Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 206 CC 1.6 HDI - s naftou na pláž

Libor Zezulka
Pokud v době návštěvy autosalonu Peugeotu vysvitne slunce, rtuť teploměru se vyšplhá nad 20 stupňů a natrefíte na sympatického a přesvědčivého prodejce, může se klidně stát, že se budete druhý den prohánět po okolí ve svém novém kupé-kabrio a bude vám...

Kdybych nahlížel na Peugeot 206 CC optikou typického Středoevropana, budu s malým kabrioletem rychle hotový. Automobil s cenou špičkově vybaveného hatchbacku/liftbacku nižší střední třídy či dobře vybavené střední třídy, minimálním prostorem na zadních sedadlech, malým zavazadelníkem a nikterak oslnivým interiérem není nic, co by například typického Čecha zajímalo.

Jenže svět není černobílý a i malý vůz, který v běžném provedení křižuje české silnice v tisících exemplářích, ale coby kupé-kabrio platí za raritu a s cenou atakující 700.000 Kč se vzdaluje možnostem většiny českých občanů, má své kouzlo. Ba co kouzlo, Peugeot 206 CC má silné charisma, jež dokáže za určitých okolností zcela vyřadit z činnosti mozek.

Pokud v době návštěvy autosalonu Peugeotu vysvitne slunce, rtuť teploměru se vyšplhá nad 20 stupňů a natrefíte na sympatického a přesvědčivého prodejce, může se klidně stát, že se budete druhý den prohánět po okolí ve svém novém kupé-kabrio a bude vám úplně jedno, že jste za stejné peníze mohli pořídit malý stěhovák. On kabriolet totiž není obyčejné auto.

Roztomilý brouček

Že se 206 Čechům (a hlavně Češkám) libí, není potřeba dokazovat čísly, i když statistiky Sdružení automobilového průmyslu podávají nejpřesvědčivější důkaz. Na rozdíl od hatchbacku, za nímž se dnes už otočí málokdo, vyvolává otevřená verze natolik silné emoce, že si leckterá dáma a především mladé slečny nad tvary autíčka povzdechnou, nebo zvolají něco ve smyslu „To je krásný brouček.“

Zájem o auto se pochopitelné přenáší na řidiče, což někomu může a někomu nemusí vyhovovat. Jestliže nemáte v úmyslu použít kupé-kabrio coby účinnou návnadu (ještě lépe v tomto poslouží např. Mercedes-Benz SLK testovaný vloni) na něžné pohlaví, ale zajímá vás jízdní zážitek, vězte, že si s 206 CC můžete užít spoustu legrace. Legrace nicméně začíná tvrdou prací.

peugeot testy malevozy kabriolet peugeot testy malevozy kabriolet

Aby Peugeot mohl zákazníkům nabídnout kabriolet z modelu 206, musel výztuhami zpevnit karoserii a vybrat vhodný střešní systém. Textil shledali inženýři zastaralými materiálem a místo toho vytvořili po vzoru luxusních kabrioletů 206 CC pevnou skládací střechu. S důmyslným systémem sklápění střechy autíčko nejenže dobře vypadá, ale slouží stejně dobře v létě i zimě.

Střecha se skládá do zavazadlového prostoru, v němž zabírá polovinu místa. To znamená, že základní objem 400 litrů se složením střechy zmenší na 200 litrů. Prostor, kam můžete bezpečně ukládat zavazadla, vymezuje roleta, takže uložíte-li pod roletu nákup, nemusíte se obávat, že střecha udělá z pomerančů džus. Proces sklápění a vytahování střechy je nesmírně jednoduchý.

Vše začíná manuálním uvolněním spon spojujících střechu s konstrukcí čelního skla. Jakmile spony uvolníte, stačí přidržet tlačítko na středové konzole a sledovat představení: Nejdříve se automaticky stáhnou okna, zvedne zadní víko, poté se sklopí střecha a nakonec zavře víko. To všechno trvá 26 sekund, o úspěšném dokončení operace informuje systém krátkým zvukovým signálem.

Vytahování střechy probíhá stejně rychle, pouze s tím rozdílem, že dovření střechy nedoprovází automatické zavření oken. Je zajímavé, že automatický dojezd funguje dolů u obou oken, ale nahoru pouze u okna řidiče. Započatý proces stahování střechy nemůžete jednoduše ukončit, i když se stáhnou pouze okna, musíte, abyste mohli okna zavřít, zajistit spony a teprve potom okna zatáhnout.

