Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 203 (1948–1960): Z Kapského Města do Paříže za 19 dní

Karel Haas
Diskuze (0)

Sedany Peugeot 203 byly prvními vozy francouzské automobilky se samonosnou karoserií. Zadní kola poháněl čtyřválec s objemem 1,3 litru.

Vývoj sedanu Peugeot 203 začal už za druhé světové války v lednu 1944. Novinářům a prodejcům se poprvé představil v prosinci 1947, ale oficiální premiéru měl až v říjnu 1948 na pařížském autosalonu. Sériovou výrobu zpočátku brzdily stávky a nedostatek materiálu, ale koncem roku 1948 se konečně výroba v Sochaux rozběhla a prvním zákazníkům se „dvěstětrojky“ začaly dodávat na počátku roku 1949. Peugeot 203 byl prvním poválečným modelem francouzské automobilky a prvním se samonosnou ocelovou karoserií. V období od ukončení výroby předválečného modelu 202 v roce 1949 a zahájením produkce typu 403 v roce 1955 byl Peugeot 203 jediným modelem vyráběným automobilkou Peugeot.

V padesátých letech minulého století byli ve Francii nejsilnějšími výrobci automobilů Citroën a Renault. Obě tyto značky se v prvním desetiletí po válce soustředily na jiné oblasti trhu než Peugeot. Úspěch Peugeotu 203 tudíž vyplýval nejen s dobrých vlastností vozu, ale i z absence konkurence ve svém tržním sektoru. Vážným konkurentem na francouzském trhu se stala v roce 1951 Simca Aronde, ale teprve se rozbíhající ekonomika dala dost prostoru pro oba. Dalším konkurentem byl od roku 1954 Panhard Dyna Z, prodávaný v dealerské síti automobilky Citroën. V té době byl ale Peugeot 203 už dobře zabydlený na trhu a dál se dobře prodával až do konce padesátých let.

Motor, převodovka, podvozek

Zadní kola Peugeotu 203 poháněl řadový, kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřválec s rozvodem OHV, objemem 1290 cm3 a neobvyklými „nadčtvercovými“ rozměry válců (vrtání x zdvih: 75 x 73 mm). Hliníková hlava válců měla půlkulové spalovací prostory a palivo dodával karburátor Solex 32 PBIC. Při zahájení výroby se udával výkon 42 k (31 kW), který byl v roce 1952 zvýšen na 45 k (33 kW) při zachování objemu a kompresního poměru 6,8:1. U sedanu s hmotností pod tunu se zpočátku udávala nejvyšší rychlost 115 km/h, která díky silnějšímu motoru vzrostla na 122 km/h. Výrobce udával průměrnou spotřebu paliva 8 litrů na 100 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za 20 s.

Čtyřstupňová, manuální převodovka s řadicí pákou na sloupku řízení přenášela točivý moment motoru na zadní kola přes hnací hřídel a šnekové soukolí diferenciálu. Od března 1954 se do Peugeotu 203 montovala plně synchronizovaná čtyřstupňová převodovka (dosud byl první stupeň bez synchronizace).

Vpředu měl Peugeot 203 nezávislé zavěšení kol s odpružením příčným půleliptickým listovým pérem a tlumičem. Zadní tuhá náprava měla pérování vinutými pružinami, stabilizátor a byla příčně ustavená Panhardskou tyčí. Bubnové brzdy na všech kolem měly hydraulické ovládání, mechanická ruční brzda působila na zadní kola. Do benzinové nádrže se vešlo 50 litrů benzinu. 

Sedan a kombi se samonosnou karoserií

Čtyřdveřový sedan Peugeot 203 (foto) byl na přelomu padesátých let minulého století moderní automobil se splývavou zádí, trochu připomínající tehdejší americké vozy (např. Chevrolet Fleetline) a zároveň navazující na své aerodynamické předchůdce 202 a 402 se světlomety schovanými za mřížkou chladiče. Peugeot 203 měl světlomety zapuštěné do předních kapkovitých blatníků a širokou mřížku chladiče se sedmi vodorovnými lištami. Aerodynamickou čistotu trochu narušovaly vyčnívající závěsy dveří na sloupcích B. Přední dveře se otevíraly proti směru jízdy (takovým dveřím se říká sebevražedné). Typ 203 měl rozvor náprav 2580 mm a vnější rozměry (délka x šířka x výška) 4350 x 1610 x 1560 mm.

Peugeot 203 byl prvním poválečným modelem francouzské automobilky a prvním se samonosnou ocelovou karoserií. Peugeot 203 byl prvním poválečným modelem francouzské automobilky a prvním se samonosnou ocelovou karoserií.

