jak splácané dohromady ze dvou aut. Materiály budou ve vyšších výbavách o úroveň výše než v Corse, to je mi jasné, ale tam je to zase na pohled německá klasika, což mi vyhovuje.