Na sucho i do vodičky

Z špatného těsnění střechy nemusíte mít obavy, v průběhu testování se vystřídalo různé počasí, ale i přívalových deštích 206 CC statečně odolávala a nepustila dovnitř ani kapičku. Stejně dobře střecha vzdorovala myčce. Riziko proniknutí vlhkosti a profukování ve vyšších rychlostech hrozí pouze v případě, že na sebe špatně dolehne malé a velké boční okno. Dvakrát jsem tento stav zaznamenal.

V interiéru se mnoho nového neudálo. Palubní deska i výplně dveří jsou vytvarovány z nepříliš kvalitních plastů (za ty si vyslechl Peugeot kritiku již v době uvedení vozu), hrubost materiálů zjemňují alespoň látkou potažená dvířka schránky spolujezdce a velká čalouněná plocha na dveřích. Luxusní nádech dodává interiéru středová konzola v imitaci karbonu či chromovaná hlavice řadicí páky.

peugeot testy malevozy kabriolet peugeot testy malevozy kabriolet Pochvalu si zaslouží sedačky s výrazným bočním vedením výborně přidržující tělo v zatáčkách a dostatečně podpírají stehna, stísněný prostor bohužel zcela vylučuje nastavení sklonu opěradla za jízdy. K páce nastavující sklon a zároveň umožňující sklopení sedadla se dostanete pouze otevřete-li dveře. Nedostatek prostoru se projevuje například i na zadních sedačkách.

Ačkoliv se 206 CC oficiálně prezentuje jako čtyřmístná, ve skutečnosti se uvnitř relativně pohodlně usadí dvojice pasažérů, na zadních sedadlech si budou libovat pouze děti, nouzově můžete dozadu posadit i 170 cm vysoké osoby. Míra pohodlí hodně závisí na tělesné výšce řidiče a spolujezdce, se svými 185 cm jsem pociťoval nedostatek prostoru u hlavy se zataženou střechou, kterýžto jsem mohl vyřešit třemi způsoby: Více sklopit opěradlo a tím si na delších cestách přivodit bolest zad, sklopit střechu (což např. v dešti není pochopitelně možné) nebo se smířit s tím, že hlavou občas zavadím o strop.

Drahý začátek, levné pokračování

Motor, který pracoval pod kapotou testované 206 CC, byl vlastně jediným důvodem, proč jsme auto znovu podrobili redakčnímu testu (206 CC jsme s dvoulitrovým benzínovým motorem testovali už v roce 2001). Peugeot se totiž rozhodl zbourat jeden mýtus a narouboval do kabrioletu vznětový motor. Není to samozřejmě motor ledajaký, ale moderní vznětová jednotka 1.6 HDI s výkonem 80 kW a točivým momentem 240 Nm.

Přestože platí naftové motory francouzského koncernu PSA za nejkultivovanější, nemá smysl předstírat, že v kabrioletu budete o jejich původu dlouho pochybovat. Pochybovat nebudete ani na sekundu, neboť ihned po startu, zvláště v chladnějších letních ránech, se motor projeví typickým traktorovým zvukem oznamujícím přítomnost silného, ale hlučnějšího vznětového agregátu.

Při zatažené střeše se hrubý zvuk projevuje uvnitř samozřejmě méně, při stažené střeše si budete muset na klapání zvyknout (chcete-li si užívat výhod silného turbodieselu s malým zdvihovým objemem). Nejvíce se motor uvnitř projevuje se staženou střechou při popojíždění ve městě, v těchto případech zní uvnitř zpočátku opravdu poněkud zvláštně, ale s rostoucí rychlostí přebíjí zvuk motoru proudící vzduch.

Se zataženou střechou se jednotka uvnitř nejvíce ozývá ve vysokých otáčkách, do 3500 otáček lze považovat projev za průměrně kultivovaný. Síla motoru začíná narůstat už od 1500 otáček, v 1750 otáčkách se dostává ke slovu maximum točivého momentu 240 Nm, jenž se projevuje příjemným zátahem. S malým vozem (206 CC mimochodem váží o 100 kg více než hatchback) dokáže motor skutečně pěkně zacvičit.

Nad 2000 otáčkami přebírá iniciativu výkon, a tak jednotka nabírá na síle až do 4000 otáček. Subjektivně se největší síla projevuje okolo 3000 otáček. Ani za 4000 otáčkami motor rychle neuvadá, i když pokles výkonu pocítíte. Hodnoty motoru jsou dostatečné na klidnou i dynamickou jízdu, pokud šlápnete 206 CC s 1.6 HDI trochu na krk, odvděčí se vám rychlou až sportovní jízdou.