Čtyřdveřový sedan se dobře prodával a už na jaře 1949 překročil počet denně vyrobených vozů stovku a o rok později dokonce 200. Ve Francii se jich v roce 1950 prodalo přes 34 tisíc, což znamenalo 20 % francouzského trhu s automobily. V témže roce se k sedanům přidala ještě prostorná čtyřdveřová užitková verze Commerciale a šestimístné kombi Familiale (foto) se třemi řadami sedadel, šesti bočními okny a rozvorem prodlouženým o 20 cm na 2780 mm.

 

Šestimístné kombi Peugeot 203 Familliale mělo tři řady sedadel. Šestimístné kombi Peugeot 203 Familliale mělo tři řady sedadel.

Na pařížském autosalonu v říjnu 1952 byla vystavena modernizovaná verze sedanu Peugeot 203 s trojúhelníkovými větracími okénky v předních dveřích a větším zadním oknem ve splývavé zádi. V interiéru byl rychloměr přesunut ze středu palubní desky před volant. Od roku 1953 bylo dosud vyčnívající víčko palivové nádrže na pravém zadním blatníku zapuštěno o několik centimetrů níže a bylo schováno pod otevírací klapkou splývající s linií karoserie (foto).

Modernizované provedení Peugeotu 203 se dalo snadno poznat podle většího zadního okna. Modernizované provedení Peugeotu 203 se dalo snadno poznat podle většího zadního okna.

Dvoudveřové kupé, kabriolet a polokabriolet

Na konci roku 1952 představil Peugeot dvoudveřové čtyřmístné kupé řady 203. Kupé se v základních rysech podobalo sedanu 203, včetně blatníků částečně vystupujících z obrysů karoserie. Tenké sloupky B a neobvykle tvarované sloupky C dávaly vozu osobitost, podtrženou ještě lesklými ozdobami dolních hran blatníků za koly (foto).

Kupé se v základních rysech podobalo sedanu 203, včetně blatníků částečně vystupujících z obrysů karoserie. Kupé se v základních rysech podobalo sedanu 203, včetně blatníků částečně vystupujících z obrysů karoserie.

Kupé ale nesplnilo očekávání a zdaleka se neprodávalo tak dobře jako sedan, takže po vyrobení necelé tisícovky kusů bylo staženo z nabídky. Některé externí karosárny prováděly ve spolupráci s Peugeotem konverze sedanu 203 na kabriolety (foto) nebo polokabriolety se stahovací horní částí střechy. Částečné nebo úplné odstranění střechy ze samonosné karoserie snižovalo tuhost karoserie a muselo být nahrazeno různými výztuhami, které zvyšovaly hmotnost vozu.

Specializovaná externí karosárna prováděla ve spolupráci s Peugeotem konverze sedanu 203 na dvoudveřový kabriolet. Specializovaná externí karosárna prováděla ve spolupráci s Peugeotem konverze sedanu 203 na dvoudveřový kabriolet.

Až do roku 1959 měly Peugeoty 203 na kapotě ozdobu ve tvaru hlavy lva (lev je tradičně ve znaku automobilky Peugeot). Z bezpečnostních důvodů byl lev na kapotě nahrazen plochým znakem s lvíčkem na přídi vozu. Trojúhelníková chromovaná ozdoba na přídi s vodorovným nápisem Peugeot a svislým 203 zůstala zachována až do konce výroby.

Peugeot také vyráběl různé užitkové verze typu 203 (dodávka, pickup) a vyvinul i provedení určené pro armádu. O tu ale armáda nejevila zájem a prototyp byl předělán na hasičský vůz sloužící v továrně Peugeot. Poslední Peugeot 203 sjel z výrobní linky v Sochaux ve čtvrtek 25. února 1960. Od roku 1948 jich Peugeot vyrobil necelých 700.000 kusů. O měsíc později začal Peugeot nabízet větší model 403 Sept s motorem z typu 203. Tato chudá verze Peugeotu 403 byla prezentována jako nástupce modelu 203. Skutečný nástupce (alespoň podle značení) Peugeot 304 s předním pohonem se objevil až v roce 1969.

V roce 1953 podnikli Francouzi Andre Mercier a Charles de Cortanze s vozem Peugeot 203 cestu z Kapského Města v Jihoafrické republice do Paříže. Trasu dlouhou 15.000 km absolvovali za 17 dní a prokázali spolehlivost a úspornost Peugeotu 203, když na jednu nádrž ujeli v těžkém terénu až 900 km. V roce 2003 absolvovali Didier Pijolet a Leigh Wootton stejnou trasu se dvěma vozy Peugeot 203 na počest 50. výročí heroické cesty Merciera a de Cortanze. S jejich veterány jim cesta trvala necelý měsíc.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme