Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 GT3 R je závodním vozem pro nejnáročnější zákazníky

Filip Melich
Diskuze (0)

Společnost Porsche Motorsport představila novou generaci okruhového speciálu 911 GT3 R. Má větší a výkonnější motor a slibuje snazší ovladatelnost. Startovat bude od příštího roku.

Porsche představilo novou generaci závodního speciálu pro zákaznické týmy. Vychází z nejnovější 911 generace 992 a jmenuje se 911 GT3 R. Jak název napovídá, novinka je určena pro všechny závody otevřené vozům třídy GT3. V zádi pracuje větší a výkonnější motor, přičemž se zapracovalo také na ovladatelnosti auta.

Pohonná jednotka nového Porsche 911 GT3 R vychází ze sériového motoru 911 generace 992. Objem plochého atmosférického šestiválce chlazeného vodou byl zvětšen ze 4,0 (3.997 cm3) na 4,2 litru (4.194 cm3) a jeho výkon nyní dosahuje až 416 kW (565 k). Krom toho byly optimalizovány křivky točivého momentu a výkonu v celém spektru otáček, což má závodní vůz učinit snáze ovladatelným.

Video se připravuje ...

Motor není umístěn uprostřed, jako v případě „větší“ 911 RSR, ale byl nakloněn směrem vpřed o 5,5 stupně, čímž pod ním vzniklo více prostoru pro větší a účinnější difuzor. Další komponenty, jako třeba kompresor klimatizace či alternátor, byly umístěny před motor a co nejvíce na střed vozu, aby pomohly s optimalizací rozložení hmotnosti vozu. Zatížení zadních kol také snižuje jejich posunutí směrem vzad, čímž narostl rozvor vozu o 48 milimetrů na 2.507 mm.

Blíže středu auta nyní sedí i řidič, což je částečně dáno i novou bezpečnostní klecí splňující zpřísněná pravidla FIA pro boční náraz. 911 GT3 R je dále vybaveno novými šestibodovými pásy, které umožňují rychlejší připásání řidiče, respektive zhruba o vteřinu rychlejší výměnu řidičů. Kromě toho má řidič k dispozici sportovní volant s pádly pro řazení šestistupňové sekvenční převodovky nebo 10,3palcový displej převzatý z 911 GT3 Cup.

Upravené zavěšení kol slibuje redukci míry sjíždění zadních pneumatik a naopak přináší přesnější řízení. Přední náprava je tvořena dvojitými příčnými rameny a zadní je víceprvková. Oproti předchozí 911 GT3 R byly také upraveny tlumiče KW s možností nastavení tuhosti v pěti stupních.

Základem vozu je hliníkovo-ocelová kompozitní konstrukce, stejně jako v případě silničního Porsche 911. Oproti němu však má okruhová verze panely karoserie z karbonu, krom podběhů kol, které jsou vyrobeny z aramidových vláken. Na zádi se pak nalézá efektivnější křídlo uchycené shora, což umožňuje čistší proudění vzduchu po jeho spodní straně.

Světový šampionát ve vytrvalostních závodech od roku 2024 zruší třídu GTE, ve které aktuálně Porsche nasazuje 911 RSR. Nahrazena bude třídou GT3, a to jak pro profesionální závodní týmy, tak pro soukromé. Nová 911 GT3 R se tak stane ještě důležitějším vozem a s ohledem na tuto skutečnost také byla vyvíjena – aby byla nejen rychlá a konkurenceschopná, ale zároveň řiditelná pro amatérské jezdce s různou úrovní zkušeností a schopností za volantem.

Porsche 911 GT3 R bude moci závodit od příštího roku, přičemž výrobce slibuje, že navíc ke všem úpravám zvyšujícím rychlost a ovladatelnost, novinka rovněž potěší levnějším provozem. Porsche Motorsport svůj okruhový výtvor nabízí za částku 511.000 eur bez daně, tedy za zhruba 12,6 milionů korun. Cena samozřejmě poroste, pokud si závodní tým vyžádá nějaké příplatkové prvky.

Video se připravuje ...

Filip Melich
Diskuze (0)

Doporučujeme