Přitom zůstane zachována jedna z hlavních výhod, a to nízká spotřeba. Kombinovaná spotřeba se na konci testu, v jehož průběhu jsme najezdili přes 1000 kilometrů, ustálila na 5,5 litru. Není to sice 4,9 litru udávaných výrobcem, ale i tak považuji hodnotu 5,5 litru za velmi příznivou, neboť zahrnuje provoz v různých režimech a s částečným podílem dynamické jízdy a jízdu po dálnici.

Spotřebu v městském provozu není problém udržet okolo 6 litrů, maximálně ekonomická jízda mimo město srazí spotřebu i na 4,5 litru. I když možná namítnete, že člověk schopný utratit téměř 700.000 Kč za malý kabriolet nemusí na palivu šetřit, platí pravidlo – proč jezdit za 10 litrů benzínu, když můžete jezdit za 5,5 litrů nafty. Takto na polovinu nádrže vesele jezdíte týden.

Stylové svezení

Dojmy, které ve vás zanechá jízda s Peugeotem 206 CC, závisí na několika okolnostech. Za prvé na kvalitě povrchu vozovky, za druhé na stavu střechy (tedy zda je rozložená či složená) a za třetí na tom, co vlastně od vozu očekáváte. Tuhý podvozek si dokonale rozumí s hladkým asfaltovým povrchem, kterým ovšem v České republice disponuje menšina vozovek.

peugeot testy malevozy kabriolet peugeot testy malevozy kabriolet Pokud tedy narazíte na krásnou cestu, dostatečně si vychutnáte slušné jízdní vlastnosti spočívající v dobré stabilitě v zatáčkách, minimální citlivosti na boční vítr, předvídatelném chování a neznatelných náklonech v zatáčkách. Jen na limitu vás může 206 CC překvapit nečekaným ujetím zádě, ale to pouze s vypnutým stabilizačním systémem. Situace se obrací se zhoršujícím se povrchem.

Na zalátaných a zvlněných cestách automobil nervózně poskakuje a nechá se až příliš „vést“ kolejemi a nerovnostmi. V interiéru se jízda po nekvalitním povrchu projevuje nejrůznějším praskáním a vrzáním, kupodivu samotná konstrukce střechy zůstává docela stabilní a nevydává žádné nepříjemné zvuky. O ty se starají zejména plasty okolo, nikoliv však palubní deska.

Jízda s otevřenou střechou zůstává příjemná do cca 120 km/h, nad 130 km/h dovnitř fouká skutečně silně a ani zatažení oken tento stav nezlepší. Nejvíce si vychutnáte jízdu bez střechy v rychlostech od 50 do 100 km/h. Jako ideální se jeví rychlost kolem 70 km/h.

Na jízdním zážitku nepřidá nemastná neslaná převodovka s méně přesným chodem a dlouhými drahami, naopak řízení zakončené volantem s optimálním průměrem i šířkou věnce podává řidiči dostatek informací o situaci venku. Brzdy nastupují rychle a s dostatečnou razancí.

Příjemná zábava

U Peugeotu 206 CC nemá smysl dělat dalekosáhlé závěry. Svůj účel spočívající v příjemné jízdě s otevřenou střechou a zároveň stylovém svezení ve všech ročních obdobích splní. Na špatných cestách není zrovna komfortní a praktická stránka stojí také za starou belu, ale o počet odkládacích ploch a místo na zadních sedadlech u kupátek obvykle nejde. Když složíte střechu a vyrazíte na projížďku prosluněnou krajinu, bude vám upřímně jedno, že sem tam něco vrzne a z pod kapoty se line rachot naftového motoru. Ten totiž doceníte až při tankování.

Libor Zezulka
Peugeot 206 CC 1.6 HDI
Cena základní sestavy 690 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS s elektronickým rozdělovačem brzdných sil EVA, elektronický stabilizační systém ESP s ASR, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, výškově i podélně stavitelný volant, kůží obšitý volant, hliníkový pack, posilovač řízení, audiosystém s CD přehrávačem, ovládání audiosystému pod volantem, elektrická stahovací střecha, 16palcová hliníková kola, sportovní sedadla, automatické stírače, filtr pevných částic FAP, přední mlhové světlomety, Kč
Cena testované sestavy 698 500 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 8.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 186
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.2 / 4.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 200 / 400
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 305
Rozměr pneu: 205/45 R16
Peugeot 206 CC 1.6 HDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3835
b) šířka (mm): 1673
c) výška (mm): 1373
d) rozvor (mm): 2442
e) rozchod vpředu (mm): 1439
f) rozchod vzadu (mm): 1430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 390 / 640
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 390
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano