Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Otestovali jsme BMW F 900 XR: Univerzální radost

Svět motorů Svět motorů 26. 7. 2020 • 05:59
44
6
Zobrazit náhledy (44)
BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR Za navigaci si připlatíte, zato za všech podmínek skvěle čitelný barevný displej TFT je součástí standardní výbavy BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR Nenechte se oklamat o něco vyššími zdvihy pérování. XR je díky sedmnáctipalcovým kolům ryze silničním strojem, jehož jediného přímého konkurenta představuje Yamaha Tracer. BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR Přední štít můžete pohodlně dvoupolohově nastavit i během jízdy, přičemž horní poloha zajistí slušný komfort také při vyšších rychlostech. A to i přes to, že součástí příplatkové závodní červené je nižší sportovnější plexi (a zlatá přední vidlice). Přední štít můžete pohodlně dvoupolohově nastavit i během jízdy, přičemž horní poloha zajistí slušný komfort také při vyšších rychlostech. A to i přes to, že součástí příplatkové závodní červené je nižší sportovnější plexi (a zlatá přední vidlice). BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR Cestovní obutí a pohodlné odpružení, na druhou stranu velmi dobré brzdy (i vzadu) a stabilní masivní kyvná vidlice BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR BMW F 900 XR

Po enduru F 850 GS, které před dvěma lety nahradilo letitou osmistovku, doplňuje letos konečně dlouho očekávaná dvojice portfolio bavorských dvouválců střední třídy. Nahé erko a cestovně sportovní F 900 XR navíc dostávají další 2 mm vrtání k dobru.

Výsledný výkon 895 cm3 řadového motoru dosahuje 105 koní, což je o celých 15 více než u F 800 GT, předchůdce ixerka. Technici BMW si opět dali záležet, aby byl výkon v celém pásmu otáček servírován předvídatelně a motorka padla do ruky i méně zkušeným jezdcům. Osmiventil je kultivovaný od nejnižších otáček a bez problémů zvládá nejen obecní padesátku na čtyřku, ale podrží i při zapomenutém podřazení a následném výjezdu z vracečky. Zpřevodování je spíše do cestovna a při svižnější jízdě je třeba častěji řadit, což vůbec nevadí, protože převodovka funguje skvěle. Stejně tak spojka. Tu ale nebudete skoro potřebovat, pokud si připlatíte necelých 10.000 Kč za oboustranné rychlořazení. Zejména směrem dolů je to radost. Před zatáčkou stačí skopnout kvalt, motorka automaticky vyrovná otáčky meziplynem, velká brzdná síla motoru na zadním kole pomáhá s nájezdem do zatáčky a vy se můžete soustředit na správnou stopu a polohu těla. Naopak vyčíst můžeme úplnou absenci vůle na elektronickém plynu a až příliš zbrklou reakci ze zavřené polohy ve všech režimech od módu Dynamic přes Road až po nejmírnější Rain.

Důležitou změnou proti předchůdci je rezignace na klasickou na předek orientovanou pozici sezení. Stejně jako větší brácha, úspěšný čtyřválcový crossover S 1000 XR, přichází i devítistovka s moderním uvolněným posezem za výše umístěnými širokými řídítky, což významně usnadňuje manévrování v nižších rychlostech. Ergonomie se skutečně povedla. Cítíte se pohodlně, máte dobrý přehled a dostatek prostoru pro pohyb při průletem zatáčkami. Zde překvapí dosti tuhé standardní sedlo. Sportovněji založené jezdce pozitivně, turisty už méně.

Jak je u BMW zvykem, nabídka originálního příslušenství je naštěstí velmi široká, na výběr máte hned pět alternativních sedel různých výšek a tvrdosti. BMW také poskytuje několik různých balíčků orientovaných na cestování, dynamickou jízdu nebo pohyb ve městě. A opravdu F 900 XR boduje téměř vždy a všude. Jedná se o vskutku univerzální stroj skoro pro každého. Cestovatelé ocení možnost dokoupit set pevných kufrů, centrální stojan, navigaci nebo tempomat, rychlíci zase zobrazení dosaženého maximálního náklonu a kontrolu trakce.

Svět motorů 27/2020 Svět motorů 27/2020

Otázkou zůstává, jak moc je F 900 XR sportovní. Určitě ne tak, aby přesvědčilo opravdové ostrostřelce, pro něž neexistuje nic pod 150 koní. Na to je příliš komfortní a uvolněné. Nicméně určitě o dost víc než F 800 GT. Raritní pohon zadního kola řemenem je nově nahrazen řetězem, hůře fungující konvenční vidlice ustupuje vidlici obrácené (i když nenastavitelné). A jestli na téhle motorce něco vyniká, pak to jsou výborné brzdy. Skvělou zprávou nakonec je, že úprava ergonomie přináší pouze výhody a nemá negativní vliv na stabilitu. F 900 XR si užijete nejen v nepřehledných vracečkách, ale i rychlých táhlých zatáčkách.

Plusy

  • Povedená ergonomie
  • Hravá a jednoduchá ovladatelnost
  • Silné brzdy
  • Univerzální motorka pro široké obecenstvo

Minusy

  • Nepřirozené nastavení elektronického plynu
  • Na cestovní stroj tvrdé standardní sedlo
BMW F 900 XR
Motor čtyřdobý řadový dvouválec DOHC
Chlazení kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 895
Výkon (kW/min-1) 77/8500
Točivý moment (Nm/min-1) 92/6500
Převodovka, sekundární převod 6°, řetěz
Spotřeba paliva (l/100 km) 4,2
Startování elektrické
Brzdy P/Z (mm) kotoučové s ABS 2x 320/265
Pneumatiky P a Z 120/70 ZR17 a 180/55 R17
Rozvor (mm) 1521
Výška sedla (mm) 825
Pohotovostní hmotnost (kg) 219
Objem nádrže (l) 15,5
Základní cena (Kč) 282 800

XR, nebo R?

Jestliže XR je moderní interpretace cestovně-sportovního motocyklu, R je čistokrevný naháč. Musí se obejít bez kapotáže a vystačit si s nádrží o 2,5 litru menší. Zdvihy pérování jsou o 3,5 cm (vpředu), respektive o 4 cm (vzadu) nižší a nenabízí tolik komfortu na horším povrchu. Také díky tomu se standardní sedlo nachází 815 mm nad zemí (proti XR -1 cm). Celkově je ergonomie naháče sportovnější. Užší řídítka a stupačky více vzadu a nahoře umožní jezdci aktivnější pozici sezení. Plusem erka je o 8 kg nižší hmotnost a o 58.000 Kč menší základní cena.

Autor: Jakub Šebesta

Související články

Témata
27. 7. 2020 09:19
Re: cenduro
To jsem asi nepochopil....jakože cesťáci neumí nebo nemusí umět jezdit ??
27. 7. 2020 07:24
Japonsko
Já si myslím, že už to není takový rozdíl jako dříve. Hlavně v cenách je to docela podobné a to nebývalo. Dvouválce ala GS500 bývaly okolo 130 tisíc, Bandit okolo 150 tisíc, teď to všechno cpou k 200 a tyhle nižší hladiny vyplňují Číňané a Indiáni. Trochu mi také vadí "moderní" design japonských motorek. Výhodou je, že ojetiny jsou opravdu za pár peněz a ty japonské jsou neuvěřitelné držáky.
26. 7. 2020 23:21
Re: dokonalost
Souhlas, ale porad si myslim, ze ma japonska konkurence ve vsem navrch. Jedina cestovni BMW co ma smysl je 1250 GS, ale to uz jsem zase u jinejch penez.
Avatar - SKAY
26. 7. 2020 20:56
cenduro
Kdo neumí jezdit tak cestuje :D příplatky nějake brašny, podvozek, led svetlo.....
Ale v nahaté verzi fajn kubatúra :yes:
Avatar - 3_diamanty
26. 7. 2020 18:51
dokonalost
najvsestrannejsia motorka.. presne tento typ motorky mi dava zmysel... :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku